• Zakończenie roku szkolnego - pomysł (“Zemsta” Aleksandra Fredry)
    Zakończenie roku szkolnego to wyjątkowy moment dla uczniów, nauczycieli i rodziców. To czas podsumowań, podziękowań oraz radosnego świętowania sukcesów. Jednym z kluczowych elementów tej uroczystości jest część artystyczna, która może stać się niezapomnianym wydarzeniem dla wszystkich uczestników.
  • Ortografia na nowo!
    Od 1 stycznia 2026 r. będą obowiązywać nowe zasady ortografii!!!  Będzie ich 11.
  • Klucz do sukcesu. Skuteczne powtórki przed egzaminem
    Egzamin z języka polskiego to moment, który wielu uczniów wyczekuje z niepokojem. Jednak istnieje pewna strategia, która może znacząco zmniejszyć stres i zwiększyć szanse na osiągnięcie dobrych wyników - regularne powtórki.
  • Myślenie krytyczne na języku polskim
    Idea myślenia krytycznego jest bardzo stara, ale wydaje się, że współczesność potrzebuje jej szczególnie mocno.
  • Motywująco nie tylko w nowy rok
    Każdy z nas lubi otrzymywać prezenty, zwłaszcza te niespodziewane.
  • Planowanie i osiąganie wyznaczonych celów – pomysł na lekcję
    Postanowienia noworoczne - praca w grupach. Propozycja lekcji na początek nowego roku kalendarzowego.
  • Poezja zaciemniająca, blackout poety w szkole
          Poezja zaciemniająca, znana powszechnie pod angielską nazwą blackout poety, to wyjątkowa forma artystycznej ekspresji, która polega na tworzeniu poezji poprzez selektywne zaciemnianie lub usuwanie słów z istniejącego tekstu, takiego jak artykuł w gazecie, strona książki lub czasopismo.
  • Odczarowane dyktando
    Jak przekonać uczniów, że nauka nie musi być nudna? Tym bardziej nauka ortografii? Warto połączyć ruch i naturalną dziecięcą radość. Mało tego – nauka ortografii w biegu jest nie tylko atrakcyjna, ale także efektywna!
  • Wyjście z ławki. Praca z uczniami w terenie (klasa 4-5)
    Koniec roku zawsze jest trudny nie tylko dla nas, ale też dla naszych uczniów. Proponuję wyjść z ławek szkolnych jeszcze przed zakończeniem roku, udać się na boisko i … zagrać.
  • Gra miejska z polszczyzną w tle. Od czego zacząć?
    Gry miejskie/terenowe to nie tylko metoda przekazywania wiedzy, ale również doskonała okazja na sprawdzenie się w roli organizatora oraz spojrzenie na swoją okolicę z zupełnie innej perspektywy.
  • Opowiadania wigilijne
     Święta Bożego Narodzenia to magiczne i niezwykłe chwile. Lekcje w tym czasie też mogą być ciekawe. Przedstawiam kilka pomysłów na wykorzystanie krótkich historii podczas zajęć z języka polskiego.
  • Propozycja lekcji dla klasy 8
    Rok 2022 został ogłoszony Rokiem Polskiego Romantyzmu. Przedstawiam Państwu propozycję lekcji języka polskiego, która nawiązuje do epoki.
  • Pomysł na książkę/lekturę cz. 1
    „Pinokio” Carlo Collodi – lektura uzupełniająca Chcąc urozmaicić lekcje a zarazem zachęcić uczniów do czytania wciąż poszukuję pomysłów na omówienie lektury. Uczniowie klasy czwartej są zafascynowani tym co będzie się działo na lekcjach i ku mojemu zaskoczeniu, chcą na nie uczęszczać.
  • Dziecko z Ukrainy w szkole podstawowej
    W ostatnim czasie spotykamy się w pracy z trudnymi sytuacjami. Pojawili się uczniowie z Ukrainy, którzy znaleźli się w zupełnie innej rzeczywistości. A my? My również. Większość z nas nie jest przygotowana na takie zmiany, jak nauczanie w dużej ilości osób pochodzących z innego kraju i jeszcze objętego wojną. Zadajemy sobie pytanie: Co mam teraz zrobić? Działamy po omacku, bo tak naprawdę nie mamy przygotowania do nauczania języka polskiego jako obcego. Nauczyciele szkolą się, by wspomóc dzieci, szukają materiałów. Na nas zawsze można liczyć.
