Czerwiec 2023 Klasyczne hity nie tylko na wakacje
Agnieszka Wilczyńska doradca edukacji muzycznej i muzyki
Muzyka zaliczana do repertuaru muzyki klasycznej jest doskonałą propozycją na umuzykalnianie naszych wychowanków w atrakcyjny i aktywny sposób. Chciałam zaprezentować Państwu możliwości jakie niesie klasyka i pomysły na pracę z dziećmi od najmłodszych do najstarszych. Aktywności jakie można wykorzystać to:
body percussion (rytmiczne gesty i ruch)
ruch przy muzyce (elementy tańca, kolorowe przybory)
słuchanie muzyki (połączone z aktywnością, oglądaniem filmu, rysowaniem, itd.)
relaks przy muzyce (wraz z ćwiczeniami oddechowymi)
muzogramy (słuchanie muzyki i ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej)
gra na instrumentach melodycznych (aktywne wykonywanie muzyki)
Na początek zacznę od kompozytora, którego najbardziej znany utwór można wykorzystywać na wiele sposobów, to „Cztery pory roku” Antonio Vivaldiego.
https://youtu.be/wqw-N7Pov6M Musicograma El Invierno - A. Vivaldi
Do części utworu pt. “Zima” można zaproponować aktywność ruchową. Dzieci rysują w powietrzu: płatki śniegowe, wiejący wiatr, tańczą razem z bałwankiem, trzęsą się z zimna, itp.
C1 E E E D C1 G
G F E E E D C1 G
G F E F G F ED (jeszcze raz od początku)
C1 G F E F G AG x2
C1 A G x3
F E D C1 D C1
Granie na instrumencie można połączyć z słuchaniem oryginalnego utworu:
https://youtu.be/bqh_WLAj9j4 „Wiosna” A. Vivaldi
Z młodszymi dziećmi możemy zagrać „Wiosnę” na kolorowych instrumentach: dzwonkach naciskanych lub bum bum rurkach patrząc na poniższy filmik:
https://youtu.be/-1iaWcMXi6U “Wiosna” – A. Vivaldi
https://youtu.be/7JmprpRIsEY Classical Music for Brain Power - Mozart
A skoro mowa o wyciszeniu, poniżej wklejam przykładowe linki z muzyką, które mogą być wykorzystywane podczas odpoczynku dzieci na dywanie:
https://youtu.be/NcHZr3OgQ2U Mozart per Bambini | Musica Classica Rilassante
https://youtu.be/BvWpqy50LtY Musica Classica per Bambini | Mozart, Bach, Haydn, Vivaldi
Kiedy chcemy uzyskać efekt wyciszenia pamiętajmy o słuchania muzyki bez wizji. Można do tego dołączyć ćwiczenia oddechowe lub zabawę w parach z naprzemiennym „wachlowaniem się” chustami. Proponuję zajrzeć do mojego zeszłorocznego artykułu o oddechu, może coś Państwa zainspiruje: http://www.cen.edu.pl/Materialy-metodyczne,149/Czerwiec-2022-Wez-gleboki-oddech,2682.html
Podawałam w artykule linki do muzogramów. Przypomnę, że są to znaki graficzne odpowiednio uszeregowane, opracowane do konkretnego dzieła muzycznego i kreślone schematycznie zgodnie z jego przebiegiem. Jest to fantastyczne narzędzie do pracy nie tylko w ramach umuzykalniania dzieci, ale również pozwalające doskonalić sprawność manualną, rozwijać koordynację wzrokowo – słuchowo – ruchową i wiele innych sfer rozwoju dziecka.
Istnieją strony, na których można kupić pakiety z muzogramami lub pobrać materiały darmowe. Muzogramy może narysować nauczyciel, mogą to zrobić również nasi uczniowie.
Poniżej wkleiłam dla państwa linki do muzogramów dostępnych na You Tubie. Uczniowie mogą je sami rysować na kartce patrząc na ekran i słuchając muzyki. Nie ma tu znaczenia czy wzór wyjdzie idealnie, ważna jest sama aktywność i słuchanie muzyki:
https://youtu.be/TQgH_Z9n1ss MUSICOGRAMA - 5a Sinfonia, Allegro con brio. (L. V. Beethoven)
https://youtu.be/Cam_-QKFECs Piotr Czajkowski Marsz z baletu „Dziadek do orzechów”
https://youtu.be/w6ZpyeY-8Es Musicogramme - Marche turque (alla turca) - MOZART
Poniżej kolejna propozycja, tym razem do muzyki Maurica Ravela:
https://youtu.be/rIGpDck59Ek Bolero. M. Ravel
Słynne Bolero, przy którym możemy słuchanie muzyki połączyć z doskonałym ćwiczeniem motoryki małej, które jest urozmaicone ciekawym rekwizytem. Są to rękawiczki z naszytymi oczkami, które dodatkowo podczas ruchu dają efekt dźwiękowy. Przeprowadzałam tę zabawę ze starszymi uczniami, bez rękawiczek, gdzie dłonie były oparte na ławce i naśladowały ruch na filmiku. Pomimo braku rekwizytu – uczniowie świetnie się bawili.
Leo Delibes i kolejny link z muzogramem do jego muzyki:
https://youtu.be/p_gbrA3M8n0 Pizzicato - Muzogram
Poniżej link również do utworu Leo Delibesa „Pizzicato”, do którego chciałabym zaproponować zabawę dla dzieci z piórkami:
https://youtu.be/kNuVE5DcudM Pizzicato-Léo Delibes
Przebieg zabawy:
Dzieci siedzą naprzeciw siebie na dywanie, są dobrane w pary. Pierwsze dziecko z pary na w rękach dwa kolorowe piórka. Podczas słuchania muzyki dotyka dłoni i rąk dziecka, które siedzi naprzeciw. Dzieci zmieniają się w trakcie muzyki:
wstęp: dziecko potrząsa piórkami przed sobą
0:17 – 1 dziecko w szybkim tempie dotyka piórkami dłoni i rąk dziecka 2, wykonując lekkie „skoki”, przechodzi z jednej ręki na drugą
0: 34 – 2 dziecko wykonuje podobne czynności na rękach 1 dziecka
0: 48 – piórka ponownie przejmuje dziecko 1
0: 59 – ponownie dziecko 2
To jest I część utworu, w muzyce powtarzają się części. Można dzieci zamienić rolami tylko raz (0:48)
0:13 – 1 dziecko wykonuje piórkiem ruchy głaskania
1:27 – 2 dziecko przejmuje piórka
To jest II część utworu, w której zmienia się sposób gry muzyków a dzieci zmieniają sposób poruszania piórkami. Po tej części następuje powtórzenie I części utworu, podczas której dzieci dwu lub jednokrotnie zamieniają się rolami:
1:41 – 1 dziecko
1:57 – 2 dziecko
2:10 – 1 dziecko
2:21 – 2 dziecko
Cały utwór jest krótki, można więc wykonać zabawę dwa razy. W tej wersji przez cały czas piórka ma jedno dziecko z pary. Można wtedy zaproponować zmiany części ciała: ręce, dłonie, buzia, nos, itd. Poniżej umieszczam link do zabawy sensorycznej z piórkiem, którą inspirowałam się:
https://youtu.be/_-JNhXowTQE Zabawa sensoryczna z piórkiem - Aktywne słuchanie muzyki - Centrum Edukacji Artystycznej A. Machmar
Camille Sain Saens to autor słynnego “Karnawału dla zwierząt”. Piękne ilustracyjne utwory nadają się idealnie do zabaw tanecznych. Często tańczę z moimi wychowankami, wykorzystując barwne szarfy, chusty animacyjne, zwiewne chustki czy pompony.
