- Klub historyczny Polskiego Radio Koszalin
Zapraszam zainteresowanych historią, zwłaszcza szeroko rozumianych okolic Koszalina do odwiedzin strony Polskiego Radio Koszalin, gdzie można posłuchać rzetelnie przygotowanych audycji.
- Motywowanie uczniów do czytania historycznego tekstu źródłowego (na przykładzie „Reduty Ordona” Adama Mickiewicza)
- Bitwa pod Grunwaldem – scenariusz z wykorzystaniem gry karcianej
Cele lekcji:
- Poznanie wydarzeń związanych z Bitwą pod Grunwaldem i ich znaczenia dla historii Polski i Europy Środkowej.
- Rozwinięcie umiejętności strategicznego myślenia poprzez interaktywną grę karcianą.
- Wzmacnianie umiejętności komunikacji i współpracy w grupie.
- Prezentacja ppt: Skąd tyle wiemy o Rzymianach
Podczas lekcji o starożytnym Rzymie czasem pada pytanie, skąd tyle wiemy. Najprostsza odpowiedź (tłumaczenie o źródłach, które ocalały do naszych czasów dzięki arabskim tłumaczeniom jakoś do uczniów nie trafia) - dzięki nieszczęściu, jakie spotkało mieszkańców Pompejów i Herkulanum.
- Scenariusz zajęć kółka historycznego: W poszukiwaniu przodków
Uczniowie zrozumieją znaczenie genealogii i będą mogli zidentyfikować kroki do rozpoczęcia własnych badań genealogicznych, zdobędą podstawową wiedzę na temat poszukiwania przodków
- Nauczanie posługiwania się mapą historyczną poprzez samoocenę uczniów
Celem artykułu jest ukazanie możliwości samooceny ucznia na podstawie jego pracy z mapą historyczną. Mapa na lekcji historii jest niezbędna, gdyż jedną z zasad nauczania jest zasada poglądowości. Stosowanie środków poglądowych w procesie nauczania historii ma duże znaczenie pod względem merytorycznym i formalnym. Różnorodny bowiem materiał poglądowy sprzyja wytwarzaniu się prawidłowych wyobrażeń, a praca z mapą przyczynia się do wdrażania w umiejętność poprawnego myślenia historycznego, gdyż elementy procesu dziejowego ujmowane są wtedy w czasie i przestrzeni historycznej, a poszczególne fakty czy zjawiska dziejowe nie pozostają w oderwaniu i izolacji, ale ujęte są we wzajemnych powiązaniach. Tak więc na całokształt myślenia historycznego składa się między innymi orientacja w przestrzeni historycznej.
- Józef Piłsudski - scenariusz lekcji historii dla IV klasy szkoły podstawowej
Konspirator, bojownik o niepodległość, wybitny mąż stanu, ojciec wolnej Polski. Marszałek Józef Piłsudski zmarł 12 maja 1935 roku w Belwederze. Spoczął na Wawelu, serce zaś, zgodnie z jego ostatnią wolą, złożono w grobie jego matki na wileńskim cmentarzu na Rossie. Jego pogrzeb stał się ogromną manifestacją narodową Polaków.
- Może zostanę archeologiem - scenariusz lekcji historii w klasie 5
W klasach 4-5, kiedy uczniowie dopiero zaczynają dopiero poznawać historię, prowadzę zajęcia z „archeologii” - to chyba dla tych dzieci najbardziej fascynująca dziedzina, pozwalająca na dodatek podróżować nam w czasie i odkrywać tajemnice przeszłości. Dzięki takim zajęciom uczniowie mogą nie tylko nauczyć się więcej o przeszłości, ale także doświadczyć jej na własnej skórze.
- Szlaki Nadziei. Odyseja wolności – zapisy na I edycję szkolenia dla nauczycieli w roku 2023 – Szczecin, 22 września 2023.
- Kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024 - wskazówki MEiN dla nauczycieli historii
Minister Edukacji i Nauki ustalił w roku szkolnym 2023/2024 następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa istotne dla nauczycieli historii:
Kontynuację działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy.Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego .
Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego.
Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym.
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
Rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
- Scenariusz kółka historycznego dla uczniów kl. 4: Zwiedzamy polskie zamki
Wykorzystanie technologii TIK ułatwia zrozumienie i pozwala przyswoić w sposób atrakcyjny i łatwy dla dzieci. TIK angażuje uczniów do czynnego udziału w lekcjach.
- Emilia Plater - historia prawdziwa
Emilia Plater - jedna z nielicznych koniet, o których uczniowie dowiadują się na lekcjach historii. Jej postać spopularyzował Adam Mickiewicz w utworze "Śmierć pułkownika".
