• Rozstrzygnięcie IV Konkursu Filmowego „Oszczędzaj ciepło, by nie uciekło”
    W tym roku, z okazji Międzynarodowego Dnia Ziemi, Pracownia Przedmiotów Matematyczno - Przyrodniczych i Zawodowych w Centrum Edukacji Nauczycieli zorganizowała konkurs filmowy dla nauczycieli pod hasłem „Oszczędzaj ciepło, by nie uciekło”. Konkurs zorganizowano pod honorowym patronatem Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty, Prezydenta Miasta Koszalina, Rektora Politechniki Koszalińskiej. Do finału zakwalifikowano 8 filmów, które zostały publicznie zaprezentowane 18 kwietnia 2024r. w Centrum Edukacji Nauczycieli. Wszystkie filmy były bardzo ciekawe, o dużych walorach edukacyjnych, pokazujące podejmowane w placówkach działania proekologiczne.
  • Młodzieżowy projekt filmowy - 11.04.2024
    Jak zachęcić młodzież do docenienia unikatowych gatunków roślin i zwierząt oraz malowniczych krajobrazów Waszej okolicy? Na przykład poprzez zaangażowanie ich w młodzieżowy projekt filmowy. Skorzystaj z karty pracy „Gramy okolicę", która krok po kroku przeprowadzi Was przez proces tworzenia spotu (krótkiego filmu) promującego wasz obszar. Wystarczy Wam telefon komórkowy z funkcją kamery, komputer, darmowy program do montażu filmów i dostęp do internetu
  • Podcasty podróżnicze -11.04.2024
    Instytut Gospodarki Przestrzennej i Geografii Społeczno-Ekonomicznej Uniwersytetu Szczecińskiego udostępnia na stronie internetowej cykl podcastów pod tytułem „Wyspa skarbów”. Autor podcastów Adam Stecyk opowiada w nich o wybranych krajach jako destynacjach turystycznych. Są to: Peru, Kambodża, Malawi, Kuba, Uganda, Mongolia i inne. Stecyk skupia się na praktycznych wskazówkach w podróżowaniu po poszczególnych krajach, o najciekawszych atrakcjach turystycznych i o bezpieczeństwie podczas podróżowania.
  • Uczeń ze spektrum autyzmu na lekcjach geografii (7.03.2024)
    Jednym z wyzwań procesu kształcenia jest dostosowanie go do potrzeb dzieci i młodzieży z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym dla uczniów z autyzmem. Uczniowie ci mają szansę na naukę zarówno w szkołach ogólnodostępnych (w oddziale ogólnodostępnym, integracyjnym lub specjalnym) lub w szkołach specjalnych czy ośrodkach szkolno-wychowawczych. W jaki sposób powinno zatem przebiegać kształcenie geo- graficzne takich osób?
  • Ocenianie kształtujące na lekcjach geografii - 29.02.2024
    Jednym z podstawowych celów edukacji, w tym edukacji geograficznej, było i nadal jest tworzenie warunków, aby uczeń mógł osiągać sukcesy na miarę swoich możliwości. Aby te cele mogły zostać spełnione, należy właściwie interpretować role i funkcje oceny. Ocenianie jest kompetencją trudną i złożoną. Jej wielowymiarowość wiąże się z umiejętnościami nauczyciela oraz jego znajomością celów i zasad oceniania. We współczesnej edukacji, w tym geograficznej, coraz częściej spotykamy się z ocenianiem kształtującym. Jest to rodzaj oceniania, w ramach którego zarówno uczeń, jak i nauczyciel otrzymują informację zwrotną na temat swoich postępów w nauce. Na tej podstawie oceniany jest proces nauczania i uczenia się. Tego rodzaju ocenianie pozwala na bardziej efektywną i efektywniejszą edukację.
  • Czasopismo geograficzne 22.02.2024
    Czasopismo Geograficzne jest periodykiem wydawanym od 1923 r. Jego Wydawcą jest jedno z najstarszych towarzystw naukowych w Polsce – Polskie Towarzystwo Geograficzne. Od marca 2021 roku siedzibą Redakcji Czasopisma jest Wydział Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Czasopismo Geograficzne jest recenzowanym, interdyscyplinarnym periodykiem naukowym o otwartym dostępie ukazującym się obecnie jako kwartalnik. Publikowane są w nim m.in. opracowania z dyscyplin: Geografia Społeczno-Ekonomiczna i Gospodarka Przestrzenna oraz Nauki o Ziemi i Środowisku.