  • Stacje zadaniowe na lekcjach języka polskiego
    Metoda stacji zadaniowych nie jest żadnym odkryciem i zapewne wielu z nauczycieli z niej korzysta.
  • Najważniejsze to być sobą
    Teoretycznie wszyscy wiemy, że szczęśliwe życie rozpoczyna się w momencie, gdy pokochamy samych siebie. Nie jest to sprawa błaha. Akceptacja wad i jednoczesna radość z bycia sobą - to często marzenia, które wydają się niedoścignione. Nie warto jednak ulegać temu pesymistycznemu wrażeniu!
  • Zmiany w kanonie lektur od 1 września 2021 r.
    13 sierpnia 2021 r. Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek podpisał rozporządzenie zmieniające listę lektur z języka polskiego na wszystkich etapach kształcenia. Zmieniony wykaz lektur obowiązuje od 1 września 2021 r.
  • Dziecko z chorobą tików
    W swojej pracy pedagogicznej z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zauważyłam coraz więcej dzieci z zaburzeniami objawiającymi  się różnego rodzaju tikami. Niektórzy nauczyciele nie rozumieją problemu i mylnie odczytują przejawy tego zaburzenia jako chorobę psychiczną. Uważam, że jest to bardzo powierzchowna i krzywdząca ocena w stosunku do tych dzieci. Nie rozumiejąc problemu z góry skazują ucznia na niepowodzenie, a przecież dziecko z choroba tików wymaga od nauczycieli specjalistycznej pomocy. Aby udzielić tej pomocy należy najpierw zdobyć odpowiednią wiedzę na temat podłoża zaburzenia oraz poznać specjalistyczne metody postępowania z takim dzieckiem.
  • OK zeszyt na języku polskim
    Zeszyt w szkole był zawsze obecny. Nauczyciele zawsze sprawdzali czy systematycznie je prowadzimy, czy mamy notatki i prace domowe. Za ich brak otrzymywaliśmy oceny niedostateczne. Ponadto na sprawdzianach czy kartkówce a należało pisać słowo w słowo z tego co nauczyciel podyktował. Zeszyt zawsze był obłożony w kolorowy papier, pismo było czytelne i staranne. 
  • Polonistyczny pokój zagadek
    Zapraszam do zapoznania się z prezentacją oraz wykorzystania podczas swoich lekcji przykładu z "Balladyny" Juliusza Słowackiego.
  • Adaptacja podstawy programowej a egzamin ósmoklasisty i maturalny z języka polskiego w 2021 r.
    Banałem staje się już stwierdzenie, że proces edukacji w roku szkolnym 2020/2021 jest specyficzny i ze wszech miar trudniejszy niż w latach ubiegłych. Wielkim wyzwaniem okazało się przeniesienie całego procesu edukacji z modelu tradycyjnego do przestrzeni cyfrowej. Owszem, nauczyciele otrzymali wsparcie finansowe w postaci bonu na zakup sprzętu komputerowego, ale sama organizacja pracy zdalnej i sposób realizacji podstawy programowej pozostał w gestii dyrektorów oraz samych nauczycieli. Filozofia zdalnej edukacji (artykuł), jak również adaptacja metod, które okażą się skuteczne podczas zajęć online nie nastąpią systemowo, lecz oddolnie (w umyśle pojedynczych edukatorów).
  • "Jak dobrze pisać" Jolanty Maćkiewicz - prezentacja na podstawie książki
    Jak pisać? Tego można dowiedzieć się z przygotowanej prezentacji na podstawie książki Jolanty Maćkiewicz. Zapraszamy do zapoznania się z tym materiałem.
  • Mój uczeń – moja odpowiedzialność. Doświadczenia polonistki szkoły podstawowej
    Indywidualne podejście do ucznia w licznej klasie jest bardzo trudne, ale jeśli wykażemy się choć trochę zrozumieniem niemożliwe staje się możliwe. Każdy uczeń zasługuje na to, by traktować go podmiotowo, by dostrzec jego mocne strony i nie skazać go na niepowodzenie. Jak indywidualizacja wygląda w praktyce szkolnej? Tego możecie dowiedzieć się z tego artykułu. Zapraszam do przeczytania.