X 2023 EDB – Alarmowanie i ostrzeganie - realizacja treści programowych

Uzupełnieniem treści poprzedniej publikacji IX 2023 EDB – Ewakuacja- realizacja treści programowych | CEN Koszalin są zagadnienia związane z alarmowaniem i ostrzeganiem ludności. Łącząc poprzednie  związane z ewakuacją pozwalają w pełni przygotować ucznia do udziału w symulacji ewakuacji szkoły. Zapisy podstawy programowej II etapu edukacyjnego z przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa, w których uczeń: wymienia zasady ostrzegania ludności; rozróżnia poszczególne sygnały alarmowe i środki alarmowe; omawia zasady właściwego zachowania się w razie uruchomienia sygnałów alarmowych dają możliwość łączenia treści w ramach praktycznych działań są kontynuowane w III etapie edukacyjnym tj. definiuje i rozpoznaje rodzaje alarmów i sygnałów alarmowych.

Przedstawiam Państwu przykładowy scenariusz zajęć, który realizowany może być w szkole podstawowej jaki i ponadpodstawowej.

Temat: Ostrzeganie i alarmowanie

■ Czas trwania zajęć: 45 min.

■ Cel ogólny:

Uczeń:

  1. pozumie znaczenie powszechnej samoobrony i obrony cywilnej,
  2. zna zasady alarmowania i ostrzegania ludności.

■ Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. rozpoznaje rodzaje sygnałów alarmowych i zna obowiązki ludności po usłyszeniu alarmu,
  2. opisuje znaki ewakuacyjne,
  3. wskazuje drogi ewakuacyjne w szkole, omawia zasady ewakuacji ludności i środków materiałowych,
  4. potrafi ewakuować się z budynku w trybie alarmowym,
  5. wie, jak zachować się po usłyszeniu sygnału alarmowego w szkole.

■ Metody: mini wykład, burza mózgów, dyskusja, mapa pojęć.

■ Forma: praca w grupach.

■ Środki dydaktyczne: prezentacja multimedialna, dokument – procedury PPOŻ, materiały zgromadzone przez uczniów w ramach zadania domowego,

■ Przebieg zajęć:

Uczniowie na lekcji poprzedzającej dany temat otrzymują zadanie, aby zbadali jakie rodzaje zabezpieczeń przeciwpożarowych występują w szkole. Gdzie się one znajdują, jaki jest ich stan. Mają zapoznać się z oznakowaniem dróg i wyjść ewakuacyjnych w szkole, dowiedzieć się gdzie znajdują się plany ewakuacji budynku i czy są aktualne, jaki sygnał w szkole oznacza polecenie rozpoczęcia ewakuacji, a także gdzie lub u kogo znajdują się klucze od wyjść ewakuacyjnych oraz jakie są zasady ewakuacji osób przebywających w budynku szkolnym.

  1. Część wstępna (mini wykład) nt.: struktury i funkcjonowania Krajowego Systemu Wykrywania Skażeń i Alarmowania.

1. Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy. Każda z grup metodą mapy pojęć wypisuje skojarzenia związane z pojęciami: „uprzedzanie”, „ostrzeganie” i „alarmowanie”.

2. Zespoły prezentują swoje prace.

3. Nauczyciel jest obserwatorem i moderatorem, w razie konieczności udziela wyjaśnień.

II. Część główna:

4. Nauczyciel omawia i odtwarza kolejno sygnały alarmowe np. z płyty dołączonej do podręcznika, zapisów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej czy YouTube.

5. Uczniowie pracują w grupach już utworzonych. Podczas pracy w grupach odpowiadają na pytania:

• Co należy wziąć pod uwagę planując ewakuację?

• Jakie są podstawowe zasady postępowania?

6. Uczniowie prezentują swoje wnioski na forum klasy.

7. Po prezentacji następuje dyskusja na temat sposobów zachowania po ogłoszeniu alarmu np. pożarowego, terrorystycznego.

II. Podsumowanie:

8. Nauczyciel podsumowuje dyskusję.

9. Praca domowa.

Samodzielna notatka: zasad postępowania po ogłoszeniu alarmu pożarowego oraz alarmu, terrorystycznego w szkole (jakie należy podjąć działania, jakich zasad należy przestrzegać, jakie sygnały alarmowe są stosowane w szkole...)

Mogą Państwo wykorzystać materiał zamieszczony na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej Zintegrowana Platforma Edukacyjna (zpe.gov.pl) pod hasłem „Ostrzeganie i Alarmowanie”. Znajdą tutaj Państwo zebrany materiał pomocny w przygotowaniu zajęć oraz do wykorzystania w trakcie lekcji.

Dotyczy to pojęć związanych z powiadamianiem, ostrzeganiem i alarmowaniem. Zaznajomieniem ze  strukturą i funkcjonowaniem Krajowego Systemu Wykrywania Skażeń i Alarmowania. W zamieszczonym na platformie materiale znajdziemy graficznie przedstawione sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze wraz z możliwością odsłuchu dźwięków.

Bibliografia:

  1. Dz.U. z 2017 r., poz. 59, 949 i 2203 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia.
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 1 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. a, b, e, f i h ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116, 1383 i 1700)
  3. Zintegrowana Platforma Edukacyjna (zpe.gov.pl)
  4. IX 2023 EDB – Ewakuacja- realizacja treści programowych | CEN Koszalin