Poniżej linki, które możemy wykorzystać podczas bardziej statycznych zajęć, np. w ławkach:
https://youtu.be/ec69Qh-OkGA Carnival of the Animals Listening Game
Tu podczas słuchania dzieci rozpoznaj jakie zwierzę ilustruje muzyka (3 zwierzęta do wyboru pojawiają się na ekranie)
https://youtu.be/UmoZNL-LBKA C. Saint-Saëns - Karnawał zwierząt
Przy tym linki dzieci tylko słuchają muzyki, którą ilustrują filmiki ze zwierzętami.
https://youtu.be/obzbLu3sLyM El Carnaval de los animales - Camille Saint-Saëns
Tutaj podobnie, jednak ilustracją są animacje bajkowe. Poniżej muzogram:
https://youtu.be/wxIku21n-Mk „Karnawał zwierząt”- finał Camille Saint-Saëns – muzogram
Poniżej propozycja dla starszych uczniów. Muzyka jest odzwieciedlona w zabawnym zapisie linearnym. To rodzaj „muzycznej kreskówki”, która ułatwia poprzez obraz odbiór muzyki.
Poniżej lin do „Jeźdźców Walkirii” Ryszarda Wagnera. Bardzo dynamiczna propozycja, gdzie uczniowie obserwują zmagania 4 drużyn:
https://youtu.be/3heYARlA8cs Line Rider Race #2 - Who will survive Flight of the Valkyries?
Na koniec jeszcze kilka propozycji do gry na instrumentach melodycznych.
Georg Fridrich Haendel jest autorem bardzo znanego “Alleluja”, którego motyw czołowy nie jest trudny do zagrania:
https://youtu.be/Zeau-7JxqXQ „Alleluja” G.F.Haendel
G D E D G D E D GG G G GG G G G fis G fis G
A D H A A D H A AA H A AA H A A H A G fis
Fragment “Marsza ołowianych żołnierzyków” Piotra Czajkowskiego można zagrać tylko na trzech dźwiękach: G, A, H. Tempo jest wolne i nawet młodsi uczniowie sobie z tym poradzą:
https://youtu.be/UlI3aOatCoo March of the Toy Soldiers by Tchaikovsky - Xylophone Play Along
„Kołysanka” Johanna Brahmsa jest wszystkim znana, chociażby z pozytywek. Poniżej linki i zapis dźwiękowy:
https://youtu.be/HX3tlpWkB5E „Kołysanka” wersja na pianinie, do niej można grać
https://youtu.be/azlKA9wafYs kołysanka, dzw. diatoniczne
E E G E E G E G C2 H A A G
D E F D D E F (D) D F H A G H C2
C1 C1 C2 A F G E C1 F G A (E) G
C1 C1 C2 A F G E C1 F (G F ) E D C1
dźwięki w nawiasie nie muszą być wykonywane
https://youtu.be/dcxqU7RY7dc Brahms Kołysanka dzw. naciskane, wersja ułatwiona
G G C2 H A A G
F F D F H G H C2
C2 G F G A G
C2 G F E D C1
https://youtu.be/KTSUgtbs3OU kołysanka dzwonki na tubach od 0:40
Poniżej kilka propozycji do zabrania na bum bum rurkach lub kolorowych dzwonkach naciskanych:
https://youtu.be/KS_w7Dm-VMM Chopin Mazurek Instrumentacja
To propozycja do zagrania na bum bum rurkach, dzwonkach chromatycznych lub naciskanych
https://youtu.be/z8rL9-KeUcw Prelude in E minor (F. Chopin) for 6 performers (boomwhackers) by Santi Carcasona
Tego utworu uczniowie nie są w stanie zagrać, jednak jest to ciekawa interpretacja utworu fortepianowego, z dodatkową dawką humoru, więc polecam do zaprezentowania uczniom.
Zachęcam do sięgania po muzykę klasyczną i zapoznawania z nią naszych wychowanków. Niech im towarzyszy i pozytywnie na nich wpływa.
Agnieszka Wilczyńska
Ćwiczenia | Pobierz |