  • Wpływ zmiennych warunków pogody na gospodarkę z zastosowaniem kodów QR 25.01.2024
    Kody QR (z ang. QR Code czyli Quick Response Code) to kody kreskowe pozwalające na zapisanie dużej ilości danych. Ilość danych możliwa do zapisania w jednym kodzie jest zmienna. W przypadku znaków alfanumerycznych wynosi ona 4296 znaków. Modułem w kodzie jest kwadrat mogący przybierać jeden z dwóch kolorów (ciemny lub jasny). Większa ilość modułów tworzy tzw. słowa kodowe, w których zapisana jest informacja o poszczególnych znakach. Wymiar modułu nie jest ściśle określony i zależy od możliwości urządzeń odczytujących i zapisujących. W związku z tym również wymiary całego kodu są zmienne. Zależą one dodatkowo od wybranej wersji kodu, która jest zależna od przyjętego poziomu korekcji błędów oraz ilości zapisanych danych. Tworzenie kodu jest bardzo proste. Wystarczy wejść na jedną ze stron służących do generacji QR https://www.qrcode-monkey.com Tam wpisujemy w odpowiednie miejsce dowolny tekst/zadanie, klikamy „generuj kod”, wybieramy format obrazka, a następnie zapisujemy na komputerze. Dużo aplikacji na telefon jest darmowych. Wystarczy więc ściągnąć apkę, zainstalować i sprawdzić czy działa. Wi-Fi na lekcji nie będzie potrzebne.
  • Zapisy na elektroekologiczną wycieczkę w sezonie wiosenno-letnim. 18.01.2024
    Otwieramy zapisy na elektroekologiczną wycieczkę w sezonie wiosenno-letnim. Można zapisywać klasy 7-8 szkół podstawowych oraz wszystkie klasy szkół ponadpodstawowych. Program składa się z warsztatów stacjonarnych w Centrum ElektroEkologii oraz wizyty w Centrum Nauki Kopernik. Wycieczka jest bezpłatna, po stronie szkoły pozostaje jedynie koszt dojazdu. Zapisywać się można przez formularz kontaktowy.
  • Lekcja geografii w Morskim Centrum Nauki w Szczecinie 17.01.2024
    W Morskim Centrum Nauki znajdziecie ponad 200 eksponatów, które pozwolą Wam zgłębić wiedzę między innymi na temat aspektów życia na wodzie, pod wodą i na statku. Wszystko można nie tylko zobaczyć, ale tez dotknąć, a wszystko dzięki oryginalnym interaktywnym eksponatom. Sercem Morskiego Centrum Nauki jest wystawa składająca się w przeważającej większości z interaktywnych, samoobsługowych eksponatów umożliwiających samodzielne przeprowadzanie doświadczeń. Elementami wspomagającymi przekaz i zwiększającymi atrakcyjność i różnorodność wystawy są obiekty oryginalne – części jednostek pływających i ich wyposażenie, narzędzia i przyrządy związane z żeglugą i różnymi pracami na morzu, modele i makiety oraz pamiątki marynistyczne.
  • Bezpłatne ekowarsztaty online dla szkół ponadpodstawowych i uczniów szkół podstawowych z klas 7 i 8 11.01.2024
    Otwieramy zapisy na ekowarsztaty online dla klas 7-8 szkół podstawowych. Krótka przypominajka: ♻️ zajęcia są bezpłatne i trwają 45min ♻️ zajęcia odbywają się przez platformę ClickMeeting ♻️ lista dostępnych tematów warsztatów w wydarzeniu Aby zapisać klasę, napiszcie do nas maila na biuro@centrumelektrtoekologii.pl
  • Lekcje otwarta z geografii 8.01.2024
    8.01.2024 o godzinie 13.05 w sali 102 Zespołu Szkół nr 1 w Koszalinie im. Mikołaja Kopernika odbyła sie lekcja otwarta z geografii Polski. Temat lekcji "Klimat Polski".
