I 2023 Formy agresji zadomowione we współczesnej szkole

 

Sabina Małek - Galicka

Doradca metodyczny kształcenia specjalnego

sabinamalekgalicka@cen.edu.pl

 

Formy agresji zadomowione we współczesnej szkole

 

Wbrew pozorom agresja narasta nie tylko pośród dzieci z rodzin patologicznych lub wśród dzieci, które same doznają w środowisku domowym przemocy. Oczywiście jest ryzykiem, że dziecko, które samo doświadcza agresji oraz takie wobec którego stosuje się przemoc,
z większym prawdopodobieństwem zacznie ją stosować w środowisku rówieśniczym. Realia wskazują, że przemoc i agresja wśród uczniów może narastać i wynikać z wielu różnych przyczyn. Dzieci poprzez agresję mogą odreagowywać stres, frustracje, konflikty w domu, niepowodzenia szkolne. Agresja może też  być sposobem na zwrócenie na siebie uwagi. Dzieci agresywne często są nadpobudliwe, często też mają ADHD, albo zaburzenia integracji sensorycznej, czy też objawy z niedostosowania społecznego. Agresja może wynikać też z kryzysowych momentów w życiu dziecka –rozwodu rodziców lub smierci kogosbliskiego, itp. Nie ma jednoznacznej przyczyny przemocy w szkole, podobnie jak nie ma tez jednego rodzaju agresji.

W szkole najczęściej możemy zaobserwować następujące rodzaje agresji:

  • agresja słowna (werbalna) – czyli wyzwiska, dokuczanie, plotkowanie, grożenie, prześmiewcze uwagi, poniżanie. Z tym rodzajem agresji spotka się prawie każde dziecko w ciągu całego okresu nauki w szkole. Jest bardzo powszechna, i dochodzi do tego, że już  wiele osób nie traktuje jej jako agresji. I niestety to  błąd! Agresja słowna jest  tak samo trudna dla ucznia jak agresja fizyczna. Skutki jej doświadczania  mogą nieść za sobą także  długotrwałe traumy i zaburzenia emocjonalne;
  • agresja fizyczna – naruszanie cielesności poprzez  bicie, kopanie, szarpanie, przetrzymywanie. Do pary połączona jest z poniżaniem i wyśmiewaniem. Agresję fizyczną w szkole jest już łatwiej zauważyć, chyba, że ofiara ukrywa swoje obrażenia, chroniąc tym samym sprawcę i broniąc siebie przed kolejnymi  atakami agresora ponieważ jest zastraszany;
  • agresja społeczna (pośrednia) – dochodzi tu do całkowitego wykluczania z grupy rówieśniczej, poniżanie na tle wszystkich uczniów, izolowanie, ale również zabranianie odzywania się. Lider – agresor umiejętnie manipuluje grupą, która nie chcąc być „ofiarą” przyzwala na takie działania. Społeczna agresja wpływa  negatywnie nie tylko na kontakty społeczne, ale i na poczucie własnej wartości i pewności siebie,
  • agresja cyfrowa – to umieszczanie w Internecie obraźliwych wpisów i komentarzy na temat drugiej osoby, wyzywanie na czatach, szeroko rozumiany hejt, publikowanie poniżających i zmodyfikowanych zdjęć w mediach społecznościowych, włamywanie się na konto. Trudno jest jej przeciwdziałać, ponieważ uczniowie grupują się w różnych portalach społecznościowych, do których nauczyciele i rodzice nie mają dostępu,

Agresja przejawiać się może na różne sposoby, które ogólnie można jednak sprowadzić do dwóch kategorii: agresji czynnej i biernej. Obie postacie agresji niosą w sobie jednakowy ładunek wrogości i są atakiem na człowieka, który jego zdaniem zasługuje na atak. Czynną agresję łatwo zidentyfikować, ponieważ nie można jej ukryć i z reguły bywa głośna, a co najmniej widoczna. Jej zewnętrzne oznaki to krzyki, oskarżenia, złośliwości, szyderstwa, groźby i przemoc fizyczna. Agresja wyrasta często z głębokiego braku poczucia bezpieczeństwa.

