VI 2023 Klasyczne hity nie tylko na wakacje

Czerwiec 2023 Klasyczne hity nie tylko  na wakacje

Agnieszka Wilczyńska doradca edukacji muzycznej i muzyki

Muzyka zaliczana do repertuaru muzyki klasycznej jest doskonałą propozycją na umuzykalnianie naszych wychowanków w atrakcyjny i aktywny sposób. Chciałam zaprezentować Państwu możliwości jakie niesie klasyka i pomysły na pracę z dziećmi od najmłodszych do najstarszych. Aktywności jakie można wykorzystać to:

body percussion (rytmiczne gesty i ruch)

ruch przy muzyce (elementy tańca, kolorowe przybory)

słuchanie muzyki (połączone z aktywnością, oglądaniem filmu, rysowaniem, itd.)

relaks przy muzyce (wraz z ćwiczeniami oddechowymi)

muzogramy (słuchanie muzyki i ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej)

gra na instrumentach melodycznych (aktywne wykonywanie muzyki)

Na początek zacznę od kompozytora, którego najbardziej znany utwór można wykorzystywać  na wiele sposobów, to „Cztery pory roku” Antonio Vivaldiego.

https://youtu.be/wqw-N7Pov6M   Musicograma El Invierno - A. Vivaldi

Do części utworu pt. “Zima”  można zaproponować aktywność ruchową. Dzieci rysują w powietrzu: płatki śniegowe, wiejący wiatr, tańczą razem z bałwankiem, trzęsą się z zimna, itp.

https://youtu.be/jIVsHvRqrMY   Body Percussion (Four Seasons of Vivaldi - Spring) - Percusión corporal

Ten link do części „Wiosna” jest propozycją dla starszych uczniów (klasy IV – VII), gdzie podczas słuchania muzyki uczniowie rytmicznie klaszczą i tupią, aktywnie słuchając muzyki.

https://youtu.be/vfRTLH8hbHA  Spring - Vivaldi and Black Violin - Steady Beat Play Along

Ta propozycja „Wiosny” – to body percussion dla młodszych i starszych dzieci.

Uczniowie z którymi gramy podczas zajęć umuzykalniających na dzwonkach chromatycznych z powodzeniem zagrają motyw główny „Wiosny”. Podaję dźwięki:

        C1    E E E       D C1 G

        G F    E E E       D C1 G

G F E   F G F   ED  (jeszcze raz od początku)

C1 G   F E F   G AG   x2

C1 A G   x3

F E   D C1 D   C1

Granie na instrumencie można połączyć z słuchaniem oryginalnego utworu:

https://youtu.be/bqh_WLAj9j4 „Wiosna” A. Vivaldi

Z młodszymi dziećmi możemy zagrać „Wiosnę” na kolorowych instrumentach: dzwonkach naciskanych lub bum bum rurkach patrząc na poniższy filmik:

https://youtu.be/-1iaWcMXi6U   “Wiosna” – A. Vivaldi

To propozycja na miesiąc czerwiec. Uczniowie słuchają muzyki grając na bębenkach. Na filmiku najpierw jest pokazane jak to zrobić a od 1:09 – zaczyna się granie. Z tą zabawą poradzą sobie również przedszkolaki:

https://youtu.be/8cagcltiJ7w   Summer by Vivaldi Play Along

No i wreszcie czas na „Jesień” – to również propozycja dla uczniów starszych:

https://youtu.be/Eg893nSnasM  Rhythm & Body Percussion Play-along - VIVALDI AUTUMN

Wolfgang Amadeusz Mozart, to geniusz muzyczny którego ponadczasowe utwory nie tylko wciąż zadziwiają, dostarczają przyjemnych doznań ale również pozytywnie wpływają na nasz mózg. Poniżej link do muzyki a w załączniku kilka ćwiczeń, które można zaproponować uczniom podczas słuchania muzyki. Słuchana muzyka bardzo pozytywnie wpływa na skupienie podczas zadań a także wycisza uczniów:

https://youtu.be/7JmprpRIsEY   Classical Music for Brain Power - Mozart

A skoro mowa o wyciszeniu, poniżej wklejam przykładowe linki z muzyką, które mogą być wykorzystywane podczas odpoczynku dzieci na dywanie:

https://youtu.be/NcHZr3OgQ2U   Mozart per Bambini | Musica Classica Rilassante

https://youtu.be/BvWpqy50LtY   Musica Classica per Bambini | Mozart, Bach, Haydn, Vivaldi

Kiedy chcemy uzyskać efekt wyciszenia pamiętajmy o słuchania muzyki bez wizji. Można do tego dołączyć ćwiczenia oddechowe lub zabawę w parach z naprzemiennym „wachlowaniem się” chustami. Proponuję zajrzeć do mojego zeszłorocznego artykułu o oddechu, może coś Państwa zainspiruje: http://www.cen.edu.pl/Materialy-metodyczne,149/Czerwiec-2022-Wez-gleboki-oddech,2682.html

Podawałam w artykule linki do muzogramów. Przypomnę, że są to znaki graficzne odpowiednio uszeregowane, opracowane do konkretnego dzieła muzycznego i kreślone schematycznie zgodnie z jego przebiegiem. Jest to fantastyczne narzędzie do pracy nie tylko w ramach umuzykalniania dzieci, ale również pozwalające doskonalić sprawność manualną, rozwijać koordynację wzrokowo – słuchowo – ruchową i wiele innych sfer rozwoju dziecka.

Istnieją strony, na których można kupić pakiety z muzogramami lub pobrać materiały darmowe. Muzogramy może narysować nauczyciel, mogą to zrobić również nasi uczniowie.

Poniżej wkleiłam dla państwa linki do muzogramów  dostępnych na You Tubie. Uczniowie mogą je sami rysować na kartce patrząc na ekran i słuchając muzyki. Nie ma tu znaczenia czy wzór wyjdzie idealnie, ważna jest sama aktywność i słuchanie muzyki:

https://youtu.be/TQgH_Z9n1ss   MUSICOGRAMA - 5a Sinfonia, Allegro con brio. (L. V. Beethoven)

https://youtu.be/Cam_-QKFECs   Piotr Czajkowski Marsz z baletu „Dziadek do orzechów”

https://youtu.be/AVEB8Hmvn88  Taniec wieszczki cukrowej P. Czajkowski

https://youtu.be/2iGdXXYIH-c    Marsz turecki W.A. Mozart

https://youtu.be/w6ZpyeY-8Es  Musicogramme - Marche turque (alla turca) - MOZART

Poniżej kolejna propozycja, tym razem do muzyki Maurica Ravela:

https://youtu.be/rIGpDck59Ek   Bolero. M. Ravel

Słynne Bolero, przy którym możemy słuchanie muzyki połączyć z doskonałym ćwiczeniem motoryki małej, które jest urozmaicone ciekawym rekwizytem. Są to rękawiczki z naszytymi oczkami, które dodatkowo podczas ruchu dają efekt dźwiękowy. Przeprowadzałam tę zabawę ze starszymi uczniami, bez rękawiczek, gdzie dłonie były oparte na ławce i naśladowały ruch na filmiku. Pomimo braku rekwizytu – uczniowie świetnie się bawili.

Leo Delibes i kolejny link z muzogramem do jego muzyki:

https://youtu.be/p_gbrA3M8n0   Pizzicato  - Muzogram

Poniżej link również do utworu Leo Delibesa „Pizzicato”, do którego chciałabym zaproponować zabawę dla dzieci z piórkami:

https://youtu.be/kNuVE5DcudM   Pizzicato-Léo Delibes

Przebieg zabawy:

Dzieci siedzą naprzeciw siebie na dywanie, są dobrane w pary. Pierwsze dziecko z pary na w rękach dwa kolorowe piórka. Podczas słuchania muzyki dotyka dłoni i rąk dziecka, które siedzi naprzeciw. Dzieci zmieniają się w trakcie muzyki:

wstęp: dziecko potrząsa piórkami przed sobą

0:17 – 1 dziecko w szybkim tempie dotyka piórkami dłoni i rąk dziecka 2, wykonując lekkie „skoki”, przechodzi z jednej ręki na drugą

0: 34 – 2 dziecko wykonuje podobne czynności na rękach 1 dziecka

0: 48 – piórka ponownie przejmuje dziecko 1

0: 59 – ponownie dziecko 2

To jest I część utworu, w muzyce powtarzają się części. Można dzieci zamienić rolami tylko raz (0:48)

0:13 – 1 dziecko wykonuje piórkiem ruchy głaskania

1:27 – 2 dziecko przejmuje piórka

To jest II część utworu, w której zmienia się sposób gry muzyków a dzieci zmieniają sposób poruszania piórkami. Po tej części następuje powtórzenie I części utworu, podczas której dzieci dwu lub jednokrotnie zamieniają się rolami:

1:41 – 1 dziecko

1:57 – 2 dziecko

2:10 – 1 dziecko

2:21 – 2 dziecko

Cały utwór jest krótki, można więc wykonać zabawę dwa razy. W tej wersji przez cały czas piórka ma jedno dziecko z pary. Można wtedy zaproponować zmiany części ciała: ręce, dłonie, buzia, nos, itd. Poniżej umieszczam link do zabawy sensorycznej z piórkiem, którą inspirowałam się:

https://youtu.be/_-JNhXowTQE   Zabawa sensoryczna z piórkiem - Aktywne słuchanie muzyki - Centrum Edukacji Artystycznej A. Machmar

Camille Sain Saens to autor słynnego “Karnawału dla zwierząt”. Piękne ilustracyjne utwory nadają się idealnie do zabaw tanecznych. Często tańczę z moimi wychowankami, wykorzystując barwne szarfy, chusty animacyjne, zwiewne chustki czy pompony.

Poniżej linki, które możemy wykorzystać podczas bardziej statycznych zajęć, np. w ławkach:

https://youtu.be/ec69Qh-OkGA   Carnival of the Animals Listening Game  

Tu podczas słuchania dzieci rozpoznaj jakie zwierzę ilustruje muzyka (3 zwierzęta do wyboru pojawiają się na ekranie)

https://youtu.be/UmoZNL-LBKA   C. Saint-Saëns - Karnawał zwierząt

Przy tym linki dzieci tylko słuchają muzyki, którą ilustrują filmiki ze zwierzętami.

https://youtu.be/obzbLu3sLyM   El Carnaval de los animales - Camille Saint-Saëns

Tutaj podobnie, jednak ilustracją są animacje bajkowe. Poniżej muzogram:

https://youtu.be/wxIku21n-Mk  „Karnawał zwierząt”- finał  Camille Saint-Saëns – muzogram

Poniżej propozycja dla starszych uczniów. Muzyka jest odzwieciedlona w zabawnym zapisie linearnym. To rodzaj „muzycznej kreskówki”, która ułatwia poprzez obraz odbiór muzyki.

Poniżej lin do „Jeźdźców Walkirii” Ryszarda Wagnera. Bardzo dynamiczna propozycja, gdzie uczniowie obserwują zmagania 4 drużyn:

https://youtu.be/3heYARlA8cs   Line Rider Race #2 - Who will survive Flight of the Valkyries?

Na koniec jeszcze kilka propozycji do gry na instrumentach melodycznych.

Georg Fridrich Haendel jest autorem bardzo znanego “Alleluja”, którego motyw czołowy nie jest trudny do zagrania:

https://youtu.be/Zeau-7JxqXQ „Alleluja” G.F.Haendel

G D E D   G D E D   GG G G    GG G G    G fis G      fis G

A D H A   A D H A  AA H A   AA H A    A H A       G fis

Fragment “Marsza ołowianych żołnierzyków” Piotra Czajkowskiego można zagrać tylko na trzech dźwiękach: G, A, H. Tempo jest wolne i nawet młodsi uczniowie sobie z tym poradzą:

https://youtu.be/UlI3aOatCoo   March of the Toy Soldiers by Tchaikovsky - Xylophone Play Along

„Kołysanka” Johanna Brahmsa jest wszystkim znana, chociażby z pozytywek. Poniżej linki i zapis dźwiękowy:

https://youtu.be/HX3tlpWkB5E   „Kołysanka” wersja na pianinie, do niej można grać

https://youtu.be/azlKA9wafYs   kołysanka, dzw. diatoniczne

E E G    E E G    E G C2 H   A A G

D E F D    D E F (D)    D F H A    G H C2

C1 C1 C2    A F G    E C1   F G A (E) G

C1 C1 C2    A F G    E C1    F (G F ) E D C1

dźwięki w nawiasie nie muszą być wykonywane

https://youtu.be/dcxqU7RY7dc   Brahms Kołysanka dzw. naciskane, wersja ułatwiona

G    G      C2 H A A G

F     F      D F  H  G  H C2

C2   G     F G A G

C2   G     F E D C1

https://youtu.be/KTSUgtbs3OU   kołysanka dzwonki na tubach od 0:40

Poniżej kilka propozycji do zabrania na bum bum rurkach lub kolorowych dzwonkach naciskanych:

https://youtu.be/cwiH4aPgEdk   Uwertura „Wilhelm Tell”

Dźwięki: C, D ,E , F, G, A, B i dodatkowy dźwięk Fis – gra tylko 3 razy

https://youtu.be/5M19XR1Eu-c   Trepak easy – Boomwhackers

https://youtu.be/ikfxQicBHvg    Marsz Toreadora z opery Carmen - Boomwhackers Playalong

https://youtu.be/eSSBfVhPiNc   „W grocie króla gór”– Boomwhackers

https://youtu.be/UjsIxCdV_fg   „Oda do radości” - Boomwhackers

Dźwięki: C, D, E, F, G, dźwięki są podane solmizacyjnie, jednak dzieci przedszkolne zazwyczaj grają według kolorów a nie nazw.

https://youtu.be/KS_w7Dm-VMM   Chopin Mazurek Instrumentacja

To propozycja do zagrania na bum bum rurkach, dzwonkach chromatycznych lub naciskanych

https://youtu.be/z8rL9-KeUcw   Prelude in E minor (F. Chopin) for 6 performers (boomwhackers) by Santi Carcasona

Tego utworu uczniowie nie są w stanie zagrać, jednak jest to ciekawa interpretacja utworu fortepianowego, z dodatkową dawką humoru, więc polecam do zaprezentowania uczniom.

Zachęcam do sięgania po muzykę klasyczną i zapoznawania z nią naszych wychowanków. Niech im towarzyszy i pozytywnie na nich wpływa.

Agnieszka Wilczyńska

 

Pliki do pobrania
ĆwiczeniaPobierz