Uzupełnieniem treści poprzedniej publikacji IX 2023 EDB – Ewakuacja- realizacja treści programowych | CEN Koszalin są zagadnienia związane z alarmowaniem i ostrzeganiem ludności. Łącząc poprzednie związane z ewakuacją pozwalają w pełni przygotować ucznia do udziału w symulacji ewakuacji szkoły. Zapisy podstawy programowej II etapu edukacyjnego z przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa, w których uczeń: wymienia zasady ostrzegania ludności; rozróżnia poszczególne sygnały alarmowe i środki alarmowe; omawia zasady właściwego zachowania się w razie uruchomienia sygnałów alarmowych dają możliwość łączenia treści w ramach praktycznych działań są kontynuowane w III etapie edukacyjnym tj. definiuje i rozpoznaje rodzaje alarmów i sygnałów alarmowych.
Przedstawiam Państwu przykładowy scenariusz zajęć, który realizowany może być w szkole podstawowej jaki i ponadpodstawowej.
Temat: Ostrzeganie i alarmowanie
■ Czas trwania zajęć: 45 min.
■ Cel ogólny:
Uczeń:
■ Cele operacyjne:
Uczeń:
■ Metody: mini wykład, burza mózgów, dyskusja, mapa pojęć.
■ Forma: praca w grupach.
■ Środki dydaktyczne: prezentacja multimedialna, dokument – procedury PPOŻ, materiały zgromadzone przez uczniów w ramach zadania domowego,
■ Przebieg zajęć:
Uczniowie na lekcji poprzedzającej dany temat otrzymują zadanie, aby zbadali jakie rodzaje zabezpieczeń przeciwpożarowych występują w szkole. Gdzie się one znajdują, jaki jest ich stan. Mają zapoznać się z oznakowaniem dróg i wyjść ewakuacyjnych w szkole, dowiedzieć się gdzie znajdują się plany ewakuacji budynku i czy są aktualne, jaki sygnał w szkole oznacza polecenie rozpoczęcia ewakuacji, a także gdzie lub u kogo znajdują się klucze od wyjść ewakuacyjnych oraz jakie są zasady ewakuacji osób przebywających w budynku szkolnym.
1. Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy. Każda z grup metodą mapy pojęć wypisuje skojarzenia związane z pojęciami: „uprzedzanie”, „ostrzeganie” i „alarmowanie”.
2. Zespoły prezentują swoje prace.
3. Nauczyciel jest obserwatorem i moderatorem, w razie konieczności udziela wyjaśnień.
II. Część główna:
4. Nauczyciel omawia i odtwarza kolejno sygnały alarmowe np. z płyty dołączonej do podręcznika, zapisów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej czy YouTube.
5. Uczniowie pracują w grupach już utworzonych. Podczas pracy w grupach odpowiadają na pytania:
• Co należy wziąć pod uwagę planując ewakuację?
• Jakie są podstawowe zasady postępowania?
6. Uczniowie prezentują swoje wnioski na forum klasy.
7. Po prezentacji następuje dyskusja na temat sposobów zachowania po ogłoszeniu alarmu np. pożarowego, terrorystycznego.
II. Podsumowanie:
8. Nauczyciel podsumowuje dyskusję.
9. Praca domowa.
Samodzielna notatka: zasad postępowania po ogłoszeniu alarmu pożarowego oraz alarmu, terrorystycznego w szkole (jakie należy podjąć działania, jakich zasad należy przestrzegać, jakie sygnały alarmowe są stosowane w szkole...)
Mogą Państwo wykorzystać materiał zamieszczony na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej Zintegrowana Platforma Edukacyjna (zpe.gov.pl) pod hasłem „Ostrzeganie i Alarmowanie”. Znajdą tutaj Państwo zebrany materiał pomocny w przygotowaniu zajęć oraz do wykorzystania w trakcie lekcji.
Dotyczy to pojęć związanych z powiadamianiem, ostrzeganiem i alarmowaniem. Zaznajomieniem ze strukturą i funkcjonowaniem Krajowego Systemu Wykrywania Skażeń i Alarmowania. W zamieszczonym na platformie materiale znajdziemy graficznie przedstawione sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze wraz z możliwością odsłuchu dźwięków.
Bibliografia: