Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności       AKCEPTUJĘ

V 2020 Z czego składa się muzyka? cz.3 Elementy muzyki – artykulacja w klasie 6

Agnieszka Wilczyńska – doradca metodyczny muzyki i edukacji muzycznej

Z czego składa się muzyka? cz.3

Elementy muzyki – artykulacja w klasie 6

To pytanie na powitanie :)

Jak zauważyliście na ilustracji powyżej- muzyka składa się aż z siedmiu elementów, które wpływają na to jak odbieramy muzykę jako całość. Dzisiaj szczegółowo zajmiemy się jednym z nich.

Temat: Elementy muzyki – artykulacja

  • Zaczniemy od piosenki „Deszczowe rytmy”:

-  Otwórz swoją książkę na stronie 16 i 17, znajdziesz  tam słowa do piosenki.

- Posłuchaj piosenki (link poniżej) i obserwuj tekst.

https://youtu.be/ie5ghsZrq_Q   „Deszczowe rytmy” piosenka

- Przeczytaj teraz informacje zawarte na stronach 17 i 18, uważnie przyjrzyj się oznaczeniom zawartym w tabeli.

- Posłuchaj piosenki jeszcze raz. Wypisz w zeszycie jakie oznaczenia artykulacji zostały wymienione w piosence.

* Teraz obejrzyj krótką audycję, w której będą przykłady artykulacji na różnych instrumentach:

https://youtu.be/14XIpus2iYo  Artykulacja – elementy muzyki

  •  

Poniżej dwa linki z utworami, w których została zastosowana charakterystyczna artykulacja,  trzeci utwór jest w załączniku. Jaka to artykulacja?

https://youtu.be/WTc-KoBAKts   Vittorio Monti – „Czardasz”

https://youtu.be/wOwDVD7pphw   Johann Strauss – „Pizzicato polka”

G. Fuhlisch - „Śmiejący się puzon”

  • Gramy na flecie:

W podręczniku na str.19 masz zapisany nutami fragment ludowej piosenki „Kukułeczka”. Zastosowano tu dwa rodzaje artykulacji: legato i staccato.

- Posłuchaj jak brzmi oryginalne wykonanie piosenki:

https://youtu.be/gHQTyOeHbDg  „Kukułeczka” piosenka

- Podaję dźwięki melodii:

C1 E G G    C2 A     B A G C2     A F  X2

Gramy tutaj dźwięk b, ponieważ przy kluczu jest bemol, który obniża dźwięk h.

Zagraj ten krótki fragment łącząc i odrywając dźwięki.

- Gramy na flecie frullato:

Zagraj gamę C – dur lecz zamiast zwyczajnie dmuchać – wymawiaj trrrr i równocześnie wdmuchuj powietrze. Możesz tak samo zagrać również „Kukułkę” lub inną melodię.

- Gramy tremolo:

Do uzyskania tego efektu będą potrzebne dwa dźwięki, które trzeba szybko po sobie powtarzać: na zmianę szybko podnosząc i dostawiając palec. Spróbuj zagrać na różnych dźwiękach:

HAHAHAHAHA

AGAGAGAGAG

GFGFGFGFGFG, itd.

  •  

Poniższe nagranie pokazuje jak wykonać glissando na różnych instrumentach.

https://youtu.be/_aa7VyZ0gVk  glissando

- Spróbuj zagrać glissando na flecie: zacznij od g (3 palce lewej ręki) i na jednym dmuchnięciu szybko dostawiaj palce aż do c dolnego. To samo możesz wykonać w drugą stronę – czyli szybko odrywać palce od czwartego prawej ręki (dźwięk c dolne).

Praca domowa – dla wszystkich:

Podaj odpowiedzi do zagadek muzycznych.

Praca domowa – dla chętnych:

  1. Naucz się śpiewać piosenkę „Deszczowe rytmy”, nagraj ją i wyślij do oceny.
  2. Nagraj „Kukułkę” na flecie z odpowiednią artykulacją legato i staccato, a także całość- frullato.

To już wszystko na dzisiaj.

Pozdrawiam Was serdecznie :)