Podanie i zapisanie tematu lekcji. Przekazanie uczniom głównego celu zajęć.
Na wstępie uczniowie oglądają fragment filmu o początkach państwa polskiego. Na jego podstawie opisują jak powstało nasze państwo. Nauczyciel odwołuje się również do podręcznika. Wyjaśnia znaczenie pojęć: Słowianie, plemię, dynastia, Piastowie, Polska. Wskazuje główne zajęcia Słowian.
Wskazani uczniowie przypominają różnice między postacią legendarną a historyczną.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wykorzystując mapę z Multibooka do klasy V wyjaśnia i wskazuje jakie plemiona zamieszkiwały Polskę w X wieku. Które z nich było najsilniejsze i podbijało pozostałe.
Uczniowie wskazują na mapie ściennej przedstawiającej Polskę za Mieszka I obszar zamieszkany przez Polan oraz grody: Gniezno, Ostrów Lednicki i Poznań (można wykorzystać mapę na: https://learningapps.org/display?v=p20iyngmc20)
Uczniowie w ramach metody lekcji odwróconej zapoznają się z fragmentem materiału na platformie https://epodreczniki.pl/a/mieszko-i---poczatki-panstwa-polskiego/DJM5znJqe
Następnie dyskutują nad okolicznościami, które zmusiły Mieszka I do przyjęcia chrztu, dlaczego padł wybór na żonę z Czech, wskazują datę chrztu Mieszka I i ślubu.