IV 2024r On, ona, oni -czy szacunek względem siebie się dzisiaj opłaca.

„Szukaj szacunku, nie uwagi. Trwa dłużej.”                       (Ziad K. Abdelnoura)

 

 

On, ona, oni -czy szacunek względem siebie się dzisiaj opłaca.

 

Po co jest dzieciom  szacunek w szkołach?

              Szacunek w szkole uczy dzieci tolerancji, empatii i poszanowania dla innych. Kiedy uczniowie są traktowani z szacunkiem przez swoich nauczycieli i kolegów, czują się ważni
i docenieni. To z kolei motywuje ich do osiągania lepszych wyników w nauce oraz rozwijania swoich umiejętności. W szkole dzieci uczą się także różnic kulturowych i światopoglądowych, dlatego ważne jest, aby szanować i akceptować odmienność innych. Szacunek wobec siebie nawzajem pomaga także zapobiegać konfliktom i agresji. Dlatego też szacunek w szkole jest nie tylko kwestią moralną, ale także warunkiem koniecznym dla efektywnej nauki i rozwoju uczniów. Warto więc dbać o kulturę szacunku w szkołach, aby każde dziecko mogło uczestniczyć w edukacji w atmosferze szacunku, zrozumienia i akceptacji.

Szacunek to szacunek, to pozytywne odczucia i postawa wobec drugiej osoby, wynikające z uznania jej wartości, godności oraz umiejętności. Jest to okazanie szacunku poprzez szacunek do cudzego czasu, przestrzeni osobistej, zdania czy decyzji. To również umiejętność słuchania, zrozumienia oraz empatii w relacjach międzyludzkich.

W dzisiejszych czasach szacunek wciąż ma duże znaczenie, pomimo wielu przeciwności. Jest także fundamentem dobrych relacji międzyludzkich, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Szanowanie innych ludzi pozwala budować zaufanie, poprawia komunikację i wzmacnia relacje interpersonalne.

Opłaca się szanować innych ludzi, ponieważ dzięki temu samemu możemy być szanowani. Szacunek jest kluczowy w budowaniu pozytywnego wizerunku oraz wpływa
na naszą reputację. Ponadto promuje równość, tolerancję i zrozumienie, co może przyczynić się do budowania lepszej społeczności i świata.

Szacunek wśród dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi może przynieść wiele pozytywnych efektów:
1. Zwiększenie poczucia własnej wartości i pewności siebie - kiedy dzieci czują się szanowane, rozwija się ich poczucie własnej wartości i zaczynają wierzyć w swoje możliwości.
2. Poprawa relacji społecznych - szacunek wobec innych pozwala budować zdrowe relacje z rówieśnikami, nauczycielami i innymi osobami z otoczenia dziecka.
3. Motywacja do nauki i rozwoju - gdy dzieci czują się szanowane, chętniej angażują się w proces nauki i rozwijają swoje umiejętności.
4. Zwiększenie zaufania - szacunek wobec dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi pomaga budować zaufanie do innych osób i otwiera drogę do lepszej komunikacji i współpracy.
5. Wzrost samodyscypliny - kiedy dzieci otrzymują szacunek od innych, rozwija się u nich umiejętność samokontroli i samodyscypliny, co może przyczynić się do lepszych wyników w nauce.

Warto więc promować szacunek wśród dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, aby wspierać ich rozwój i zapewnić im pełniejsze uczestnictwo w życiu społecznym i edukacyjnym.

Brak szacunku wśród dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi może mieć poważne skutki zarówno dla tych dzieci, jak i dla całego społeczeństwa. Oto kilka potencjalnych konsekwencji:
1. Obniżona samoocena i poczucie wartości - brak szacunku ze strony rówieśników może sprawić, że dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi poczują się gorsze od innych, co może negatywnie wpłynąć na ich poczucie własnej wartości i samoocenę.
2. Izolacja społeczna - gdy dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi są traktowane nieodpowiednio przez innych, mogą czuć się izolowane społecznie i mieć trudności w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami.
3. Problemy emocjonalne i psychiczne - brak szacunku może prowadzić do wystąpienia problemów emocjonalnych u dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, takich jak depresja, lęki czy agresja.
4. Zaniżone osiągnięcia edukacyjne - kiedy dzieci czują się nieakceptowane przez innych, mogą mieć trudności w skoncentrowaniu się na nauce i osiąganiu dobrych wyników szkolnych.
5. Wykluczenie społeczne - jeśli dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nie otrzymają odpowiedniego wsparcia i szacunku, mogą zostać wykluczone społecznie i marginalizowane.
Warto więc pamiętać, że szacunek i akceptacja są niezbędne dla wszystkich dzieci, bez względu na ich indywidualne potrzeby. Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mają takie same prawa do szacunku i wsparcia jak wszyscy inni uczniowie, dlatego ważne jest, aby otoczyć je opieką i zrozumieniem.

Dlatego warto pielęgnować wartość szacunku w codziennym życiu, aby tworzyć zdrowe relacje z innymi ludźmi i przyczyniać się do budowania pozytywnych atmosfer wokół siebie. W dzisiejszych czasach coraz częściej brakuje szacunku w relacjach międzyludzkich. Ludzie często nie zwracają uwagi na to, jak mówią do siebie nawzajem i jak traktują innych. Szacunek wobec drugiej osoby oznacza uważne wysłuchiwanie, szanowanie jej opinii, przestrzeganie granic oraz dbanie o dobre stosunki. W relacjach partnerskich, przyjacielskich czy zawodowych szacunek jest kluczowy dla budowania zaufania i wspólnego porozumienia.
Opłaca się być szacownym i szanowanym, ponieważ pozytywne relacje z innymi ludźmi przynoszą wiele korzyści. Dobre kontakty z otoczeniem sprawiają, że czujemy się lepiej
i bardziej spełnieni, a także pomagają nam w osiąganiu sukcesu.
Warto więc dbać o szacunek w relacjach z innymi osobami, bo jest to istotny element budowania pozytywnych więzi międzyludzkich. Bycie szanownym i szanującym innych pozwala na tworzenie harmonijnych i satysfakcjonujących relacji, które przynoszą wiele radości i spełnienia.

 

Sabina Małek - Galicka

Doradca metodyczny kształcenia specjalnego

sabinamalekgalicka@cen.edu.pl