I 2023 Dzień Babci i Dziadka – zabawy z piosenką
I 2023 Dzień Babci i Dziadka – zabawy z piosenką
Agnieszka Wilczyńska – doradca metodyczny z edukacji muzycznej i muzyki
W styczniu w kalendarzu imprez szkolnych i przedszkolnych ważne miejsce zajmuje Dzień Babci i Dziadka. Na przygotowanie występu zwykle jest niewiele czasu, często również dzieci nie dopisują frekwencją na zajęciach. W jaki sposób przygotować efektowny występ przy minimalnym nakładzie pracy? Poniżej kilka moich propozycji.
Piosenka "Balety" ( w załączniku do pobrania) pochodzi z płyty „Dzień Babci i Dziadka”, wydanej przez Wydawnictwo Akord. Ma rytmiczną i taneczną melodię a jej refren łatwo wpada w ucho:
Gdy babcia z dziwdkie tańcują w kole
To są nareszcie w swoim żywiole.
A gdy są z nimi wnuki kochane.
To już balety będą udane!
Dzieci bardzo szybko zapamiętają melodię. Podczas śpiewania refrenu dodajemy ruch, który powtarza się naprzemiennie:
- - podczas 1,2,3, i 4 wersu tekstu - taneczny ruch bioder, kolana naprzemiennie uginają się i prostują, ręce w „piąstki”– naprzemiennie poruszają się w dół i w górę po bokach nóg
- - podczas przerywnika instrumentalnego – ręce kręcą „młynki” z prawej i z lewej strony
- - na słowo „udane” – dzieci robią wyskok z wyrzutem rąk w górę
Zwrotki można również nauczyć się śpiewać, lub też wykorzystać muzykę do zatańczenia prostych kroków:
1 zwrotka:
Dziadek z babcią święto mają
Na parkiecie wywijają - krok do boku raz w prawo a raz w lewo, z dostawieniem drugiej nogi
Tańczą twista, tańczą walca
Dają wnukom lekcję tańca - skrętne ruchy stóp i bioder ( jak w twiście)
2 zwrotka:
Dziadek z babcią to tancerze
Więc zadyszka ich nie bierze
Kiedy się z wnukami bawią
Pokazują co potrafią - powtarzamy ruch ze zwrotki 1 lub dodajemy do ruchu nóg dodatkowy ruch rąk w górę
3 zwrotka:
Dziadek z babcią się ruszają
Bardzo sprawne ruchy mają - skrętne ruchy stóp i bioder ( jak w twiście)
Jak kangurki podskakują
I się niczym nie przejmują - wyskoki w górę obunóż z wyrzutem rąk w górę
Ruch do piosenki jest na tyle prosty, że można go opanować i zapamiętać w jeden dzień.
„Wyruszamy w świat” – to piosenka z płyty „Wygraj Sukces 6”, oto link: https://youtu.be/E9eAwn0GCbg
Proponuje potraktować tę piosenkę jako wprowadzenie dzieci do sali na początku występu lub jako taniec przy piosence.
1 zwrotka:
Dzieci są ustawione parami chłopiec – dziewczynka, ręce – trzymanie „krzyżyk. Żeby je zrobić dzieci podają sobie prawe i lewe ręce (tworzy się „krzyżyk”) i ustawiają obok siebie, dziewczynka z prawej strony, po zewnętrznej stronie koła.
Nogi maszerują (łącznie 2 x po 16). Następnie zeskokiem do siebie zmieniają kierunek ruchu bez puszczania rąk. Ruch powtarza się identycznie w przeciwnym kierunku tańca (dziewczynka nadal jest po zewnętrznej stronie koła)
Refren 1 :
Nogi wykonują krok poleczki : dwa razy prawą i dwa razy lewą nogą przez cały refren. Następnie, w połowie refrenu, dzieci zeskokiem do siebie zmieniają kierunek ruchu bez puszczania rąk.
2 zwrotka: Dzieci maszerują identycznie jak w zwrotce 1
Refren 2:
Dzieci zatrzymują się twarzą do siebie i mając podane ręce - wykonują krok w tył (tak żeby lekko naprężyć ręce). Ta figura nazywa się „kaszka”. Dzieci kręcą się trzymając za połączone i skrzyżowane ręce. Nogi wykonują krok dosuwany (cwał boczny). W połowie refrenu – zmiana kierunku kręcenia.
Zakończenie piosenki – dzieci trzymają się za ręce i ustawiają w półkolu. Ten wariant stosujemy, kiedy bezpośrednio po tym jest np. recytacja wiersza. Chodzi o to, żeby dzieci ustawiły się na końcowych dźwiękach piosenki, wykonały ukłon i płynnie przeszły do następnego punktu występu. Można również ustawić się np. czwórkami, połączyć i unieść ręce i zrobić ukłon czwórkami.
Wersja łatwiejsza, dla młodszych dzieci:
Zamiast trzymania rąk „krzyżyk”, dzieci mają połączone ręce zwyczajnie w parze. Zmianę kierunku ruchu można robić z zeskokiem i zmianą ręki lub jako obrót w drugą stronę całej pary.
Zamiast kroku poleczki w refrenie 1, można robić podskok z nogi na nogę w parze. W refrenie 2 – dzieci podskakują w dwuosobowych kółeczkach lub tylko idą. Żeby dzieci nie zmęczyły się za bardzo, każdy refren można zacząć rytmicznym wyklaskiwaniem w obie ręce partnera, a dopiero w drugiej części refrenu tańczyć w kółeczkach.
