Małgorzata Kulik – doradca metodyczny wychowania fizycznego i edukacji dla bezpieczeństwa
Przedstawiony tutaj materiał, to propozycje , które nadesłali uczestnicy szkolenia jako odpowiedź do kolejnego zadania. Proszę podać propozycję zabawy lub gry, której zna Pan / Pani z modyfikacjami np. reguł, zasad, wykorzystania przyborów, ustawień. A może modyfikację którejś z w/w propozycji widzi Pan/Pani możliwą do wykorzystania? Jeśli tak - to na czym ma polegać modyfikacja i jak zmienia zasady?
Przykłady podane przez uczestników:
Gra w dwa ognie - inaczej. Gra toczy się na dwie piłki, osoba zbita zmienia się z "matką". Modyfikacja: gra toczy się na 3,4 piłki (wielkość piłek dowolna). Modyfikacja: zawodnik zbity ustawia się w obręczy "w strefie matki", aby uczeń mógł powrócić na pole gry należy złapać piłkę w obręczy i starać się zbić inną osobę.
Gra na cztery bramki. Gra toczy się 4x4 na cztery bramki. Bramkę można zdobyć po przez wprowadzenie piłki za linię strzału i dopiero wtedy bramka będzie uznana. Modyfikacja: Po strzelonej bramce zawodnik obiega bramkę przeciwną i wraca do gry. Modyfikacja: Gra toczy się na 2 piłki. (atakują dwie drużyny jednoczenie, ważna jest komunikacja) Po strzelonej bramce piłkę wprowadza zawodnik od bramki.
Kwadrant
Mini - siatkówka. Modyfikacja gry w mini-piłkę siatkową /wariant szkoleniowy - grają dwie drużyny po trzech lub czterech zawodników/. Gra toczy się na zmniejszonym /np. pachołkami / polu gry. Przeznaczona jest dla dzieci, które już potrafią odbić piłkę sposobem górnym i dolnym ale uparcie od razu ją przebijają. Chodzi o to, żeby je zachęcić do rozegrania piłki na własnej połowie dodatkowym punktem. Jeśli akcja się uda: dzieci przyjmą piłkę na swojej połowie, wystawią ją i dopiero przebiją /lub zbiją / zdobywając punkt - otrzymują w sumie dwa punkty. Jeśli rozegranie się uda ale cała akcja nie / piłka np. poleci w aut /dzieci i tak otrzymają 1 punkt za rozegranie. Mają motywację do podjęcia ryzyka i nie przebijania od razu piłki na stronę przeciwnika.
Zbijak – inaczej. Uczniowie edukacji wczesnoszkolnej uwielbiają gry i zabawy z piłką. Ciągle chcą grać w zbijaka. Modyfikuję grę i gramy np. dwiema lub trzema piłkami naraz. Piłki oczywiście miękkie, z gąbki. Kto złapie piłkę ratuje osobę z drużyny, która była zbita jako pierwsza, w taki sposób gra ma możliwość toczyć się znacznie dłużej niż w tradycyjnym zbijaku.
Zbij pochodnie - to prosta modyfikacja gry w “zbijaka”. Wystarczy rozłożyć pachołki i piłki. Grę możemy wykorzystać w każdej grupie wiekowej. Co ważne, grę można zastosować w grupach mieszanych (chłopcy z dziewczętami, młodsi ze starszymi), dlatego że głównym celem jest zbicie piłką pachołka z piłką, a nie samego przeciwnika. Każdy zespół składa się z 4-5 zawodników, uczestnicy podzieleni są na dwa równe zespoły. Drużyny ustawiają się na swoich połowach. 3 duże pachołki (lub więcej) ustawione na każdej połowie i na każdym pachołku położona piłka. Zadaniem zawodników jest zbicie piłek i pachołków przeciwnika. Za każde zbicie pachołka i piłki drużyna zdobywa 1 pkt. Za zbicie piłki (pachołek nadal stoi) drużyna otrzymuje 0,5 pkt. Wygrywa drużyna, która zbije wszystkie pachołki i piłki lub wyeliminuje wszystkich przeciwników. Jest to gra na czas – wygrywa drużyna, która zdobędzie więcej punktów. W przypadku remisu wygrywa drużyna, która zbiła więcej przeciwników. Zasady zbicia takie same jakie we wszystkich formach gry w “zbijaka”. Zachęcamy uczniów do zbicia pachołków i piłek. Piłka musi uderzyć bezpośrednio pachołek i piłkę (nie może odbić się wcześniej od podłoża).
Dwa ognie - modyfikacje.
Palant. Jak wiadomo w "palanta" gra się za pomocą kija i piłeczki, z reguły na dworze. W szkole, w której uczę, gramy w "palanta" nie tylko na dworze, ale również na hali tylko zamiast piłeczki i kija mamy piłkę do siatkówki. Zasady są dokładnie te same co przy tradycyjnym palancie. Zmieniamy uderzenie na serwis- uczniowie muszą zaserwować piłkę do siatkówki dowolnym sposobem, górą lub dołem. Bazy to materace, na każdy trzeba stanąć, by zaliczyć bazę. Zbijanie zawodników piłką siatkową. Aby nastąpiła zamiana tych z "pola" z tymi z "królestwa" muszą się skończyć zawodnicy z "królestwa" lub trzeba przyjąć piłkę sposobem dolnym, złapać i odrzucić lub przyjąć dołem, odbić raz, dwa lub trzy (w zależności od klasy) sposobem górnym i odrzucić.