II 2024 Serduszka nie tylko na walentynki

Katarzyna Fiebiger - doradca metodyczny edukacji wczesnoszkolnej

katarzynafiebiger@cen.edu.pl

Serduszka nie tylko na walentynki

Serce to symbol życia, miłości i dobroci. Najczęściej przedstawia się go w kolorze różowym lub czerwonym, co oznacza krew, pożądanie, namiętność i uczucie. Symbolem serca, łatwo można wyrazić swoje emocje. Obdarowana osoba z pewnością ucieszy się, gdy otrzyma narysowane, ulepione czy namalowane serduszko. Każdy może sobie wybrać, komu, dlaczego i z jakiej okazji, lub bez okazji, dać swój prezent.

Moi uczniowie z klasy 2 B ze Szkoły Podstawowej nr. 4 im. Zdobywców Kosmosu w Koszalinie czytali instrukcję (Nowi Tropiciele – Karty Ćwiczeń - klasa 2, część 3), co trzeba przynieść i jak wykonać serce konkretną techniką. Na następny dzień przygotowali się do pracy. Zawsze przed wykonaniem zadania, które wymaga farb i nalewania wody, proszę o uprzątnięcie i pochowanie podręczników i zeszytów. W klasie nie mamy bieżącej wody, zatem każdy napełnia pół kubeczka, z przyniesionego przeze mnie większego naczynia. Większość uczniów ma pojemnik na wodą tak skonstruowany, że po jego zakręceniu, nawet jak się przewróci, płyn od razu się nie wylewa. Ułatwia to zachowanie porządku. Zawsze też pamiętamy o podkładach (mamy takie tekturowe i plastykowe), aby nie zniszczyć ławek. Pierwszą czynnoscią plastyczną, było narysowanie ołówkiem kształtu serca. Dla ułatwienia, niektóre przyniosły drewniane, lub porcelanowe świeczniki z domu, więc musiały tylko je  przyłożyć i odrysować. Jeszcze inne złożyły kartkę na pół, narysowały połowę serca i wycięły. Wówczas była pewność, że serce jest symetryczne. Niczego dzieciom nie sugerowałam. Ani kolorów dobieranych kartek, ani farb, ani wielkości. Każdy robił według własnej pomysłowości. Największą frajdę sprawiło dzieciom mieszanie kolorów i malowanie gąbkami. Tu filmik - Marysia i Zuzia z mojej klasy w akcji. Po wyschnięciu wycinały swoje dzieła i naklejały na inną kartkę. Kto chciał, mógł na niej napisać imię wybranej osoby dla której chciał je podarować. Efekt końcowy był bardzo ciekawy. Największym atutem była niepowtarzalność i oryginalność. Każdy miał swoją inną wizję i o taką kreatywność, nam nauczycielom chodzi.

Inne piękne serca, które wykonali moi uczniowie w zeszłym roku, były z wykorzystaniem ostatniej, sztywnej kartki z bloku technicznego, kleju Magic, oraz grochu albo fasoli. Uczniowie odrysowywali kontur, a później wypełniali go układając i przyklejając w dowolny sposób nasiona. Na drugi dzień, kiedy klej wysechł, dzieci wycinały i  malowały swoje serce farbami plakatowymi. Taka praca, aby wykonać ją poprawie i starannie, wymagała cierpliwości i skupienia. Trwało to około dwóch godzin lekcyjnych. Paluszki i nadgarstki pracowały intensywnie, aby efekt był widoczny jak na zdjęciach. Czy może być lepszy prezent od dziecka niż samodzielnie, własnoręcznie i z takim wysiłkiem zrobione serduszko? :)

Tu serduszka znalezione w necie na stronie Nauczycielskie Zacisze– układanie rytmów.