Agresja czynna jest równie często stosowana przez dzieci w szkole jak i agresja bierna. Te dzieci, które uciekają się do agresji biernej zazwyczaj zaprzeczają, że czują gniew wobec drugiej osoby czy wobec samego siebie. Zamiast otwartej wojny wybierają partyzanckie podjazdy, sabotaż i ochłodzenie stosunków. Oto kilka form agresji biernej: · nie odzywanie się, naburmuszona mina, obrażanie się, · tzw. techniki zwlekania: lenistwo, spóźnianie się, · nie przyznawanie się do gniewu (stwierdzeniem typu: „Nic mi nie jest” towarzyszy mowa ciała wyrażająca zupełnie coś innego), · ignorowanie rozmówcy, · „ciosy w plecy”, rozpuszczanie plotek, sabotowanie danej osoby przy jednoczesnym unikaniu bezpośredniej konfrontacji, · świadome „granie na nerwach” drugiej osobie, ale bez przekraczania granicy otwartego konfliktu

Za najczęstsze przyczyny agresji w szkole uznano:

  • złe wzorce domowe (rozwiązywanie problemów poprzez bicie),
  • próba zwrócenia na siebie uwagi rówieśników,
  • nieumiejętność poradzenia sobie z problemami,
  • chęć imponowania innym,
  • duże napięcie emocjonalne i skumulowana frustracja,
  • używanie środków psychoaktywnych.

Wczesne doświadczenia dotyczące traktowania outsiderów przez grupę dzieci gromadzą się już w przedszkolu. Dzieci uczą się w sposób nieświadomy, że:

• dręczenie innego człowieka sprawia przyjemność,
• sprzyja to integrowaniu się z grupą,
• sankcje za to nie są poważne
• nigdy nie wolno samemu wejść w rolę wykluczonego.

Przezwyciężania agresji  - sposoby:

Bez względu na rodzaj występującej agresji, należy podjąć działania minimalizujące zakres jej postępu.  Oddziaływania wychowawcze powinno się ukierunkować na te właśnie – rodzące agresję – czynniki:

· poprzez naukę słuchania i mediacji oraz uwrażliwiania na uczucia innych osób, tworzenie ciekawych zajęć wg zainteresowań, uczenie nieagresywnych strategii rozwiązywania problemów,

 · muzykoterapię (bierna i czynna),

· w agresji frustracyjnej – zmianę metod wychowawczych, zaangażowanie rodziców, wspólna współpraca rodziców,

· w agresji naśladowczej – zabezpieczenie przed szkodliwym wpływem modeli agresywnego zachowania się, np. ograniczenie oglądania filmów ukazujących obrazy agresji, izolacja od osób przejawiających agresywne zachowania, pozytywne motywowanie, programy autoagresywne, np.; Stop agresji,

· w agresji instrumentalnej – wskazanie jej nieskuteczności, np. dziecko wymuszające na rodzicach spełnienie swych żądań za pomocą pogróżek powinno przekonać się o bezskuteczności takiego sposobu zachowania, przy tym zrozumieć, że cel swój może osiągnąć, gdy rodziców poprosi lub zasłuży na nagrodę,

Bibliografia:

 Stop agresji! Stop przemocy! - Bing video

https://www.bing.com/videos/search?&q=stop+agresji&docid=608037219247277406&mid=720AC9AE1E8F29F1CBB4720AC9AE1E8F29F1CBB4&view=detail&FORM=VIRE&rvsmid=F37E12F64E230E597AD5F37E12F64E230E597AD5&form=VDRVRV&ajaxhist=0

https://www.bing.com/videos/search?&q=stop+agresji&docid=608037219247277406&mid=9158F28193D6AB96E8FA9158F28193D6AB96E8FA&view=detail&FORM=VIRE&ajaxhist=0&form=VDRVRV

https://www.bing.com/videos/search?q=stop+agresji&docid=608037219247277406&mid=F37E12F64E230E597AD5F37E12F64E230E597AD5&view=detail&FORM=VIRE

Przemoc w szkole – jak walczyć z agresją w szkole? | Naturalnie o Zdrowiu

https://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU2115

Z. Skorny, „Proces socjalizacji dzieci i młodzieży” „Psychologiczna analiza agresywnego zachowania się”

T. Pilch, I. Lepalczyk „Pedagogika społeczna”