  • Życzenia świąteczne nie tylko dla Geografów
    Wielu podróży, które przyniosą dla nas satysfakcję w odkrywaniu nowej wiedzy geograficznej i dzieleniu się nią z naszymi uczniami. Obyśmy w każdej trwającej chwili umieli odnaleźć szczęście i powód do radości
  • Przesilenie zimowe 22.12.2023
    Najdłuższa noc w roku dnia 22 grudnia - w tym roku, dokładnie o godzinie 4:28 nad ranem - nastąpi przesilenie zimowe, czyli początek astronomicznej zimy; gdy słońce w południe góruje w zenicie najdalej na południe... Na Zwrotniku Koziorożca. 
  • Prace projektowe "Ziemia we wszechświecie" (7.12.2023)
    Rozwijamy kompetencje miękkie poprzez realizacje w czasie lekcji geografii projektów. Cele projektu: Wspieranie rozwoju osobistego i społecznego uczniów. Rozwijanie umiejętności interpersonalnych. Kształtowanie postaw i nawyków podnoszących jakość życia.
  • Podsumowanie konkursu "Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię" (1.12.2023)
    W związku z ogłoszonym przez MEN „Roku 2023 pod patronatem Mikołaja Kopernika” CEN było współorganizatorem konkursu dla uczniów klas ósmych "Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię"
  • Rachuba czasu na Ziemi (16.11.1023)
    Prezentacja i film dotycząca rachuby czasu na Ziemi.
  • Lekcja otwarta dla nauczycieli w klasie 1b ZS nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Koszalinie (9.11.2023)
    Temat: Podsumowanie umiejętności i wiadomości z działu 1 "Ziemia we Wszechświecie"
  • Astrofizyka w edukacji - kwazary (2 listopada 2023)
    5 listopada, w środę, o godzinie 18:00 zapraszamy na spotkanie z cyklu „O kosmosie przy kawie”. Porozmawiamy o kwazarach. Spotkamy się online
  • Minecraft Education już na ZPE (2.11.2023)
    Co to jest Minecraft Education Minecraft Education to edukacyjna wersja znanej i uwielbianej na całym świecie gry wideo. Teraz, w wyniku współpracy Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Microsoft w ramach programu Laboratoria Przyszłości, dostępna jest dla nauczycieli i uczniów szkół podstawowych (od klasy 4) i ponadpodstawowych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Buduj z Minecraft Education, czyli Szkoła ucząca z Microsoft Education, to inicjatywa, dzięki której uzyskują oni bezpłatny dostęp do gotowych lekcji. Propozycje zajęć dla wszystkich klas zostały przygotowane przez nauczycieli z całego świata. Istnieje także możliwość stworzenia i zgłoszenia własnych lekcji. Dodatkowo dzięki opracowanym przez Microsoft Polska autorskim mapom do Minecraft Education, uwzględniającym dostosowaną do potrzeb polskich nauczycieli obudowę metodyczną, polscy uczniowie mają szansę na naukę w uwielbianym przez nich sześciennym świecie.
  • Konferencja Komisji Edukacji Geograficznej PTG na UMCS w Lublinie 17-18 listopada 2023 (19.10.2023)
    17-18 listopada 2023 r. na Wydziale Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej UMCS odbędzie się konferencja naukowa "Koncepcje geografii szkolnej a geografia akademicka" - doroczna konferencja Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geograficznego. Konferencja jest cyklicznym spotkaniem naukowców prowadzących badania z zakresu dydaktyki geografii, nauczycieli tego przedmiotu szkolnego, autorów podręczników i materiałów dydaktycznych, rzeczoznawców MEiN z zakresu geografii, specjalistów zajmujących się kształceniem i dokształcaniem nauczycieli geografii, a także pracowników wyższych uczelni zainteresowanych kształceniem geograficznym. Organizatorzy i współorganizatorzy konferencji: Komisja Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geograficznego Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej UMCS w Lublinie Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Komitet Naukowy: dr hab. Joanna Angiel (UW), prof. dr hab. Maria Groenwald (A-ANS, UG), dr hab. Adam Hibszer prof. UŚ – przewodniczący, dr Bożena Kicińska prof. UW, dr hab. Mirosław Mularczyk prof. UJK, dr hab. Iwona Piotrowska prof. UAM, dr hab. Danuta Piróg prof. UP, dr hab. Zbigniew Podgórski prof. UKW, dr Jolanta Rodzoś prof. UMCS, dr Teresa Sadoń-Osowiecka (UG), dr hab. Elżbieta Szkurłat prof. UŁ Komitet Organizacyjny: dr Jolanta Rodzoś, prof. UMCS – przewodnicząca, dr Joanna Szczęsna, dr Paweł Wojtanowicz, dr Paweł Pytka, mgr Iwona Kryczka, mgr Krzysztof Łoboda