Babcia tańczy rock and rolla https://youtu.be/WXW_cEt30Wc - Super wersja dla dzieci - Jangok
Tę piosenkę można wykorzystać wyłącznie do zatańczenia lub połączyć ze śpiewaniem refrenu. Dzieci tworzą pary - dziewczynka i chłopiec:
Zamiast śpiewać babci sto lat
Tańczę z babcią rock and rolla - taneczny ruch bioder, kolana naprzemiennie uginają się i prostują, ręce w „piąstki”– naprzemiennie poruszają się w dół i w górę po bokach nóg
Już sąsiadki się zleciały - ten sam ruch nóg i ciała, ręce w prawą stronę
Rock and rolla tańczyć chciały - ten sam ruch nóg i ciała, ręce w lewą stronę
Miauczy kot, szczeka pies - ten sam ruch nóg i ciała, ręce w przód
Moja babcia fajna jest! - dzieci robią wyskok z wyrzutem rąk w górę
Na zwrotki można tańczyć różne wersje uproszczonego kroku rock and rolla:
- wymachy po 2 razy prawymi i lewymi nogami – „wytrzepywanie nóg ze śniegu”
- rytmiczny „twist” w parze z kucaniem i podnoszeniem się do góry
- obrót dziewczynki pod jedną ręką partnera lub na zmianę: raz obrót chłopca a raz dziewczynki
- wspólny obrót pary – połączone ręce idą w górę
- „zawijanie- odwijanie” dziewczynki (podobne jak w trojaku)
Można również dodać trudniejszy element, para cały czas trzyma się za połączone ręce:
-dziewczynka kuca i pochyla głowę, w tym czasie chłopiec wykonuje zamach nogą nad głową dziewczynki i staje do niej tyłem w rozkroku. Ręce są połączone pod nogami chłopca a dziewczynka nadal kuca za jego plecami. Następnie dziewczynka wychodzi pod nogami chłopca i robi wyskok w górę (puszcza ręce). Refren tańczą dzieci nie trzymając się za ręce. Mogą być odwrócone twarzą do siebie lub do publiczności. Zakończenie: obrót tancerzy i zatrzymanie w figurze twarzą do widowni, np.: chłopiec kuca a dziewczynka stoi z nogą w górze.
Piosenka „My smyki małe” doskonale nadaje się dla małych, trzyletnich dzieci. Ma odpowiednie tempo, jednak tekst proponuje nieco zmodyfikować (załączniku melodia piosenki). W oryginale jest:
Są babcie młode, są babcie stare – i to nie wydaje mi się odpowiednie. Poniżej tekst wraz z propozycją prostego ruchu do piosenki:
1 zwrotka:
Są babcie duże, są babcie małe - dzieci pokazują ręką wysokie i niskie babcie
Ale to nasze babcie kochane - dzieci pokazują gestem na siebie
Jedne tańcują na dyskotekach - dzieci ruszają bioderkami i rękami, naśladując taniec
Inne królują w swoich wypiekach - dzieci „mieszają” w misce ciasto
Refren:
My smyki małe - dzieci pokazują na siebie
Babcie uwielbiamy
I tak jak rodziców, mocno je kochamy - dzieci krzyżują ręce na piersiach i kołyszą się
Refren powtarza się dwukrotnie.
2 zwrotka:
Są babcie duże, są babcie małe - dzieci pokazują ręką wysokie i niskie babcie
Ale to nasze babcie kochane - dzieci pokazują gestem na siebie
Pieką torciki - dzieci „mieszają” w misce ciasto
Tańczą walczyki - dzieci ruszają bioderkami i rękami, naśladując taniec
I mówią na nas: wy małe smyki
Jako dodatkowy element do piosenki można użyć pałeczek lub klawesów. Na nich dzieci rytmicznie grają podczas wstępu i zakończenia, a także używają ich do pokazywania gestów. Podobnie można zastosować jajeczka – grzechotki.
Jako element taneczny podczas występu można zaprezentować dziadkom taniec ludowy Trojak – opis kroków znajduje się w załączniku.
Innym sposobem prezentacji jest zabawa zatytułowana przeze mnie „Czerwony dywan” (szczegółowo opisana w załączniku). Podczas tej zabawy dzieci prezentują się przed publicznością solowo lub w parach, krocząc po czerwonym dywanie (jak gwiazda). Dzieci zatrzymują się, pozują do zdjęć, wykonują kroki taneczne, obroty i figury. Dodatkowo pokaz ubarwiają przybory taneczne : wstążki lub pompony.
Innym pomysłem na występ jest zaangażowanie publiczności do wspólnej zabawy z dziećmi. Dziadkowie wspólnie z wnukami bawią się przy muzyce:
- zabawa taneczna „figurki”
- zabawa „Lustro”, gdzie dziadkowie naśladują sposób tańczenia wnucząt
- taniec z chusteczkami w kole
- konkurencje taneczno – sportowe, np. zwijanie wstążek w kłębuszki w parach: dziadek – wnuczek na czas
Tego typu zabawy można zrobić na zakończenie występu, żeby dzieci nie zdekoncentrowały się.
Mam nadzieję, że moje pomysły zainspirują Państwa, życzę udanych prezentacji podczas występów.
Agnieszka Wilczyńska