Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności       AKCEPTUJĘ

V 2020 Edukacyjne gry planszowe interaktywnie

Katarzyna Fiebiger - doradca metodyczny edukacji wczesnoszkolnej

Edukacyjne gry planszowe interaktywnie

W połowie maja 2020 r. zdalne nauczanie trwa i nie wiadomo kiedy się zakończy. W  Europie np. we Włoszech, już wiadomo, że nowy rok szkolny od września rozpocznie się hybrydowo. Częściowo stacjonarnie a częściowo zdalnie. Jak będzie w Polsce, niebawem też się okaże. Ale póki zdalnie uczymy, póty my nauczyciele powinniśmy rozbudowywać własne narzędzia, aby uatrakcyjniać zajęcia naszym dzieciom.

Pozwólmy dzieciom grać. Gry to wspaniała nauka z wielu dziedzin, utrwalanie wiadomości, ale także edukacja społeczna. Gracz (jeśli nie gra z komputerem) potrzebuje co najmniej jednego przeciwnika, z którym będzie się mierzył. W grach często decyduje wiedza i spryt, ale także łut szczęścia, kiedy na przykład wyrzucamy oczka kostką. Podstawa programowa mówi, że uczeń powinien umieć przyjmować konsekwencje w grupie i własnego w niej postępowania w odniesieniu do przyjętych norm i zasad. Uczmy zatem my rodzice i nauczyciele dzieci szacunku do przeciwnika. Dziecko po zapoznaniu się z zasadami zabawy czy gry, powinno przywitać się, umieć wygrać, ale i umieć przegrać. Czasem to bywa bardzo trudne i jest to proces zanim dziecko to zaakceptuje wykazując akces do gry. Pogratulowanie zwycięzcy i przyjęcie porażki często bywa trudne. Ale jak we wszystkim – trening czyni mistrza. I czym skorupka za młodu… tym na starość trąci. W późniejszym czasie, w życiu dorosłym, umiejętność zaakceptowania porażki (która musi się przytrafiać, bo takie jest życie) może być kluczowa w radzeniu sobie z rzeczywistością.

Chciałabym zaproponować wykreowanie własnej gry planszowej lub skorzystać z gotowych, które ja stworzyłam. Wykorzystałam do tego platformę Genailly.(Jak zrobić własną prezentację napisałam tutaj: http://www.cen.edu.pl/Materialy-metodyczne,107/III-2020-Tik-w-edukacji-propozycja-zdalnego-nauczania-w-edukacji-wczesnoszkolnej-na-platformie-Genially,974.html Tam na pustą stronę prezentacji wklejamy fotkę naszej gry, którą chcemy uaktywnić. Ja wykorzystałam gry z podręcznika, które udostępniło wydawnictwo, a także zrobiłam fotki gier, które mam w domu. Z Genially pobrałam interaktywną kostkę (i koło fortuny). W tym celu należy wybrać Gamification (fot 6). A tu grę, która taką ma (fot 7). Następnie musimy ją skopiować do swojej gry. Klikamy na nią aby była aktywna i klikamy na samej górze w malutki szary kwadracik (copy- fot 8) i czekamy kilka sekund. Tradycyjne kopiowanie nie zawsze przynosi efekt. W podobny sposób możemy skopiować pionki lub inne interaktywne elementy. Aby też były aktywne konieczne jest włączenie elementów, którymi będzie można poruszać. W tym celu klikamy w szarą zębatkę w lewym górnym rogu i uruchamiamy– drag elements (fot. 9). Aby nie mogła się poruszyć sama plansza gry to „zamykamy kłódką”. Klikamy jak na fot 10. Udostępniam je innym, zatem można ją ściągnąć do swoich prezentacji i potem dowolnie zamieszczać klikając jak na fotce 11. Życzę radości dzieci, które będą je wykorzystywać i pomysłowości nauczycielom przy ich tworzeniu:)

         A oto moje gry:

https://view.genial.ly/5ec04eb332a04c0d96b730ac/horizontal-infographic-review-gra-1

https://view.genial.ly/5ec051054a81770d9df5124f/interactive-content-gra-2

https://view.genial.ly/5ec054994a81770d9df512a2/interactive-content-gra-3

https://view.genial.ly/5ec059818e243b0d5a3335f0/interactive-content-gra-4

https://view.genial.ly/5ec05ad08e243b0d5a333620/interactive-content-gra-5