Czytające Przedszkole - propagowanie czytelnictwa w czasie kwarantanny
Poszerzanie wiedzy, a w tym społecznie akceptowalnego czytelnictwa, wśród dzieci w wieku przedszkolnym, jak i ich członków rodzin, to nieodzowny wątek pracy wieku publicystów, pedagogów, znawców tematu. Do nich z pewnością zaliczamy się my – nauczyciele wychowania i edukacji przedszkolnej. W dobie, gdzie nauczanie w przedszkolu stało się edukacją zintegrowaną, a treści programowe przeplatają się wiążąc w strukturę połączonej pajęczyny, wydawałoby się, że łatwiej nam pedagogom wplatać treści związane z literaturą. W rzeczy samej tak jest w warunkach dotąd nam znanym – w przedszkolu jako instytucji, w sali przedszkolnej, gdzie dzieci czują się swobodnie i po prostu dobrze, w ulubionej, osiedlowej bibliotece, do której uczęszczają dzieci na lekcje czytelnicze.
Jak może wyglądać propagowanie czytelnictwa w czasie izolacji podczas pandemii koronawirusa?
W czasie, kiedy jesteśmy odizolowani od reszty społeczeństwa, a tym bardziej od swoich wychowanków, a oni siłą rzeczy od nas – wychowawców, nauczycieli, istnieje wiele możliwości komunikowania się na odległość. Możemy wykorzystać wiele metod i technik pracy zdalnej. Nie odbędzie się jednak to wszystko bez sprzętów technologii elektronicznej: telefonu, laptopa lub komputera z dostępem do Internetu. Dobrze jest jeżeli posiadamy wspólny komunikator, przez którego porozumiewamy się z rodzicami uczniów. W naszej placówce istnieją trzy strony ogólne dostępu i komunikacji. Są to platforma eduportal iprzedszkole, strona facebook’a oraz strona internetowa przedszkola. Stronę Fb można założyć bez podawania imienia i nazwiska, może ona być stworzona tylko na potrzeby grupy lub całego przedszkola. Oprócz wspólnej, ogólnodostępnej drogi przekazu i konwersacji, można założyć wspólnie z rodzicami wychowanków aplikację WhatsApp. Pomocny będzie świetny filmik instruktażowy:
https://www.youtube.com/watch?v=qWoanhyK_W8
Szczerze polecam. Same korzyści, szybki komunikat – szybka informacja zwrotna. Tą samą funkcję pełni aplikacja Messenger.
W swojej pracy poprzez powyżej opisane środki przekazu zainicjowałam wiele akcji i spotkań czytelniczych. Jedną z nich było udostępnienie napisanego artykułu „Propozycja literatury dziecięcej do czytania dzieciom w wieku 3 -6 lat i … starszych”, w którym podałam 15 pozycji książkowych literatury polskich i zagranicznych autorów.
Jako nauczyciel biorę udział i realizuję także międzynarodowe projekty czytelnicze. Pierwszy to „Magiczna moc bajek”, drugi „Piękna Nasza Polska cała”. Oba projekty angażują rzeszę nauczycieli i miłośników literatury z kraju i zagranicy. Są one źródłem wielu ciekawych scenariuszy, akcji i nowinek m.in. czytelniczych, ale także kompendium wiedzy i wymianą doświadczeń między nauczycielami.
Linki do stron:
1. Międzynarodowy Projekt Czytelniczy "Magiczna moc bajek", czyli "Bajkowa podróż do krainy wartości i dziecięcej wyobraźni"
https://www.facebook.com/groups/488002891977381/
2. Międzynarodowy Projekt Edukacyjny ,,Piękna Nasza Polska Cała"
https://blizejprzedszkola.pl/piekna-nasza-polska-cala#adv
W ramach realizacji projektów, w dobie pracy na odległość, wspólnie z rodzicami tworzymy cotygodniowe Kąciki ulubionej książki dla dzieci. Zaproponowałam „Dzień postaci z bajki”, gdzie dzieci przebrały się za swojego ulubionego bohatera, Konkurs na „Zaczarowaną zakładkę do książki ” z okazji „Dnia Książki” (23 kwietnia), Praca plastyczna „Postać z bajeczki czytanej przez rodzica”, gdzie dzieci malowały, rysowały, naklejały postacie z bajki. Kolejnym pomysłem było w ramach projektu „Bajeczki Trójeczki” nagranie dubbingu i udostępnienie na stronach dostępnych dla rodziców i dzieci bajek o bieżącej tematyce. Przy pomocy telefonu i dyktafonu nagrałam wraz z moimi córkami głos do bajki wyszukanej w Internecie. Tu „O wiośnie w lesie i wiewiórki ważnym interesie” Z. Krzemienieckiej oraz „Powrót jaskółki” bajka francuska. Później przy pomocy np. programu bezpłatnego Windows Movie Maker lub płatnym VideoStudio X10 podłożyłam wspólnie z koleżanką ilustracje pod czytany tekst. Co spotkało się z entuzjazmem ze strony całej społeczności przedszkolnej. Efekty pracy można zobaczyć i posłuchać w dostępnych poniżej linkach.
Linki bajek w ramach projektu „Bajeczki Trójeczki”
https://www.youtube.com/watch?v=8XsqBM9i_m4&t=1s
Organizując pracę na odległość warto także sięgnąć do akcji proczytelniczych, które posyłają ciekawe pomysły na scenariusze zabaw i ćwiczeń w domu. Do tych znanych należą:
Kampania Cała Polska Czyta Dzieciom - Prowadzona od 15 lat w Polsce kampania promująca czytanie dzieciom. Hasło Czytaj dziecku 20 minut dziennie. Codziennie! znają dziś i dorośli, i dzieci. Fundacja ABCXXI Cała Polska Czyta Dzieciom podjęła także wiele innych projektów, o których warto wiedzieć.
Wielka Zbiórka Książek - Akcja prowadzona przez fundację Zaczytani.org. Wielka Zbiórka Książek jest organizowana w 7 miastach: Łodzi, Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Trójmieście, Warszawie i Wrocławiu. Fundacja zbiera książki dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Zebrane książki przekazuje do placówek medycznych w całej Polsce.
https://www.gov.pl/web/rpp/wielka-zbiorka-ksiazek-2020
PoczytajMY - W ramach projektu Centrum Edukacji Obywatelskiej młodzi ludzie przy wsparciu dorosłych opiekunów tworzą kluby czytelnicze i przygotowują regularne spotkania czytelnicze dla dzieci z przedszkoli, szkół podstawowych, świetlic lub domów dziecka.
https://poczytajmy.ceo.org.pl/
W poszukiwaniu literatury pomocnej do tworzenia scenariuszy i zajęć na odległość przydatna może stać się strona Empik. Istnieje możliwość założenia bezpłatnego konta premium na 60 dni, które daje nam dostęp do e-booków i audiobooków
https://www.empik.com/czas-w-domu
Już w tak krótkim czasie zdalnego nauczania w czasie kwarantanny, można zaobserwować ze zdjęć i filmików nadsyłanych przez rodziców, że wszystkie publikowane, podsyłane artykuły, propozycje i zadania cieszą się zainteresowaniem i dają satysfakcję dzieciom. Rodzicom natomiast dają wiele wskazówek, jak pomóc dziecku w nauce przez zabawę. Stały kontakt z rodziną wychowanków może zaowocować i podtrzyma wypracowane zaufanie i solidne fundamenty współpracy.