I 2023 Dzień Babci i Dziadka – zabawy z piosenką

I 2023 Dzień Babci i Dziadka – zabawy z piosenką

Agnieszka Wilczyńska – doradca metodyczny z edukacji muzycznej i muzyki

W styczniu w kalendarzu imprez szkolnych i przedszkolnych ważne miejsce zajmuje Dzień Babci i Dziadka. Na przygotowanie występu zwykle jest niewiele czasu, często również dzieci nie dopisują frekwencją na zajęciach. W jaki sposób przygotować efektowny występ przy minimalnym nakładzie pracy? Poniżej kilka moich propozycji.

Piosenka "Balety"  ( w załączniku do pobrania) pochodzi z płyty „Dzień Babci i Dziadka”, wydanej przez Wydawnictwo Akord. Ma rytmiczną i taneczną melodię a jej refren  łatwo wpada w ucho:

Gdy babcia z dziwdkie tańcują w kole

To są nareszcie w swoim żywiole.

A gdy są z nimi wnuki kochane.

To już balety będą udane!

Dzieci bardzo szybko zapamiętają melodię. Podczas śpiewania refrenu dodajemy ruch, który powtarza się naprzemiennie:

  1. - podczas 1,2,3, i 4 wersu tekstu - taneczny ruch bioder, kolana naprzemiennie uginają się i prostują, ręce w „piąstki”– naprzemiennie poruszają się w dół i w górę po bokach nóg
  2. - podczas przerywnika instrumentalnego – ręce kręcą „młynki” z prawej i z lewej strony
  3. -  na słowo „udane” – dzieci robią wyskok z wyrzutem rąk w górę

Zwrotki można również nauczyć się śpiewać, lub też wykorzystać muzykę do zatańczenia prostych kroków:

1 zwrotka:

Dziadek z babcią święto mają 

Na parkiecie wywijają               - krok do boku raz w prawo a raz w lewo, z dostawieniem drugiej nogi

Tańczą twista, tańczą walca

Dają wnukom lekcję tańca        - skrętne ruchy stóp i bioder ( jak w twiście)

2 zwrotka:

Dziadek z babcią to tancerze

Więc zadyszka ich nie bierze

Kiedy się z wnukami bawią

Pokazują co potrafią         - powtarzamy ruch ze zwrotki 1 lub dodajemy do ruchu nóg dodatkowy ruch rąk w górę

3 zwrotka:

Dziadek z babcią się ruszają

Bardzo sprawne ruchy mają         - skrętne ruchy stóp i bioder ( jak w twiście)

Jak kangurki podskakują

I się niczym nie przejmują            - wyskoki w górę obunóż z wyrzutem rąk w górę

Ruch do piosenki jest na tyle prosty, że można go opanować i zapamiętać w jeden dzień.

„Wyruszamy w świat” – to piosenka z płyty „Wygraj Sukces 6”, oto link: https://youtu.be/E9eAwn0GCbg

Proponuje potraktować tę piosenkę jako wprowadzenie dzieci do sali na początku występu lub jako taniec przy piosence.

1 zwrotka:

Dzieci są ustawione parami chłopiec – dziewczynka, ręce – trzymanie „krzyżyk. Żeby je zrobić dzieci podają sobie prawe i lewe ręce (tworzy się „krzyżyk”) i ustawiają obok siebie, dziewczynka z prawej strony, po zewnętrznej stronie koła.

Nogi maszerują (łącznie 2 x po 16). Następnie zeskokiem do siebie zmieniają kierunek ruchu bez puszczania rąk. Ruch powtarza się identycznie w przeciwnym kierunku tańca (dziewczynka nadal jest po zewnętrznej stronie koła)

Refren 1 :

Nogi wykonują krok poleczki : dwa razy prawą i dwa razy lewą nogą przez cały refren. Następnie, w połowie refrenu,  dzieci zeskokiem do siebie zmieniają kierunek ruchu bez puszczania rąk.

2 zwrotka:        Dzieci maszerują identycznie jak w zwrotce 1

Refren 2:

Dzieci zatrzymują się twarzą do siebie i mając podane ręce - wykonują krok w tył (tak żeby lekko naprężyć ręce). Ta figura nazywa się „kaszka”. Dzieci kręcą się trzymając za połączone i skrzyżowane ręce. Nogi wykonują krok dosuwany (cwał boczny). W połowie refrenu – zmiana kierunku kręcenia.

Zakończenie piosenki – dzieci trzymają się za ręce i ustawiają w półkolu. Ten wariant stosujemy, kiedy bezpośrednio po tym jest np. recytacja wiersza. Chodzi o to, żeby dzieci ustawiły się na końcowych dźwiękach piosenki, wykonały ukłon i płynnie przeszły do następnego punktu występu. Można również ustawić się np. czwórkami, połączyć i unieść ręce i zrobić ukłon czwórkami.

Wersja łatwiejsza, dla młodszych dzieci:

Zamiast trzymania rąk „krzyżyk”, dzieci mają połączone ręce zwyczajnie w parze. Zmianę kierunku ruchu można robić z zeskokiem i zmianą ręki lub jako obrót w drugą stronę całej pary.

Zamiast kroku poleczki w refrenie 1,  można robić podskok z nogi na nogę w parze. W refrenie 2 – dzieci podskakują w dwuosobowych kółeczkach lub tylko idą. Żeby dzieci nie zmęczyły się za bardzo, każdy refren można zacząć rytmicznym wyklaskiwaniem w obie ręce partnera, a dopiero w drugiej części refrenu tańczyć w kółeczkach.

