GEOGRAFIA ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU MATURALNEGO 2023 (12.10.2023)

W roku szkolnym 2022/2023 egzamin maturalny z geografii został przeprowadzany na podstawie wymagań egzaminacyjnych określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Nauki z dnia
1 sierpnia 2022 r.

Arkusz egzaminacyjny z geografii zawierał 27 zadań otwartych i zamkniętych. Niektóre zadania składały się z części sprawdzających różne umiejętności. Zadania sprawdzały wiadomości oraz umiejętności w sześciu obszarach: dostrzeganie prawidłowości dotyczących środowiska przyrodniczego, życia i gospodarki człowieka oraz wzajemnych powiązań i zależności w systemie człowiek – przyroda – gospodarka (18 zadań), analiza i wyjaśnianie problemów demograficznych społeczeństw (4 zadania), proponowanie rozwiązań problemów występujących w środowisku geograficznym, zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju i zasadami współpracy, w tym międzynarodowej (1 zadanie), pozyskiwanie, przetwarzanie oraz prezentowanie informacji na podstawie różnych źródeł informacji geograficznej, w tym również technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz Geograficznych Systemów Informacyjnych (16 zadań), wykorzystanie różnych źródeł informacji do analizy i prezentowania współczesnych problemów przyrodniczych, gospodarczych, społecznych, kulturowych i politycznych (1 zadanie), rozumienie relacji człowiek – przyroda – społeczeństwo w skali globalnej i regionalnej (1 zadanie). Zdający mogli korzystać z linijki, lupy i kalkulatora prostego. Za rozwiązanie wszystkich zadań można było otrzymać 60 punktów.

Analiza formuły 2015 dla wojewodztwa zachodniopomorskiego: Sprawozdnie matura formuła 2015 geografia  

Analiza formuły 2023 dla wojewodztwa zachodniopomorskiego: Sprawozdanie matura formuła 2023 geografia

Wnioski z analizy wyników:

Zadania w arkuszu egzaminacyjnym z geografii, podobnie jak w roku ubiegłym, sprawdzały opanowanie wymagań egzaminacyjnych z tego przedmiotu. Większość zadań należało rozwiązać, korzystając z różnorodnych materiałów źródłowych. Mapę szczegółową zamieszczono w załączniku do arkusza. Analiza prac egzaminacyjnych wskazuje na duże zróżnicowanie poziomu umiejętności zdających. Poniżej przedstawiono umiejętności i treści wymagań egzaminacyjnych najlepiej i najsłabiej opanowane przez zdających.

Opis umiejętności przy zadaniach , które wypadły najsłabiej i najlepiej wykazuje, że zagadnieniaz poszczególnych obszarów, wymagające opanowania konkretnych umiejętności pojawiły się zarówno wśród najsłabiej i najlepiej punktowanych.  Trudno więc wskazać obszary , z którymi młodzież ma problemy.

Prawdopodobnie niepoprawne odpowiedzi lub ich brak wynikały z braku umiejętności czytania ze zrozumieniem oraz formułowanie odpowiedzi niezgodnych z poleceniami do zadań w arkuszu. Spośród czterech wymagań ogólnych na IV etapie edukacyjnym w zakresie rozszerzonym zdający najlepiej wykonywali zadania odnoszące się do analizowania i wyjaśniania problemów demograficznych społeczeństw, a najsłabiej – do dostrzegania prawidłowości dotyczących środowiska przyrodniczego, życia i gospodarki człowieka oraz wzajemnych powiązań i zależności w systemie człowiek – przyroda – gospodarka.

Zdający uzyskali zadowalające wyniki w zadaniach, które sprawdzały umiejętność odczytu informacji z załączonych materiałów źródłowych, w tym z mapy szczegółowej, a słabo poradzili sobie z formułowaniem odpowiedzi do zadań wymagających umiejętności złożonych, np. wyjaśniania związków przyczynowo -skutkowych.

Zdający dobrze rozwiązywali zadania zamknięte wielokrotnego wyboru.

WNIOSKI DO DALSZEJ PRACY:

  • podczas przygotowywania do egzaminu maturalnego warto doskonalić z uczniami umiejętność formułowania odpowiedzi do zadań otwartych zgodnie użytymi w poleceniu czasownikami operacyjnymi, a także zwracać im uwagę na konieczność sprawdzania poprawności zapisanych rozwiązań, zwłaszcza w zadaniach wymagających obliczeń,
  • doskonalenie umiejętności czytania poleceń ze zrozumieniem i pisania odpowiedzi na postawione pytanie. Poziom językowy odpowiedzi do zadań otwartych jest na ogół niski, często są to odpowiedzi sformułowane językiem potocznym, niezrozumiałe, niejednoznaczne, skrótowe lub zbyt ogólnikowe. Podczas przygotowywania uczniów do egzaminu maturalnego trzeba ćwiczyć umiejętność udzielania odpowiedzi poprawnych nie tylko pod względem merytorycznym, ale i językowym.         

                                                                                             opracowała  Jolanta Piątkowska