  • GEOGRAFIA ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU MATURALNEGO 2023 (12.10.2023)
    W roku szkolnym 2022/2023 egzamin maturalny z geografii został przeprowadzany na podstawie wymagań egzaminacyjnych określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Nauki z dnia 1 sierpnia 2022 r. Arkusz egzaminacyjny z geografii zawierał 27 zadań otwartych i zamkniętych. Niektóre zadania składały się z części sprawdzających różne umiejętności. Zadania sprawdzały wiadomości oraz umiejętności w sześciu obszarach: dostrzeganie prawidłowości dotyczących środowiska przyrodniczego, życia i gospodarki człowieka oraz wzajemnych powiązań i zależności w systemie człowiek – przyroda – gospodarka (18 zadań), analiza i wyjaśnianie problemów demograficznych społeczeństw (4 zadania), proponowanie rozwiązań problemów występujących w środowisku geograficznym, zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju i zasadami współpracy, w tym międzynarodowej (1 zadanie), pozyskiwanie, przetwarzanie oraz prezentowanie informacji na podstawie różnych źródeł informacji geograficznej, w tym również technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz Geograficznych Systemów Informacyjnych (16 zadań), wykorzystanie różnych źródeł informacji do analizy i prezentowania współczesnych problemów przyrodniczych, gospodarczych, społecznych, kulturowych i politycznych (1 zadanie), rozumienie relacji człowiek – przyroda – społeczeństwo w skali globalnej i regionalnej (1 zadanie). Zdający mogli korzystać z linijki, lupy i kalkulatora prostego. Za rozwiązanie wszystkich zadań można było otrzymać 60 punktów.
  • Praca z uczniem zdolnym na lekcjach geografii i zajęciach pozalekcyjnych (5.10.2023)
    Praca z uczniem zdolnym, szczególnie zainteresowanym przedmiotem jest jednym z aspektów pracy nauczyciela i stanowi ważny element w indywidualizacji nauczania.
  • Zaproszenie do sieci współpracy - Geografia w sieci (5.10.2023)
    Serdecznie zapraszam do współpracy on-line w ramach sieci adresowanej do nauczycieli geografii  
  • Ekologiczna szkoła - zapisz się do projektu CEO (28.09.2023)
    Projekt skupia się na przyrodzie i różnorodności biologicznej. Dzięki niemu Twoi uczniowie oraz uczennice rozwiną ciekawość przyrody oraz radość z bycia jej częścią.
  • Zajęcia terenowe w kształceniu geograficznym
    „Zajęcia terenowe w kształceniu geograficznym. Od teorii i idei dydaktycznych do praktyki szkolnej” to tytuł najnowszej monografii autorstwa dydaktyków geografii: Joanny Angiel, Adama Hibszera i Elżbiety Szkurłat. Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Naukowego Bogucki.
  • Budzenie ciekawości świata metodą eksperymentu w geografii
    Obserwacja zjawisk przyrody pozwala dostrzegać rządzące nią prawa, uczy szacunku dla różnych form życia, rozwija umiejętność krytycznego myślenia, wiedzę i postawy potrzebne we współczesnym świecie. Inspiruje też do stawiania pytań i budzi ciekawość, która nieraz towarzyszy nam przez całe życie. Uczeń jest głównym bohaterem procesu uczenia się i najlepiej przyswaja wiedzę, którą zdobędzie sam, nie gotowe rozwiązania.
  • Rok Mikołaja Kopernika
    19 lutego to dokładnie 550 rocznica urodzin jednego z najsłynniejszych astronomów: Mikołaja Kopernika. Z tej okazji rok 2023 został ustanowiony przez senat Rokiem Mikołaja Kopernika. 
  • Karta pracy - podsumowanie współrzędne geograficzne
  • Jak uczyć ciekawie o najnowszych zdobyczach nauk geograficznych