Początek roku szkolnego to czas wzmożonej organizacji jej pracy, wdrażania przypominania procedur związanych z bezpieczeństwem. W szczególnym przypadku, gdy mamy pierwszoklasistów, nowych nauczycieli. Zgodnie Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U.2023.0.822) § 17. Praktyczne sprawdzenie organizacji i warunków ewakuacji. Zapis w punkcie drugim nakłada na pracodawcę obowiązek cyt. 2. W przypadku obiektów, w których cyklicznie zmienia się jednocześnie grupa powyżej 50 użytkowników, w szczególności: szkół, przedszkoli, internatów, domów studenckich, praktycznego sprawdzenia organizacji oraz warunków ewakuacji należy dokonać - co najmniej raz na rok, jednak w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia rozpoczęcia korzystania z obiektu przez nowych użytkowników. W tym przypadku mamy możliwość powiązać realizacje treści programowych edukacji dla bezpieczeństwa z praktycznym wykorzystaniem w działaniach szkolnych i praktycznym powiązaniem treści teoretycznych z praktyką. Kształcenie w ramach przedmiotu ma charakter interdyscyplinarny i ma przygotować do działania w zagrożeniach dnia codziennego oraz w stanach nadzwyczajnych. Zwracam tutaj uwagę na zapis podstawy programowej przedmiotu dla II etapu: tj. przygotowanie uczniów do działań w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń (katastrof i wypadków masowych). Uczeń powinien wymieniać zasady ostrzegania ludności o zagrożeniach, rozróżniać poszczególne sygnały alarmowe i środki alarmowe oraz omawiać i stosować zasady zachowania się w razie uruchomienia sygnałów alarmowych i w sytuacjach wymagających ewakuacji. W kontekście tych zapisów zaleca się udział uczniów w symulacji ewakuacji szkoły. Uczniów należy wdrażać do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych, wskazując, w jaki sposób uzyskać pomoc od osób godnych zaufania i służb ratunkowych. Dla III etapu w podstawie programowej przedmiotu znajdujemy zapisy o przygotowaniu do działań ratowniczych w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń (wypadków masowych i katastrof). Uczeń powinien omawiać zasady ewakuacji ludności i zwierząt z terenów zagrożonych oraz wyjaśniać zasady zaopatrzenia ludności ewakuowanej w wodę i żywność. W odpowiedzi na takie zapisy chcę Państwa wspomóc w realizacji tych treści. Proponuje tutaj zerknąć na strony Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej Zintegrowana Platforma Edukacyjna (zpe.gov.pl). Znajda tutaj państwo kompletnie przygotowany materiał gotowy dla przeprowadzenia zajęć. Zasób wiadomości w komunikatywny, rzeczowy sposób dostosowany dla ucznia. Wizualizacja znaków, sygnałów, filmy i quizy czynią materiał atrakcyjny dla ucznia. Na podsumowanie tematu przygotowane są zadania kontrolne w formie np. testów, krzyżówek. Z łatwością można dany materiał modyfikować i dostosować do danego etapu edukacyjnego.
Ewakuacja ludności Ewakuacja ludności - Zintegrowana Platforma Edukacyjna (zpe.gov.pl)
Ewakuacja ludności i zwierząt https://zpe.gov.pl/a/ewakuacja-ludnosci-i-zwierzat/D1Ci4kcuI
Przedstawiam Państwu przykładowy scenariusz zajęć, który realizowany może być w szkole podstawowej jaki i ponadpodstawowej. W czasie realizacji zajęć zwracamy szczególną uwagę na zaznajomienie z zasadami PPOŻ w placówce, zasadami ewakuacji oraz drogami ewakuacyjnymi. Przejście drogami ewakuacyjnymi w szkole na miejsce zbiórki w sposób zorganizowany i zgodny z zasadami pozwoli uczniom utrwalić wiadomości.
Temat: Ewakuacja po ogłoszeniu alarmu w szkole
Czas trwania zajęć: 45 min.
Uczeń:
■ Metody: mini wykład, burza mózgów.
■ Forma: praca w grupach.
■ Środki dydaktyczne: prezentacja multimedialna, dokument – procedury PPOŻ.
I. Wstęp (mini wykład):
1. Nauczyciel prowadzi mini wykład nt. rodzajów ewakuacji, znaków ewakuacyjnych. Prezentacja: multimedialna nt. znaki ewakuacyjne (przybliżenie znaczenia, zasad umieszczania).
2. Przekazanie sposobu alarmowania w szkole (notatka). Podanie sygnału alarmu zgodnego z procedurami przeciwpożarowymi danej placówki.
3. Odczytanie i omówienie zasad zachowania po ogłoszeniu alarmu w placówce. (wg. regulaminu przeciwpożarowego szkoły). Zapisanie w punktach procedur postępowania w czasie alarmu.
II. Część główna
4. Przejście z uczniami danej klasy drogami ewakuacyjnymi zakończone zbiórką na miejscu wyznaczonym na tzw. plac ewakuacyjny (wg. regulaminu przeciwpożarowego szkoły). Złożenie meldunku.
III. Część końcowa:
7. Podsumowanie zajęć.
Bibliografia: