II 2023 Tanecznie po karnawale

II 2023 Tanecznie po karnawale

Agnieszka Wilczyńska doradca edukacji muzycznej i  muzyki

Tańce ludowe to nierozłączny element edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Tańce narodowe – to tematyka realizowana podczas zajęć z muzyki w klasach IV – VII w szkole podstawowej. Podczas tańca kształcimy koordynację ruchową, usprawniamy motorykę, doskonalimy orientację w przestrzeni, a także poprawiamy sprawność ogólną uczniów. Rozwijamy również zdolności muzyczne, takie jak: poczucie rytmu, percepcję słuchową, muzykalność. Istotnym znaczeniem zajęć ruchowo – tanecznych jest też ich uspołeczniający charakter, ponieważ taniec odbywa się w parach i w grupach. Podejmując taką tematykę integrujemy uczestników poprzez wspólne działanie. Uczymy również odpowiedzialności za całość przedsięwzięcia, ponieważ praca całej grupy i współpraca poszczególnych uczestników stanowią o efekcie końcowym. Sądzę, że jest wiele pozytywnych aspektów, dla których warto zająć się tematyką taneczną podczas zajęć umuzykalniających.

Niestety z praktyki wiemy, że istnieją również przeszkody w realizowaniu takich zajęć. Pracując z uczniami na lekcjach muzyki w klasach 4-7, spotykam się z dużymi  blokadami emocjonalnymi wśród uczniów. Problematyczna jest praktyczna nauka kroków i figur tanecznych, związana z łączeniem się w pary, podawaniem rąk, czy też zamianą osób w parach. Moim sposobem na ominięcie podawania rąk jest ćwiczenie w jednym dużym kole pojedynczo. Zanim przystępujemy do praktycznego tańczenia – oglądamy profesjonalistów, najczęściej zespół Mazowsze. Wysoki poziom tańca, skomplikowane figury taneczne, a także barwne kostiumy sprawiają, że uczniowie są zainteresowani. Bardzo podoba się widowiskowy Oberek, który wymaga od tancerzy dużej sprawności. W praktyce jednak uczymy się tylko najłatwiejszych kroków, najczęściej Krakowiaka i Kujawiaka. Polonez w mojej szkole jest tańczony na zakończenie klas trzecich, jest to taniec o którym dzieci mają pojęcie, więc zwykle tańczę go jako utrwalenie czy powtórzenie poznanych wcześniej elementów. Podczas nauki, po opanowaniu podstawowych elementów pojedynczo, polecam uczniom połączyć się w dowolne pary (np. dziewczynka z dziewczynką). Podczas wspólnego tańczenia obserwuję, że uczniowie są zadowoleni. Dla uatrakcyjnienia nauki staram się przynieść na lekcję elementy kostiumów: wianki, czapki, kapelusze, które można nałożyć do tańca, czy tez nawet wykonać sobie zdjęcie telefonem. Staram się też sama zaprezentować uczniom w kostiumie ludowym, lub też pozwalam przymierzyć wybrane elementy kostiumu. Takie zabiegi sprawiają, że uczniowie z zainteresowaniem patrzą na taniec ludowy, chociaż początkowo uważają go za archaiczny i nieciekawy. Po ćwiczeniach wstępnych, przy powtórce tańca w niektórych klasach udaje się zamiana par, np. podczas „haczyków” czy figury „kaszka”. Uczniowie podejmują również próby wykonania trudniejszych figur, np. hołubców.

W każdej grupie, kiedy rozpoczynam prace nad tańcem i włączam  np. melodię krakowiaka, zadaję pytanie: kto pamięta tę melodię z przedszkola? Są to pojedyncze osoby. Stąd mój apel do Was moje wspaniałe koleżanki, zajmujące się edukacją wczesnoszkolną i przedszkolną. Podejmujcie proszę naukę tańców ludowych czy narodowych jak najczęściej. Sama również pracuję w przedszkolu i  z obserwacji widzę, że tam naturalne jest tworzenie par w trakcie zabawy. W przedszkolu dzieci często bawią się w grupach, podgrupach i wszyscy razem. W starszych klasach jest to bardziej problematyczne, jednak warto próbować.

W załącznikach mam dla Państwa:

- dodatek zatańczmy, w którym omówione są polskie tańce narodowe a także rozpisane kroki taneczne

- dokument z linkami do obejrzenia: filmiki tancerzy, filmiki do nauki tańca, znalezione na YT materiały do lekcji

Czas wiosenny i zbliżające się Święta Wielkanocne to również okazja do sięgnięcia do melodii i zabaw tanecznych ludowych. Jedną z nich jest taniec „Grozik”, w materiałach znajduje się zapis literowy oraz link z krokami tanecznymi. Inną melodią po którą możemy sięgnąć, to „Hej bystra woda” (również w materiałach). W materiałach zamieściłam również opis kroków do tańca „Trojaka”.

Warto zapoznać dzieci z melodią „Wieziemy tu kogucika” oraz z dawnym zwyczajem chodzenia z kurkiem dyngusowym. Poniżej wklejam link z informacjami:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kurek_dyngusowy

Dzieci przedszkolne bardzo lubią wielkanocną zabawę z jajeczkami i koszyczkami wielkanocnymi. Opisywałam ją trzy lata temu w swoim artykule, można się nią zainspirować i stworzyć własną,  link poniżej:

http://www.cen.edu.pl/Materialy-metodyczne,149/IV-2020-Zdalna-lekcja-umuzykalnienia-dla-przedszkolakow-i-ich-starszego-rodzenstwa,1055.html

W okresie przedświątecznym śpiewam i gram z dziećmi w różnym wieku melodię „Trzy kurki”. Jest ona bardzo prosta, więc zagrają nawet najmłodsze dzieci. Stanowi też doskonałe ćwiczenie na koordynację  wzrokowo – ruchowo – słuchową, materiały w załącznikach.

