Agnieszka Wilczyńska – doradca metodyczny muzyki i edukacji muzycznej
Wielkanocne zwyczaje, świąteczne piosenki i muzyka
Poniżej mam dla Państwa przygotowaną przeze mnie lekcję muzyki o tematyce świątecznej. Może być przeprowadzona w klasach IV-VII jednak trzeba ja dostosować do możliwości i umiejętności uczniów: usunąć pewne elementy lub rozbudować inne. Poniżej tekstu są załączniki, które możecie wykorzystać.
WITAJCIE DZIEWCZYNY I CHŁOPCY!
Dzisiejsza lekcja przybliży nam wielkanocne zwyczaje. Posłuchamy muzyki, pośpiewamy i trochę pogramy. A skoro Wielkanoc koniecznie trzeba zacząć od świątecznego hitu, który napisał niemiecki kompozytor Georg Friedrich Haendel. To słynne Alleluja z oratorium „Mesjasz”.
1. Posłuchajcie: https://youtu.be/IUZEtVbJT5c
Obejrzyjcie fragment tego samego utworu zagranego na organach. Zwróćcie uwagę, że organista gra również stopami! https://youtu.be/Zeau-7JxqXQ
Dawniej wiosna była bardzo ważnym czasem dla ludzi. Był to okres rozkwitu roślinności oraz końca zimowej stagnacji. Tradycyjne wiosenne obrzędy odbywały się ku czci bóstw słowiańskich, tj. Jassy, Perkuna i Jarowita oraz Marzanny. Zwyczaje słowiańskie:
Dziady Wiosenne (20 marca) to było wiosenne święto zmarłych. Nocą tego dnia na ziemie przybywali zmarli, których ludzie starali się obłaskawić. Miało to zapewnić pomyślność, płodność i urodzaj w nadchodzącym roku.
Święto Jare (21 marca) tego dnia rozpoczynano kilkudniowy cykl obrzędów, które miały odgonić zimę i przyzwać wiosnę. Do dzisiaj popularnych zwyczajem, związany z tym świętem jest topienie lub palenie Marzanny.
Zdobienie jajek zwyczaj polegający na ozdabianiu jajek przy pomocy farb, naklejek czy ryciu w skorupkach. Wśród Słowian oznaczało to odradzające się wraz z wiosną życiem. Chrześcijanie zaadaptowali to święto - w ten sposób przedstawiają zmartwychwstałego Jezusa.
Śmigus‑dyngus zwyczaj pochodzący z czasów słowiańskich. Tego dnia ludzie spędzali czas na biciu po nogach gałązkami wierzbowymi lub palmami oraz na polowaniu się wodą. Miało to oznaczać obmywanie się z brudu i chorób jakie pojawiały się przez zimę.
3. Obejrzyj zdjęcia z załączników pt. wielkanocne zwyczaje cz. I i II. Poczytaj o innych wielkanocnych zwyczajach i tradycjach. Jakie tradycje kultywowane są w Twoim domu?
4. Otwórz załącznik pt. Wieziemy tu kogucika. Znajdziesz tam słowa wielkanocnej melodii związanej ze zwyczajem wożenia po wsi kurka czyli kogucika. Tej piosenki możesz posłuchać klikając w poniższy link: https://youtu.be/s6aDkJKj8M0
Jeżeli chcesz zaśpiewać tę piosenkę możesz również otworzyć załączony plik muzyczny, na którym śpiewają Twoi rówieśnicy. Pamiętaj, że możesz nauczyć się śpiewać tę piosenkę i wysłać mi swoje nagranie!
5. A teraz spróbuj zagrać tę melodię na flecie prostym. Oto dźwięki:
G G C2 G A G A G x2
G F E D C1 C1 E E x2
G F E D C1
Jeżeli nie pamiętasz jak wyglądają te dźwięki na flecie – obejrzyj film z nagraniem. (sposoby na samodzielna grę na flecie – są w mojej poprzedniej lekcji!)
Kiedy już będziesz potrafił zagrać melodię płynnie – spróbuj zagrać razem z nauczycielem na filmiku. Pamiętaj o możliwości zwolnienia tempa w ustawieniach.
Oto dźwięki:
CC GG AA G FF EE DD C
AA GG FF EE AA GG FF EE
CC GG AA G FF EE DD C
Zwróć uwagę, że 1 i 3 linijka to te same dźwięki!
Poniżej link z filmikiem, na którym jest bardzo dokładnie pokazane jak to zagrać, więc spróbuj! J
Jeżeli wolisz grać na dzwonkach i masz je w domu – pomocny będzie ten link:
https://youtu.be/2F9FG1rD3qI „Wielkanocna piosenka”
Załączam linki do wesołych, wiosennych piosenek. Słuchając ich możesz nie tylko śpiewać ale również:
- tańczyć
- grać na dowolnych instrumentach ( pamiętaj o grzechotkach i bębenkach, które możesz sam zrobić w domu lub użyć do grania czegoś co wydaje dźwięk, np. pudełeczka z tik - takami)
- zrobić wiosenny rysunek
https://youtu.be/2wgSEPqkPAI „Wstawaj! To już wiosna! (M. Jeżowska)
https://youtu.be/iN6YfhyeZhs „Znów przyszła wiosna” (M. Kluza)
Mam nadzieję, że dobrze się bawiliście przy muzyce!
Jeżeli chcecie – ponagrywajcie mi swoje piosenki lub utwory grane na instrumencie i wyślijcie do oceny. Są to prace dodatkowe, które możecie zrobićw dowolnym czasie do 20 kwietnia. Jeżeli macie rodzeństwo – wykonajcie pracę wspólnie!
Zwykle na koniec umieszczam taki dopisek do uczniów. Wy możecie zrobić to inaczej. Pamiętajcie o podaniu terminu wykonania zadania. W przypadku tej lekcji uczniowie nie mają zadanej pracy domowej. Mogą wykonać nagrania piosenek czy melodii na instrumentach i jest to przeze mnie oceniane jako praca na szóstkę. W poprzedniej lekcji również dałam uczniom takie zadanie i nadeszły już odpowiedzi! Nie wszystkie piosenki są nagrane perfekcyjnie czysto, ale nie o to chodzi. Zaskoczyli mnie chłopcy, którzy zwykle nie są chętni do śpiewania, zwłaszcza solowego. Jeden uczeń przysłał mi konieczne dwie wersje piosenki (drugą – ze zmienioną melodią w niektórych fragmentach – a więc twórcza interpretacja!). Inna uczennica wysłała mi filmik, na którym śpiewa ze starszą siostrą. Dostałam również nagrania utworów na flecie i dzwonkach. Mamy pomagały w rejestracji utworów, zwłaszcza filmików. I o to chodzi! To ma być rodzinne muzykowanie, wspólnie spędzony czas i trochę zabawy.
Poniżej umieszczam materiały, które dodałam do lekcji w klasach starszych.
1. Posłuchajcie utworu i przeczytajcie informacje o kompozytorze:
Wieziemy tu kogucika | Pobierz |