Materiał, który przedstawiam Państwu w tej publikacji zawiera treści z zakończonego kurs prowadzonego metodą e-learningową VI.3.29. Gry i zabawy korekcyjne na lekcji wychowania fizycznego i na zajęciach ruchowych. Szkolenie skierowane było do nauczycieli prowadzących zajęcia wychowania fizycznego i zajęcia ruchowe na wszystkich etapach edukacyjnych. Głównym celem szkolenia był możliwość wzbogacenia warsztatu pracy o zabawy, gry i ćwiczenia kierowane w gimnastyce korekcyjno- kompensacyjnej. Była to też możliwość wymiany doświadczeń i poglądów na różne aspekty rozwiązań metodycznych w prowadzeniu zajęć, ćwiczeń z elementem gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej w zajęciach ruchowych i w wychowaniu fizycznym. Uczestnicy szkolenia przy każdym z modułów przedstawiali własną propozycję zabaw, ćwiczeń korekcyjno – kompensacyjnych, którymi dzielili się z innymi uczestnikami w ramach wymiany zasobów z własnego warsztatu pracy. Były to przykłady stosowane we własnym warsztacie pracy, sprawdzone w praktyce przedszkolnej i szkolnej. Po przez ten artykuł podzielę się z państwem tymi materiałami. W profilaktyce i korekcji wad postaw zabawy i gry ruchowe powinny zajmować szczególne miejsce. Korekcja wad postawy jest procesem długotrwałym. Obok oddziaływania na układ mięśniowy, musimy doprowadzić do zmiany nawyku postawy z wadliwej na prawidłową, skorygowaną. Proces ten z reguły trwa kilka lat. Prowadzenie zajęć w formie ścisłej, zwłaszcza w grupach dzieci młodszych powoduje zmęczenie, znużenie i brak zainteresowań korektywą. Zajęcia gimnastyki korekcyjnej stają się wtedy ciężkim, narzuconym przez dorosłych obowiązkiem. Wprowadzenie zabaw i gier ruchowych dostosowanych do potrzeb gimnastyki korekcyjnej w znacznym stopniu uatrakcyjnia zajęcia i mobilizuje ćwiczących do większego wysiłku. Największą grupę uczestniczących w zajęciach gimnastyki korekcyjnej stanowią dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Psychice dziecka w tym wieku odpowiada taka forma ruchu, jaką jest zabawa - zwłaszcza gdy występuje ona pod postacią opowieści ruchowej, formy naśladowczej, a nawet zadaniowej. W zabawie ruchowej dziecko jest odpowiedzialne tylko za siebie, nie obarcza się go stresami wynikającymi z odpowiedzialności za drużynę i konsekwencjami, które mogą nastąpić po przegranej z winy takich, a nie innych możliwości dziecka. W grupie dzieci starszych perspektywa nagrody w postaci obiecanej gry ruchowej może spowodować lepsze wykonanie ćwiczeń w formie ścisłej.Aby zabawa czy gra mogła być wykorzystana do potrzeb gimnastyki korekcyjnej, musi spełniać pewne kryteria.
Najpowszechniejsze zaniedbania powodujące wady postawy to m.in.: brak ruchu, brak odpowiedniego rodzaju ruchu dobranego do możliwości i potrzeb dziecka, nieprawidłowe wzorce ruchowe (podczas wykonywania wszelkich czynności dna codziennego), niepoprawny wzorzec chodu, niepoprawna postawa ciała w pozycjach statycznych (takich jak: siedzenie, stanie, leżenie). Mało jest wad wrodzonych, dominują wady postawy nabyte wynikające z niewłaściwego trybu życia, szkodliwych wzorców ruchu lub nawykowego utrzymywania nieprawidłowych pozycji statycznych. Głównie z tego względu szkolenie otwierał moduł przeznaczony kształtowaniu nawyku przyjmowania i utrzymania prawidłowej postawy. Poniżej znajdą Państwo przykładowe zabawy, ćwiczenia przygotowane na potrzeby szkolenia, a i również uzupełnione o propozycje samych uczestników szkolenia.
ZESTAW I ćwiczenia, zabawy kształtujace nawyk prawidłowej postawy - /uploads/m.kulik/ZESTAW_I_wiczenia_zabawy_ksztatujace_nawyk_prawidowej_postawy.docx
ZESTAW II ćwiczenia, zabawy kształtujace nawyk prawidłowej postawy - /uploads/m.kulik/ZESTAW__II_wiczenia_zabawy_ksztatujace_nawyk_prawidowej_postawy.docx
ZESTAW III ćwiczenia, zabawy kształtujace nawyk prawidłowej postawy - /uploads/m.kulik/ZESTAW_III_wiczenia_zabawy_ksztatujace_nawyk_prawidowej_postawy.odt