Wśród moich uczniów zarówno w szkole jak i w przedszkolu, dużym powodzeniem cieszy się granie melodii ludowych na dzwonkach. Rozpisuję melodie kolorami, w ten sposób można je zagrać najpierw na bum bum rurkach czy kolorowych dzwonkach naciskanych. W załącznikach znajdą Państwo w taki sposób rozpisane melodie: „Krakowiaczek jeden”, „Czerwone jabłuszko”, „Grozik”, „Trojak”.

W jaki sposób możemy grać melodie? Jako przykład podam melodię „Czerwone jabłuszko”:

  1. Jedno dziecko gra jeden wybrany dźwięk określonego koloru - wspomniane przeze mnie bum bum rurki czy dzwonki naciskane. W taki sposób można również grać na dzwonkach chromatycznych (jedno dziecko ma przypisany konkretny dźwięk i tylko ten gra).
  2. Dzieci grają utwór w parach na zmianę po jednym, krótkim fragmencie:

I – 1 dziecko z pary, II – 2 dziecko z pary:

D F A A   II  E  G     A G F E    II  D  A

D F A A   II  E  G     A G F E    II  F  D

D E F E D     II  Cis1 D E Cis1A!   A B A G F E   II  D E F G A

D E F E D     II  Cis1 D E Cis1A!   A B A G F E   II  D F ECis1 D

Po zagraniu całości dzieci zamieniają się granymi fragmentami.

  1. Dziecko gra tylko jeden fragment, początek każdej linijki, pozostałe fragmenty słucha i czeka na kolejny fragment (resztę melodii gra nauczyciel lub jest odtwarzana z nagrania, wtedy ten pierwszy fragment jest wykonywany wspólnie):
  2.   F A A   E  G     A G F E    D  A
  3. F A A   E  G     A G F E    F  D
  4. E F E D      Cis1 D E Cis1A!    A B A G F E    D E F G A

     D E F E D      Cis1 D E Cis1A!    A B A G F E   D F E Cis1 D

Taki wariant gry doskonale się sprawdza wśród młodszych dzieci, ponieważ uczestniczą w grze całego utworu a wykonują tylko krótkie, łatwe fragmenty.

W starszych klasach, jako ćwiczenie – przy kolejnym powtórzeniu utworu dzieci grają tylko drugi (trzeci, czwarty) fragment melodii.

  1. Gra w parach lub z podziałam na rzędy ( w tym przypadku cztery):

I – pierwsza osoba lub 1 rząd, II – druga osoba lub 2 rząd, III – pierwsza osoba lub III rząd, IV – druga osoba lub IV rząd. Można też wybrać czworo dzieci i tylko one grają lub podzielić dzieci na czteroosobowe zespoły:

I  D F A A       II  E  G                      III  A G F E           IV D  A

I  D F A A       II  E  G                      III  A G F E           IV F  D

I  D E F E D    II  Cis1 D E Cis1A!    III  A B A G F E    IV  D E F G A

I  D E F E D    II  Cis1 D E Cis1A!    III  A B A G F E     IV  D F ECis1 D

W tym przypadku również koniecznie zamieniamy dzieci rolami, w ten sposób raz przypada dziecku łatwiejszy a raz trudniejszy fragment. Można też, np. w przypadku wykorzystania tego utworu do występu, obsadzić dzieci wg ich możliwości: zdolniejsze dziecko do trudniejszego fragmentu.

  1. Metoda stacji zadaniowych, gdzie każde dziecko gra tylko jeden, kolejny fragment melodii:
  2. D F A A   2.  E  G     3.  A G F E    4.  D  A

5. D F A A   6.  E  G     7.  A G F E    8.  F  D

      9.  D E F E D   10. Cis1 D E Cis1A!   11. A B A G F E    12. D E F G A

     13. D E F E D      14. Cis1 D E Cis1A!   15. A B A G F E   16. D F ECis1 D

W tym przypadku melodia jest podzielona na 16 części i gra ją 16 osób. Jeżeli jest więcej osób w grupie  - można niektóre fragmenty obsadzić dwójką dzieci (np. 2,4,6,8 – to krótkie fragmenty i będzie łatwo je zagrać dwójce dzieci równocześnie). Po zagraniu swojej części melodii, dzieci przesiadają się o jedno stanowisko i grają kolejny fragment. Na każdym stanowisku leży wydrukowany fragment melodii i instrument (np. dzwonki chromatyczne lub inne instrumenty). W cytowanym poniżej, moim artykule pokazuję na zdjęciach jak można ułożyć instrumenty do poszczególnych części melodii oraz opisuję szczegółowo metodę na podstawie melodii „Sto lat”:

 

  •  

W kolejnym załączniku do artykułu opisane powyżej sposoby wraz z kolorowym zapisem melodii „Czerwone jabłuszko”.

Mam nadzieję, że moje sposoby gry zainspirują Państwa i będziecie mogli dostosować lub zmodyfikować je w zależności od wieku grupy z jaką pracujecie oraz poziomu ich umiejętności. Proszę pamiętać, że nie jest istotny efekt końcowy, w postaci perfekcyjnego wykonania utworu, lecz sam proces. Dodam jeszcze, że praktyczne muzykowanie, gra na instrumentach jest doskonałym ćwiczeniem rozwijającym połączenia między neuronami w mózgu. Muzykujące dzieci czy uczniowie nie tylko czerpią radość i przyjemność z grania, ale również w przyjemny sposób rozwijają swoje inne, pozamuzyczne zdolności.

Zapraszam więc do muzykowania i tańczenia w ludowym klimacie.

Agnieszka Wilczyńska