 

Babcia tańczy rock and rolla     https://youtu.be/WXW_cEt30Wc - Super wersja dla dzieci - Jangok

Tę piosenkę można wykorzystać wyłącznie do zatańczenia lub połączyć ze śpiewaniem refrenu. Dzieci tworzą pary -  dziewczynka i chłopiec:

Zamiast śpiewać babci sto lat

Tańczę z babcią rock and rolla      - taneczny ruch bioder, kolana naprzemiennie uginają się i prostują, ręce w „piąstki”– naprzemiennie poruszają się w dół i w górę po bokach nóg

Już sąsiadki się zleciały                - ten sam ruch nóg i ciała, ręce w prawą stronę

Rock and rolla tańczyć chciały         - ten sam ruch nóg i ciała, ręce w lewą stronę

Miauczy kot, szczeka pies                - ten sam ruch nóg i ciała, ręce w przód

Moja babcia fajna jest!                      - dzieci robią wyskok z wyrzutem rąk w górę

Na zwrotki można tańczyć różne wersje uproszczonego kroku rock and rolla:

- wymachy po 2 razy prawymi i lewymi nogami – „wytrzepywanie nóg ze śniegu”

- rytmiczny „twist” w parze z kucaniem i podnoszeniem się do góry

- obrót dziewczynki pod  jedną ręką partnera lub na zmianę: raz obrót chłopca a raz dziewczynki

- wspólny obrót pary – połączone ręce idą w górę

- „zawijanie- odwijanie” dziewczynki (podobne jak w trojaku)

Można również dodać trudniejszy element, para cały czas trzyma się za połączone ręce:

-dziewczynka kuca i pochyla głowę, w tym czasie chłopiec wykonuje zamach nogą nad głową dziewczynki i staje do niej tyłem w rozkroku. Ręce są połączone pod nogami chłopca a dziewczynka nadal kuca za jego plecami. Następnie dziewczynka wychodzi pod nogami chłopca i robi wyskok w górę (puszcza ręce). Refren tańczą dzieci nie trzymając się za ręce. Mogą być odwrócone twarzą do siebie lub do publiczności. Zakończenie: obrót tancerzy i zatrzymanie w figurze twarzą do widowni, np.: chłopiec kuca a dziewczynka stoi z nogą w górze.

Piosenka „My smyki małe” doskonale nadaje się dla małych, trzyletnich dzieci. Ma odpowiednie tempo, jednak tekst proponuje nieco zmodyfikować (załączniku melodia piosenki). W oryginale jest:

Są babcie młode, są babcie stare – i  to nie wydaje mi się odpowiednie. Poniżej tekst wraz z propozycją prostego ruchu do piosenki:

1 zwrotka:

Są babcie duże, są babcie małe     - dzieci pokazują ręką wysokie i niskie babcie

Ale to nasze babcie kochane          - dzieci pokazują gestem na siebie

Jedne tańcują na dyskotekach        - dzieci ruszają bioderkami i rękami, naśladując taniec

Inne królują w swoich wypiekach     - dzieci „mieszają” w misce ciasto

Refren:

My smyki małe                        - dzieci pokazują na siebie

Babcie uwielbiamy

I tak jak rodziców, mocno je kochamy      - dzieci krzyżują ręce na piersiach i kołyszą się

Refren powtarza się dwukrotnie.

2 zwrotka:

Są babcie duże, są babcie małe       - dzieci pokazują ręką wysokie i niskie babcie

Ale to nasze babcie kochane            - dzieci pokazują gestem na siebie

Pieką torciki                                      - dzieci „mieszają” w misce ciasto

Tańczą walczyki                               - dzieci ruszają bioderkami i rękami, naśladując taniec

I mówią na nas: wy małe smyki

Jako dodatkowy element do piosenki można użyć pałeczek lub klawesów. Na nich dzieci rytmicznie grają podczas wstępu i zakończenia, a także używają ich do pokazywania gestów. Podobnie można zastosować jajeczka – grzechotki.

Jako element taneczny podczas występu można zaprezentować dziadkom taniec ludowy Trojak – opis kroków znajduje się w załączniku.

Innym sposobem prezentacji jest zabawa zatytułowana przeze mnie „Czerwony dywan” (szczegółowo opisana w załączniku). Podczas tej zabawy dzieci prezentują się przed publicznością solowo lub w parach, krocząc po czerwonym dywanie (jak gwiazda). Dzieci zatrzymują się, pozują do zdjęć, wykonują kroki taneczne, obroty i figury. Dodatkowo pokaz ubarwiają przybory taneczne : wstążki lub pompony.

Innym pomysłem na występ jest zaangażowanie publiczności do wspólnej zabawy z dziećmi. Dziadkowie wspólnie z wnukami bawią się przy muzyce:

- zabawa taneczna „figurki”

- zabawa „Lustro”, gdzie dziadkowie naśladują sposób tańczenia wnucząt

- taniec z chusteczkami w kole

- konkurencje taneczno – sportowe, np. zwijanie wstążek w kłębuszki w parach: dziadek – wnuczek na czas

Tego typu zabawy można zrobić na zakończenie występu, żeby dzieci nie zdekoncentrowały się.

Mam nadzieję, że moje pomysły zainspirują Państwa, życzę udanych prezentacji podczas występów.

                                   Agnieszka Wilczyńska

Pliki do pobrania
Balety-tekstPobierz
Smyki-rock-tekstPobierz
Trojak-krokiPobierz
Czerwony-dywan-ruchPobierz
Balety-slowaPobierz
Balety- instr.Pobierz
My-smyki-male-słowaPobierz
My-smyki-małe-instr.Pobierz