- Lista książek zakazanych. Czy zakazany owoc smakuje najlepiej?
Od owianych złą sławą wywodów Adolfa Hitlera, przez porażająco trafne spostrzeżenia George’a Orwella, aż po uwielbiane przez dzieci i dorosłych przygody Tomka Sawyera – dziś trudno uwierzyć, że wszystkie te publikacje łączył wspólny pierwiastek. Co konkretnie? Każda z nich spotkała silną krytyką, która w końcu doprowadziła do umieszczenia jej na liście książek zakazanych. Czytania określonych publikacji można zakazywać na różnych poziomach i z różnym skutkiem. Które książki były zakazywane w Polsce i na świecie?
- Samokształcenie i samodoskonalenie nauczycieli historii
Poziom wiedzy i umiejętności nauczycieli musi podlegać ciągłemu udoskonalaniu, gdy życie ludzi ulega znaczącym zmianom i uwarunkowaniom.
- Jak pojmowany jest czas w kulturze żydowskiej? Jak i kiedy obchodzi się święta w judaizmie?
Zobacz film i dowiedz się więcej. Przez świat żydowskiej Warszawy, i nie tylko, prowadzą nas Rema i Kamila. „Czas w kulturze żydowskiej” polecamy szczególnie uczniom, uczennicom klas 4-6 szkoły podstawowej oraz nauczycielom.
- Historia i Teraźniejszość: materiały pomocnicze do nauczania
- Misja biskupa Ottona z Bambergu – początkiem historii Pomorza Zachodniego - scenariusz lekcji w klasie I (LO, technikum)
- Misja biskupa Ottona z Bambergu – początkiem historii Pomorza Zachodniego - scenariusz lekcji w klasie V
- Myślenie wizualne na lekcjach historii - propozycja notatki (Wydawnictwo WiR)
HISTORIA POLSKI. GRAFICZNE KARTY PRACY DLA KLASY ...
- Odnawianie relacji międzypokoleniowych po epidemii – propozycja projektu działań
COVID-19 to choroba dzieląca pokolenia – alarmował 16.02.2021 r. francuski „Le Monde”. Dzienikarz podkreślał zauważalną we Francji niechęć młodych do starszych, oskarżanych, że to w celu ich ratowania wprowadzono obostrzenia zmieniające dotychczasowe przyzwyczajenia młodych (za: www.pap.pl/aktualnosci/news%2C816259%2Cle-monde-pandemia-covid-19-powoduje-konflikt-miedzypokoleniowy.html)
- Materiały IPN w j. ukraińskim
- Indywidualizacja pracy na lekcjach historii w klasie 4
Nauczanie indywidualizujące stanowi zasadę nauczania, czyli normę takiego postępowania dydaktycznego, które w sposób szczególny pozwala realizować na różne sposoby, w zależności od tego, jakich dotyczy obszarów procesu nauczania-uczenia się.
- Średniowieczne klasztory - ośrodkiem rozwoju intelektualnego i gospodarczego - scenariusz lekcji historii w klasie V
Treści mogą być realizowane w czasie edukacji online, jak i stacjonarnej. Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych daje uczącym się możliwość aktywnego uczestniczenia w procesie edukacji. Uczeń przestaje być biernym odbiorcą przekazywanej przez nauczyciela wiedzy. Zastosowanie technologii daje uczniom możliwość aktywnego myślenia, dokonywania wyborów i efektywniejszego spędzenia czasu niż na typowej lekcji prowadzonej przez nauczyciela. Nauczyciel nie jest już jedynym źródłem informacji, jego rola sprowadza się teraz do monitorowania postępów uczniów.
- Mieszko I i chrzest Polski - scenariusz lekcji w klasie V
Scenariusz uwzględnia pracę z grami dydaktycznymi przygotowanymi na platformie LearningApps.org oraz wordwall
- „Godność, wolność i niepodległość” oraz „Dziedzictwo kulturowe Jana Pawła II”
Zbiór gier edukacyjnych, które stanowią materiał dydaktyczny dotyczący stulecia niepodległości Polski.
- Dostosowywanie realizacji treści programowych z historii w nauczaniu zdalnym
Od miesięcy toczy się dyskusja zarówno wśród instytucji i osób związanych z edukacją, jak i w mediach na temat skuteczności nauczania zdalnego. Wniosek jest jeden, jest ono mniej skuteczne od nauczania stacjonarnego – a jedynym pozytywnym przesłaniem jest przekonanie wszystkich, że jednak szkoły i nauczyciele nadal będą potrzebni.
