W roku szkolnym 2022/2023 egzamin maturalny z geografii został przeprowadzany na podstawie wymagań egzaminacyjnych określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Nauki z dnia
1 sierpnia 2022 r.
Arkusz egzaminacyjny z geografii zawierał 27 zadań otwartych i zamkniętych. Niektóre zadania składały się z części sprawdzających różne umiejętności. Zadania sprawdzały wiadomości oraz umiejętności w sześciu obszarach: dostrzeganie prawidłowości dotyczących środowiska przyrodniczego, życia i gospodarki człowieka oraz wzajemnych powiązań i zależności w systemie człowiek – przyroda – gospodarka (18 zadań), analiza i wyjaśnianie problemów demograficznych społeczeństw (4 zadania), proponowanie rozwiązań problemów występujących w środowisku geograficznym, zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju i zasadami współpracy, w tym międzynarodowej (1 zadanie), pozyskiwanie, przetwarzanie oraz prezentowanie informacji na podstawie różnych źródeł informacji geograficznej, w tym również technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz Geograficznych Systemów Informacyjnych (16 zadań), wykorzystanie różnych źródeł informacji do analizy i prezentowania współczesnych problemów przyrodniczych, gospodarczych, społecznych, kulturowych i politycznych (1 zadanie), rozumienie relacji człowiek – przyroda – społeczeństwo w skali globalnej i regionalnej (1 zadanie). Zdający mogli korzystać z linijki, lupy i kalkulatora prostego. Za rozwiązanie wszystkich zadań można było otrzymać 60 punktów.
Analiza formuły 2015 dla wojewodztwa zachodniopomorskiego: Sprawozdnie matura formuła 2015 geografia
Analiza formuły 2023 dla wojewodztwa zachodniopomorskiego: Sprawozdanie matura formuła 2023 geografia
Wnioski z analizy wyników:
Zadania w arkuszu egzaminacyjnym z geografii, podobnie jak w roku ubiegłym, sprawdzały opanowanie wymagań egzaminacyjnych z tego przedmiotu. Większość zadań należało rozwiązać, korzystając z różnorodnych materiałów źródłowych. Mapę szczegółową zamieszczono w załączniku do arkusza. Analiza prac egzaminacyjnych wskazuje na duże zróżnicowanie poziomu umiejętności zdających. Poniżej przedstawiono umiejętności i treści wymagań egzaminacyjnych najlepiej i najsłabiej opanowane przez zdających.
Opis umiejętności przy zadaniach , które wypadły najsłabiej i najlepiej wykazuje, że zagadnieniaz poszczególnych obszarów, wymagające opanowania konkretnych umiejętności pojawiły się zarówno wśród najsłabiej i najlepiej punktowanych. Trudno więc wskazać obszary , z którymi młodzież ma problemy.
Prawdopodobnie niepoprawne odpowiedzi lub ich brak wynikały z braku umiejętności czytania ze zrozumieniem oraz formułowanie odpowiedzi niezgodnych z poleceniami do zadań w arkuszu. Spośród czterech wymagań ogólnych na IV etapie edukacyjnym w zakresie rozszerzonym zdający najlepiej wykonywali zadania odnoszące się do analizowania i wyjaśniania problemów demograficznych społeczeństw, a najsłabiej – do dostrzegania prawidłowości dotyczących środowiska przyrodniczego, życia i gospodarki człowieka oraz wzajemnych powiązań i zależności w systemie człowiek – przyroda – gospodarka.
Zdający uzyskali zadowalające wyniki w zadaniach, które sprawdzały umiejętność odczytu informacji z załączonych materiałów źródłowych, w tym z mapy szczegółowej, a słabo poradzili sobie z formułowaniem odpowiedzi do zadań wymagających umiejętności złożonych, np. wyjaśniania związków przyczynowo -skutkowych.
Zdający dobrze rozwiązywali zadania zamknięte wielokrotnego wyboru.
WNIOSKI DO DALSZEJ PRACY:
opracowała Jolanta Piątkowska