Danuta Lech – doradca metodyczny plastyki i edukacji plastycznej
Metoda projektu na plastyce i edukacji plastycznej
„W trakcie realizacji podstawy programowej z plastyki należy uwzględniać różne formy i metody kształcenia. Powinno się w tym również uwzględnić działania zespołowe, zwłaszcza przy pracach wymagających dużego wkładu i wysiłku. Tego rodzaju działania (realizowane np. w formie projektów edukacyjnych), dają szansę powiązań interdyscyplinarnych i rozwijają różnorodne formy ekspresji twórczej.”
To mówi podstawa programowa z plastyki. Chcąc zastosować się do zaleceń podstawy programowej, musimy wiedzieć, że:
PROJEKT EDUKACYJNY jest metodą nauczania opartą na pracy zespołowej, kształtującą interdyscyplinarne umiejętności uczniów. Ma ona na celu miedzy innymi pokazanie uczniom, że nauka może być bardzo przyjemna i niezwykle interesująca.
Dzięki udziałowi w metodzie projektu, uczeń ma szansę odnieść upragniony sukces, poczuć się potrzebnym i akceptowanym przez rówieśników w klasie, ma również możliwość pokazania swoich mocnych stron i dotychczas niezauważalnych talentów.
Szanse dla uczniów wynikające z realizacji projektu:
- umiejętność wyszukiwania informacji w różnych źródłach
- podejmowanie decyzji, samokontrola i samoocena
- twórcze rozwiązywanie problemów
- kształtowanie postaw prospołecznych
- odpowiedzialność za pracę swoją i całego zespołu
Szanse dla nauczycieli wynikające z realizacji projektu:
- oderwanie się od typowych zajęć szkolnych
- możliwość współpracy z młodzieżą na innej płaszczyźnie
- otwierają się nowe możliwości
Rodzaje projektów edukacyjnych:
Projekty edukacyjne możemy podzielić na:
- badawcze – problemowe – odzwierciedlają naukowy proces dochodzenia do rozwiązania postawianego problemu;
- projekty lokalne (regionalne) - skupione na tematyce charakterystycznej dla danego regionu lub społeczności lokalnej.
Ze względu na zakres materiału, projekty edukacyjne możemy również podzielić na:
- przedmiotowe,
- modułowe,
- interdyscyplinarne;
W projektach przedmiotowych zakres tematu obejmuje tylko jeden przedmiot, mają one na celu zapoznanie uczniów z zakresem tematycznym, uporządkowanie zgromadzonej wiedzy według określonego schematu oraz rozszerzenie tematyki o nowe zagadnienia, które wykraczają poza treści programowe. W projektach przedmiotowych każda praca wymaga wykorzystania informacji z różnych przedmiotów, podczas oceniania mogą uczestniczyć nauczyciele uczący różnych przedmiotów szkolnych.
Projekty modułowe dotyczą pewnego obszaru treści ujętych w danym module, które powinny być ukierunkowane na wykonanie przez uczniów zadania opartego zarówno na teorii, jak i działaniu praktycznym.
Projekty interdyscyplinarne (międzyprzedmiotowe) są projektami, które integrują wiedzę z różnych dziedzin nauczania, prowadzone przez jednego nauczyciela, ale w konsultacjach z nauczycielami uczącymi innych przedmiotów.
Zagrożenia:
- brak chęci współpracy w grupie
- problem z doborem grupy projektowej
- ograniczenia czasowe
Etapy realizacji projektu edukacyjnego:
Pułapki projektowe:
- konflikty w grupie
- nieumiejętność współpracy
- zbyt ambitne plany
- spadek energii
- czas
- dodatkowa dokumentacja
- dowożenie dzieci
Projekt edukacyjny a ocenianie
Ocena wynika ze specyfiki projektu.
Ocena bieżąca – ocenianie poszczególnych zadań projektowych, monitorowanie działań.
Ocena po zakończeniu projektu – podwyższenie oceny semestralnej lub końcowej. Ta ocena dokonywana jest na podstawie wcześniej przygotowanych kryteriów (zapisanych na początku realizacji projektu).
Ocenianie z trzech źródeł:
- samoocena uczniów w kontekście pracy nad zadaniami
- ocena koleżeńska członków grupy w kontekście pracy nad zadaniami
- ocena nauczyciela w kontekście całościowej pracy nad projektem
Ewaluacja projektów edukacyjnych
Ewaluacja zależy od specyfiki projektu. Jeżeli jest to projekt współfinansowany przez UE, to jego ewaluacja jest ściśle określona w umowie o realizacji projektu. Najczęściej ewaluacji dokonuje się w równych odstępach czasu. Ewaluacja przebiega pod względem jakościowym i ilościowym.
- ewaluacja ilościowa – bieżąca analiza ilości przepracowanych zajęć i liczby uczestników biorących udział w poszczególnych zadaniach
- ewaluacja jakościowa – przeprowadzona na wstępie (jako badanie stanu początkowego), po określonej ilości zajęć (sprawdzająca bieżący przyrost wiedzy i umiejętności pod wpływem realizacji zadań projektowych) oraz końcowa – po zakończeniu projektu sprawdzająca osiągnięcie celów szczegółowych i celu głównego.
Bibliografia
Sałata, E. ( 2004). Metoda projektów w teorii i praktyce. Radom. Wydawnictwo Politechnika Radomska.
Wejnert, K (2018). Nowatorskie rozwiązania w pracy nauczycieli. Warszawa, IK.