- Scenariusz lekcji historii w klasie 5: Architektura średniowiecza
Scenariusz lekcji uwzględnia TiK
- Uwagi doradcy metodycznego do projektu reformy programowej (od 1.09.2022 r.) w ramach konsultacji publicznych
Rozpoczęła się publiczna dyskusja nad propozycją wprowadzenia nowego przedmiotu w szkołach ponadpodstawowych (LO i Technikach): Historia i Teraźniejszość, przy jednoczesnej likwidacji zajęć z wos na poziomie podstawowym. Uważam, że podstawę programową historii należy zreformować i to gruntownie, i na tym niestety zbieżności z ministerstwem się kończą. Zgadzam się z nim, że treści z XX wieku są najważniejsze i w obecnych programach nie są właściwie wyeksponowane, stąd próby przerzucania tych zagadnień np. z dawnych gimnazjów do I klas szkół ponadgimnazjalnych. Obawiam się jednak, a właściwie jestem pewien, że tak jak wtedy nic to nie dało, również obecna propozycja nie zwiększy kompetencji obywatelskich i historycznych uczniów. Oczywiście nauczyciele historii przygotują się do wprowadzenia zmian, wezmą udział w odpowiednich szkoleniach, będą próbowali uczyć i tłumaczyć uczniom zawiłe tematy z historii XX w., ale pozytywnych efektów tych działań nie będzie widać.
- Bezpłatne teki edukacyjne IPN
Teki edukacyjne przygotowywane przez Biuro Edukacji Narodowej IPN stanowią pomoc dydaktyczną dla nauczycieli historii i innych przedmiotów humanistycznych na wszystkich poziomach nauczania. Na każdą tekę składają się: karty źródłowe (zdjęcia, dokumenty, plakaty itp.), materiały dla ucznia oraz materiały dla nauczyciela.
- Co za historia kanał koszalińskiego nauczyciela na YouTube
Co za historia to kanał na YouTube, na którym znajdziecie krótkie lekcje historii i omówione gotowe tematy do szkoły dla wszystkich poziomów edukacji. Autorem programu jest nauczyciel historii z ponad dziesięcioletnim stażem – Arkadiusz Pater, który udowadnia, że ten przedmiot jest czadowy i nie trzeba się go bać.
- "Nie tak dawno temu" - audycje historyczne w Polskim Radiu Szczecin
W każdą niedzielę po godzinie 17.00 na antenie Radia Szczecin odkrywane są tajemnice nie tak dawnej przeszłości oraz pokazywane są nieznane strony rzeczy dobrze znanych.
- Wychowanie patriotyczne w polskim wydaniu. Krytyczne uwagi nauczyciela historii
Ministerstwo Edukacji i Nauki promuje wychowanie patriotyczne. Szuka pomysłów na lepszą (skuteczniejszą?) edukację o przeszłości naszego narodu. Proponuje dopłaty do organizacji wycieczek do najważniejszych miejsc związanych z naszą historią, rozważa wprowadzenie dodatkowej lekcji historii czy też rozdzielenie historii Polski od historii powszechnej. Są to może i dobre pomysły (zwłaszcza ten o wycieczkach), jednak bardzo kosztowne, bądź (jak ten o podziale historii) kontrowersyjne, żeby nie powiedzieć wręcz śmieszne. Tymczasem nikt jakby nie zapytał się nauczycieli, np. historii, czego oni by chcieli.
- Działania wojenne podczas I wojny światowej - scenariusz lekcji w klasie 7
Scenariusz uwzględnia pracę z tablicą interaktywną, ewentualnie w programie wakelet lub padlet
- Stan wojenny i ostatnie lata PRL - scenariusz lekcji w klasie 8
Scenariusz uwzględnia pracę z tablicą interaktywną, ewentualnie w programie padlet
- Upadek Rzeczypospolitej - scenariusz lekcji w klasie 4
Scenariusz uwzględnia pracę z tablicą interaktywną.
- Broń i barwa ułanów Księstwa Warszawskiego w latach 1807-1809
Książka Ireneusza Piecyka, nauczyciela historii i pasjonata epoki napoleońskiej, mieszkającego w Rymaniu
- Program komputerowy do nauczania "LiveSlide"
Skuteczne uczenie, a przede wszystkim wzbudzenie zainteresowania tematyką poruszaną na zajęciach jest zawsze wyzwaniem dla nauczycieli i wykładowców. To efekt umiejętności nabytych przez lata pracy oraz osobistych przymiotów, jak choćby charyzma. Doświadczenie w prowadzeniu zajęć i opowiadanie w interesujący sposób jest przydatne, ale praktyka pokazuje, że współcześnie coraz trudniej skupić uwagę odbiorców. Szczególnie, że ma to związek z postępem technologicznym. Samo mówienie (choćby robione w interesujący sposób) nie wystarczy. Dlatego powszechne się stało tworzenie prezentacji i wykorzystywanie przedmiotów. Jest to nie tylko pomocne dla występującego, ale też pozwala skupić uwagę słuchaczy.
