VI 2023 Lekcja WF z pomysłem – znane gry i zabawy

Małgorzata Kulik – doradca metodyczny wychowania fizycznego i edukacji dla bezpieczeństwa

Przedstawiony tutaj materiał, to propozycje , które nadesłali uczestnicy szkolenia jako odpowiedź do kolejnego zadania.   Proszę podać propozycję zabawy lub gry, której zna Pan / Pani z modyfikacjami np. reguł, zasad, wykorzystania przyborów, ustawień.   A może modyfikację którejś z w/w propozycji widzi Pan/Pani możliwą do wykorzystania?  Jeśli tak - to na czym ma polegać modyfikacja i jak zmienia zasady?

Przykłady podane przez uczestników:

Gra w dwa ognie - inaczej. Gra toczy się na dwie piłki, osoba zbita zmienia się z "matką". Modyfikacja: gra toczy się na 3,4 piłki (wielkość piłek dowolna). Modyfikacja: zawodnik zbity ustawia się w obręczy "w strefie matki", aby uczeń mógł powrócić na pole gry należy złapać piłkę w obręczy i starać się zbić inną osobę. 

Gra na cztery bramki. Gra toczy się 4x4 na cztery bramki. Bramkę można zdobyć po przez wprowadzenie piłki za linię strzału i dopiero wtedy bramka będzie uznana. Modyfikacja: Po strzelonej bramce zawodnik obiega bramkę przeciwną i wraca do gry. Modyfikacja: Gra toczy się na 2 piłki. (atakują dwie drużyny jednoczenie, ważna jest komunikacja) Po strzelonej bramce piłkę wprowadza zawodnik od bramki. 

Kwadrant

  • Różne piłki. Jak najbardziej do zastosowania ciekawą propozycją jest modyfikacja gry w kwadranta z piłką siatkową oraz z piką do p.  ręcznej. Nasze dzieciaczki uwielbiają grać w kwadranta na boisku Orlik, z piłką do tenisa ziemnego i do tej gry potrzebne jest wtedy duże boisko no i oczywiście pogoda, więc w porze zimowej nie ma po prostu jak w nią zagrać. Powyższe modyfikacje, umożliwiają zagranie właśnie w kwadranta na sali gimnastycznej, czyli mniejszej powierzchni.
  • Różne wprowadzenie piłki. W swojej modyfikacji gry używaliśmy boiska do siatkówki i pozwalaliśmy dzieciom decydować w jaki sposób wprowadzą piłkę do gry, można to było zrobić serwisem, rzutem czy kopnięciem piłki. Jeśli piłka przedostała się na drugą stronę siatki serwis był zaliczony. Zrezygnowaliśmy z zasady zmiany zespołów po chwycie piłki z powietrza. Z uwagi na małą salę gimnastyczną trzeba było zbić zawodnika zdobywającego bazy lub w polu zagrywki musiało zabraknąć serwujących. Na boisku szkolnym graliśmy także wersję w której do serwisu używano rakiety i piłeczki tenisowej.

 Mini - siatkówka. Modyfikacja gry w mini-piłkę siatkową /wariant szkoleniowy  - grają dwie drużyny po trzech lub czterech zawodników/. Gra toczy się na zmniejszonym  /np. pachołkami / polu gry. Przeznaczona jest dla dzieci, które już potrafią odbić piłkę sposobem górnym i dolnym ale uparcie od razu ją przebijają. Chodzi o to, żeby je zachęcić do rozegrania piłki na własnej połowie dodatkowym punktem. Jeśli akcja się uda: dzieci przyjmą piłkę na swojej połowie, wystawią ją i dopiero przebiją /lub zbiją / zdobywając punkt - otrzymują w sumie dwa punkty. Jeśli rozegranie się uda ale cała akcja nie  / piłka np. poleci w aut /dzieci i tak otrzymają 1 punkt za rozegranie. Mają motywację do podjęcia ryzyka i nie przebijania od razu piłki na stronę przeciwnika. 

Zbijak – inaczej. Uczniowie edukacji wczesnoszkolnej uwielbiają gry i zabawy z piłką. Ciągle chcą grać w zbijaka. Modyfikuję grę i gramy np. dwiema lub trzema piłkami naraz. Piłki oczywiście miękkie, z gąbki. Kto złapie piłkę ratuje osobę z drużyny, która była zbita jako pierwsza, w taki sposób gra ma możliwość toczyć się znacznie dłużej niż w tradycyjnym zbijaku. 

Zbij pochodnie - to prosta modyfikacja gry w “zbijaka”. Wystarczy rozłożyć pachołki i piłki. Grę możemy wykorzystać w każdej grupie wiekowej. Co ważne, grę można zastosować w grupach mieszanych (chłopcy z dziewczętami, młodsi ze starszymi), dlatego że głównym celem jest zbicie piłką pachołka z piłką, a nie samego przeciwnika. Każdy zespół składa się z 4-5 zawodników, uczestnicy podzieleni są na dwa równe zespoły. Drużyny ustawiają się na swoich połowach. 3 duże pachołki (lub więcej) ustawione na każdej połowie i na każdym pachołku położona piłka. Zadaniem zawodników jest zbicie piłek i pachołków przeciwnika. Za każde zbicie pachołka i piłki drużyna zdobywa 1 pkt. Za zbicie piłki (pachołek nadal stoi) drużyna otrzymuje 0,5 pkt. Wygrywa drużyna, która zbije wszystkie pachołki i piłki lub wyeliminuje wszystkich przeciwników. Jest to gra na czas – wygrywa drużyna, która zdobędzie więcej punktów. W przypadku remisu wygrywa drużyna, która zbiła więcej przeciwników. Zasady zbicia takie same jakie we wszystkich formach gry w “zbijaka”. Zachęcamy uczniów do zbicia pachołków i piłek. Piłka musi uderzyć bezpośrednio pachołek i piłkę (nie może odbić się wcześniej od podłoża).

Dwa ognie - modyfikacje.

  • drużyna grająca może używać tylko lewej ręki, aby rzucać piłką. To wymaga od graczy więcej umiejętności i koordynacji, ponieważ większość ludzi jest praworęczna,
  • rzucamy piłki zza głowy,
  • rzucamy oburącz sprzed klatki piersiowej
  • zbicia liczą się od pasa w dół.
  • osoby zbite idą do pomocy matce i razem z nią zbijają osoby z przeciwnej drużyny. Osoby, które idą do pomocy muszą  odpowiednio współpracować na dość małym obszarze by nie przeszkadzać sobie nawzajem. 

Palant. Jak wiadomo w "palanta" gra się za pomocą kija i piłeczki, z reguły na dworze. W szkole, w której uczę, gramy w "palanta" nie tylko na dworze, ale również na hali tylko zamiast piłeczki i kija mamy piłkę do siatkówki. Zasady są dokładnie te same co przy tradycyjnym palancie. Zmieniamy uderzenie na serwis- uczniowie muszą zaserwować piłkę do siatkówki dowolnym sposobem, górą lub dołem. Bazy to materace, na każdy trzeba stanąć, by zaliczyć bazę. Zbijanie zawodników piłką siatkową. Aby nastąpiła zamiana tych z "pola" z tymi z "królestwa"  muszą się skończyć zawodnicy z "królestwa" lub trzeba przyjąć piłkę sposobem dolnym, złapać i odrzucić lub przyjąć dołem, odbić raz, dwa lub trzy (w zależności od klasy) sposobem górnym i odrzucić.