IX 2022 Zaczynamy z piosenką: śpiew, ruch, gra na instrumentach, zabawa

IX 2022 Zaczynamy z piosenką: śpiew, ruch, gra na instrumentach, zabawa.

Agnieszka Wilczyńska – doradca metodyczny z edukacji muzycznej i muzyki

Chciałam zaproponować piosenkę "Płyną statki z bananami", która jest pretekstem do wielu działań muzyczno - ruchowych. Ponieważ dzieci działają razem, więc istnieje ważny element integracji oraz kształtowania umiejętności współdziałania w grupie. Poniżej tekst piosenki wraz z opisem gestów. Link do piosenki można wykorzystać podczas śpiewania jako podkład gitarowy:

„Płyną statki z bananami”   https://youtu.be/Mjmy9qmBirk  

gitara (wolno i szybko)

Płyną statki z bananami w siną dal.        Raz prawa a raz lewa ręka pokazuje fale

Łabi du daj daj,                         Ręce kręcą młynek i pokazują 2 razy w prawo

łabi du daj                                 Ręce kręcą młynek i pokazują 1 raz w lewo

A każdy ładowacz śpiewa tak:        Obie ręce pokazują na siebie i na wprost – 2x      

Łabi du daj daj,                         Ręce kręcą młynek i pokazują 2 razy w prawo

łabi du daj!                                 Ręce kręcą młynek i pokazują 1 raz w lewo

Refren:

Podaj, podaj,                               podaj mi podaj bananów kosz.             

Podaj, podaj mi,                          podaj mi podaj bananów kosz.          

Przez cały refren ręce zaczynając od prawej strony pokazują rytmicznie podawanie „koszy”.  

Piosenkę można wykorzystywać podczas pracy z dziećmi w różnym wieku: od przedszkolaków aż do klasy siódmej. W zależności od możliwości dzieci piosenkę można wykorzystać na różne sposoby:

- piosenkę można zaśpiewać  stojąc w kole z gestami

Tą piosenką można rozpoczynać każde zajęcia z nauką piosenki i traktować ją jako rozgrzewkę głosową. Słowa: Łabi du daj daj, łabi du daj – to zabawne ćwiczenie dykcyjne.

- piosenkę można zaśpiewać w kanonie

Druga grupa zaczyna śpiewać kiedy pierwsza grupa zaczyna refren - podaj, podaj... Nakładające się fragmenty są bardzo podobne, przez co łatwe do zaśpiewania.

- śpiewać i bawić się instrumentami perkusyjnymi

Wariant 2 – z instrumentami perkusyjnymi (małymi, wygodnymi do podawania)

Od refrenu (od słów podaj) zaczynamy do zabawy dodawać instrumenty perkusyjne. Nauczyciel podaje wybranemu dziecku np. janczary. Kiedy janczary zostaną dwukrotnie podane dalej, nauczyciel podaje kolejny instrument. Nie podajemy zbyt szybko, ponieważ to będzie trudne do skoordynowania i instrumenty będą spadać na ziemię. Podczas zwrotki, dzieci które mają już instrumenty – grają na nich rytmicznie do piosenki. Pozostałe dzieci – pokazują gesty i śpiewają. Na kolejny refren, nauczyciel podaje kolejne instrumenty. Zabawa powtarza się trzykrotnie.

Bardzo łatwymi do podawania instrumentami są grzechotki – jajka. Jeżeli nie mamy instrumentów perkusyjnych – możemy zrobić grzechotki. Dobrze sprawdzają się takie, które są zrobione z małych butelek po wodzie. Polecam wsypanie niedużej ilości ryżu lub kaszy – wtedy grzechotki są ciche i nie zagłuszają śpiewania.

Wariant 3

Od początku piosenki co drugie lub co trzecie dziecko ma instrument perkusyjny. Podczas zwrotki – instrumenty grają. Podczas refrenu – instrumenty są podawane.

Wariant 4

Dzieci mają ułożone ręce w taki sposób, że:

Prawa ręka leży na lewej ręce kolegi. Podczas refrenu piosenki dziecko lekko uderza prawą ręką w prawą rękę kolegi (który jest w kole po lewej stronie). Ręka wraca na swoje miejsce. Klaśnięcie wędruje po kole aż wróci do dziecka, które zaczynało. Pamiętamy, że podczas zabawy cały czas śpiewamy.

Wariant 5

Ułożenie rąk jak w wariancie 4. Zamiast klaśnięcia wędrują małe grzechotki – jajeczka, które nauczyciel włącza od refrenu ( podobnie jak w wariancie 2). Z grzechotkami – jajeczkami można pokazywać gesty podczas zwrotki i równocześnie potrząsać nimi.

- piosenkę można zagrać na dzwonkach chromatycznych

W melodii drugi fragment powtarza się czterokrotnie bez żadnej zmiany ( 2,4,6,8 linia). Natomiast pozostałe linie są do siebie bardzo podobne. Dzieci można podzielić na dwie grupy i grać linie na zmianę. W załączniku nagranie na kolorowych dzwonkach. Jeżeli dysponujemy tradycyjnymi dzwonkami – możemy na nie nakleić kolorowe literki wycięte z załącznika – to bardzo ułatwia granie. Na tak przygotowanych dzwonkach bez trudu poradzą sobie 5 i 6 letnie dzieci. Proszę pamiętać, że H! – to H dolne – 3 płytka po lewej stronie dzwonków.

- piosenkę można zagrać na bum bum rurkach lub dzwonkach naciskanych

Kolorowy zapis melodii, który umieściłam w załączniku można: wydrukować, przerysować na dużym formacie lub  wyświetlić na ekranie. Każde dziecko gra swój wybrany dźwięk. W melodii nie występuje C2 ani H (B) – różowa rurka. Zamiast H jest H! – H dolne. Żeby uzyskać ten dźwięk trzeba użyć czarnej nakładki do bum bum rurek (oktawatora), która obniża dźwięk. Jeżeli jednak nie mamy oktawatorów – można używać różowej rurki H (B).

Nauczyciel dla ułatwienia może pokazywać kolejne literki. Kiedy dzieci opanują granie – można w tle włączyć podkład gitarowy i przy nim grać na bum bum rurkach. Proszę pamiętać o możliwości zwolnienia odtwarzanej melodii.

Podczas piosenki dzieci:

- ćwiczą koordynację ruchową

- wspólnie śpiewają i bawią się

- doskonalą poczucie rytmu

- ćwiczą umiejętność współdziałania w grupie

W załącznikach umieściłam materiały do wykorzystania podczas pracy:

- literki do wydruku i pokazywania na ekranie

- słowa piosenki i linki z muzyką

- opis zabaw do piosenki

- nagranie piosenki na dzwonkach kolorowych

Piosenka jest możliwa do wykorzystywania przez cały rok. Opisane przeze mnie warianty zabaw i ćwiczeń można rozłożyć na kilka zajęć i stosować zamiennie. Koniecznie jednak trzeba zacząć od śpiewu, który jest punktem wyjścia do pozostałych działań.

Życzę przyjemnej zabawy!

Agnieszka Wilczyńska

 

Pliki do pobrania
Płyną-statki-z-bananami-litery-literyPobierz
Płyną-statki-z-bananami-tekst-i-dźwiękiPobierz
Płyną-statki-z-bananami-kolorPobierz
Płyną-statki-z-bananami-kolor pdfPobierz
Płyną-statki-z-bananami- opis zabawPobierz
Płyną-statki-z-bananami- nagranie kolorowe dzwonkiPobierz