Tomasz Skonieczny, doradca metodyczny CEN w Koszalinie dla nauczycieli historii
- Technologie informacyjno-komunikacyjne na lekcjach historii
XXI wiek to dynamiczny rozwój wszelkich technologii. Muszą za tym podążać także szkoły i to zarówno, aby nie stracić na swej, powiedzmy, atrakcyjności, jak i przygotować młodzież do życia w cyfrowej rzeczywistości. Problem ten już w 2008 r. dostrzegło nasze ministerstwo, kiedy to w rozporządzeniu w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego ogłosiło, że: Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej należą: (…) umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno- komunikacyjnymi, w tym także dla wyszukiwania i korzystania z informacji oraz: Ważnym zadaniem szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Nauczyciele powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno- komunikacyjnych, na zajęciach z różnych przedmiotów.
- Nauka historii poprzez gry komputerowe
Czy możliwa jest nauka historii poprzez gry komputerowe? Warunkiem jest wybór odpowiednich gier. Obecnie zarówno w Internecie, jak i w sklepach dostępne są liczne gry, których akcja osadzona jest w czasach historycznych: w starożytności, w średniowieczu, w epoce Wielkich Odkryć Geograficznych bądź podczas II wojny światowej. Mogą to być gry przygodowe, strategiczne oraz gry akcji.
- Kształcenie kompetencji kluczowych na lekcjach historii (na przykładzie lekcji o wielkich odkryciach geograficznych)
Żyjemy w czasach ciągłych, coraz szybszych przemian, za którymi oświata, i to zarówno kierownictwo jak i wykonawcy – nauczyciele i wychowawcy nie zawsze nadążają. Nie sposób wciąż wydłużać pobyt dziecka w szkole dodając mu nowe przedmioty i zagadnienia do zapoznania się. Stąd na szczeblu Unii Europejskiej określono osiem kompetencji kluczowych, które stanowią połączenie wiedzy, umiejętności i postaw uważanych za niezbędne dla potrzeb samorealizacji i rozwoju osobistego, aktywnego obywatelstwa, integracji społecznej oraz zatrudnienia. Na ich podstawie autorzy podstawy programowej opracowali osiem kompetencji kluczowych, które mają być priorytetowo kształtowane w polskiej szkole. Kompetencje w szkole rozwijamy nie poprzez to „czego” uczymy, ale „jak” uczymy. To nasze codzienne, pozornie drobne działania. Wielu z nas od lat rozwija wśród uczniów kompetencje kluczowe , choć dawniej nie było tego pojęcia i stąd nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę.
- Kształcenie kompetencji kluczowych na kółku historycznym na przykładzie zajęć „Siedem cudów Świata Starożytnego"
Dziś w edukacji bardzo ważnym elementem jest kształtowanie u uczniów kompetencji kluczowych. „W gospodarce opartej na wiedzy zapamiętywanie faktów i procedur jest kwestią kluczową, lecz nie wystarcza, by zapewnić postęp i sukcesy. W naszym szybko zmieniającym się społeczeństwie istotniejsze niż kiedykolwiek wcześniej są takie umiejętności jak, umiejętność rozwiązywania problemów, krytycznego myślenia, zdolność do współpracy, umiejętność kreatywnego myślenia, myślenia komputacyjnego i samoregulacji. Są to narzędzia pozwalające to, czego się nauczono, wprowadzać w życie w czasie rzeczywistym, by generować nowe idee, nowe teorie, nowe produkty i nową wiedzę” (Zalecenia Rady Unii Europejskiej z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, za: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)). Pisałem już na ten temat w pierwszym numerze Edu Focus (http://www.cen.edu.pl/eduFocus-Zeszyty-metodyczne,131/eduFocus-Zeszyt-metodyczny-1-2019,887.html).
- Interaktywne materiały edukacyjne IPN: „Polski gen wolności. 150 lat walki o niepodległość”
Pakiet składa się z kilku części: broszury, będącej odbiciem wystawy o tym samym tytule, kilkudziesięciu biogramów postaci zaangażowanych w różny sposób w walkę o niepodległość, kilkunastu obrazów reprezentujących polski malarstwo narodowe, kilku map oraz broszury z esejami popularnonaukowymi i ćwiczeniami.