Działania wojenne podczas I wojny światowej - scenariusz lekcji w klasie 7
Cele lekcji:
Uczeń:
poprawnie posługuje się terminami: wojna światowa (wielka wojna), wojna pozycyjna (okopowa), wojna totalna, czołg, gaz bojowy, nieograniczona wojna podwodna.
zna wydarzenia związane z datami: 1914, 1915, 1916, 1917, 1918
zna i charakteryzuje rodzaje broni: czołg, gaz bojowy, karabin maszynowy, okręt podwodny, zasieki z drutu kolczastego
przedstawia znaczenie wprowadzenia nowych rodzajów broni dla przebiegu I wojny światowej
Metody:
praca z tablicą interaktywną, ewentualnie w programie wakelet lub padlet
projekcja filmowa
prezentacja komputerowa
elementy wykładu,
Formy pracy:
indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
mapy z dowolnego podręcznika dot. przebiegu działań wojennych podczas I wojny światowej
Obejrzenie filmu: https://www.youtube.com/watch?v=Vao7NCjEftY&t=160s (tekst jest w j. angielskim). Na podstawie filmu uczniowie poznają specyfikę działań na froncie zachodnim. Ocena działań podejmowanych przez dowódców.
Praca w małych grupach: Charakterystyka wybranego rodzaju nowej broni (po uzgodnieniu z nauczycielem. Prezentacja na forum klasy. Można tu pozwolić uczniom na korzystanie np. ze smartfonów, wtedy można do prezentacji wykorzystać np. program wakelet, ewentualnie padlet.
Na podstawie mapy znajdującej się w podręczniku uczniowie analizują przebieg działań wojennych.
Faza podsumowująca
Wymienienie przez uczniów głównych etapów rozwoju działań wojennych podczas I wojny światowej.
Opinie uczniów na temat wojny
Podziękowanie za udział w lekcji, podsumowanie pracy i aktywności.