IX 2023 EDB – Ewakuacja- realizacja treści programowych

Początek roku szkolnego to czas wzmożonej organizacji jej pracy, wdrażania przypominania procedur związanych z bezpieczeństwem. W szczególnym przypadku, gdy mamy pierwszoklasistów, nowych nauczycieli. Zgodnie Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U.2023.0.822)  § 17. Praktyczne sprawdzenie organizacji i warunków ewakuacji. Zapis w punkcie drugim nakłada na pracodawcę obowiązek cyt. 2. W przypadku obiektów, w których cyklicznie zmienia się jednocześnie grupa powyżej 50 użytkowników, w szczególności: szkół, przedszkoli, internatów, domów studenckich, praktycznego sprawdzenia organizacji oraz warunków ewakuacji należy dokonać - co najmniej raz na rok, jednak w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia rozpoczęcia korzystania z obiektu przez nowych użytkowników. W tym przypadku mamy możliwość powiązać realizacje treści programowych  edukacji dla bezpieczeństwa z praktycznym wykorzystaniem w działaniach szkolnych i praktycznym powiązaniem treści teoretycznych z praktyką. Kształcenie w ramach przedmiotu ma charakter interdyscyplinarny i ma przygotować do działania w zagrożeniach dnia codziennego oraz w stanach nadzwyczajnych. Zwracam tutaj uwagę na zapis podstawy programowej przedmiotu dla II etapu: tj. przygotowanie uczniów do działań w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń (katastrof i wypadków masowych). Uczeń powinien wymieniać zasady ostrzegania ludności o zagrożeniach,  rozróżniać poszczególne sygnały alarmowe i środki alarmowe oraz omawiać i stosować  zasady zachowania się w razie uruchomienia sygnałów alarmowych i w sytuacjach wymagających ewakuacji. W kontekście tych zapisów zaleca się udział uczniów w symulacji ewakuacji szkoły. Uczniów należy wdrażać do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych, wskazując, w jaki sposób uzyskać pomoc od osób godnych zaufania i służb ratunkowych. Dla III etapu w podstawie programowej przedmiotu  znajdujemy zapisy o przygotowaniu do działań ratowniczych w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń (wypadków masowych i katastrof). Uczeń powinien omawiać zasady ewakuacji ludności i zwierząt z terenów zagrożonych oraz  wyjaśniać zasady zaopatrzenia ludności ewakuowanej w wodę i żywność. W odpowiedzi na takie zapisy chcę Państwa wspomóc w realizacji tych treści. Proponuje tutaj zerknąć na strony Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej Zintegrowana Platforma Edukacyjna (zpe.gov.pl). Znajda tutaj państwo kompletnie przygotowany materiał gotowy dla przeprowadzenia zajęć. Zasób wiadomości w komunikatywny, rzeczowy sposób dostosowany dla ucznia. Wizualizacja znaków, sygnałów, filmy i quizy czynią materiał atrakcyjny dla ucznia. Na podsumowanie tematu przygotowane są zadania kontrolne w formie np. testów, krzyżówek. Z łatwością można dany materiał modyfikować i dostosować do danego etapu edukacyjnego.

Ewakuacja ludności Ewakuacja ludności - Zintegrowana Platforma Edukacyjna (zpe.gov.pl)

Ewakuacja ludności i zwierząt https://zpe.gov.pl/a/ewakuacja-ludnosci-i-zwierzat/D1Ci4kcuI

Przedstawiam Państwu przykładowy scenariusz zajęć, który realizowany może być w szkole podstawowej jaki i ponadpodstawowej. W czasie realizacji zajęć zwracamy szczególną uwagę na zaznajomienie z zasadami PPOŻ w placówce, zasadami ewakuacji oraz drogami ewakuacyjnymi. Przejście drogami ewakuacyjnymi w szkole na miejsce zbiórki w sposób zorganizowany i zgodny z zasadami  pozwoli uczniom utrwalić wiadomości.

Temat: Ewakuacja po ogłoszeniu alarmu w szkole

 Czas trwania zajęć: 45 min.

Uczeń:

  • zna zasady alarmowania i ewakuacji w szkole,
  • opisuje znaki ewakuacyjne,
  • omawia sposoby alarmowania w szkole, procedury na wypadek ogłoszenia alarmu,
  • opisuje i przemieszcza się drogami ewakuacyjnymi w szkole.

■ Metody: mini wykład, burza mózgów.

■ Forma: praca w grupach.

■ Środki dydaktyczne: prezentacja multimedialna, dokument – procedury PPOŻ.

I. Wstęp (mini wykład):

1. Nauczyciel prowadzi mini wykład nt. rodzajów ewakuacji, znaków ewakuacyjnych. Prezentacja: multimedialna nt. znaki ewakuacyjne (przybliżenie znaczenia, zasad umieszczania).

2. Przekazanie sposobu alarmowania w szkole (notatka). Podanie sygnału alarmu zgodnego z procedurami przeciwpożarowymi danej placówki.

3. Odczytanie i omówienie zasad zachowania po ogłoszeniu alarmu w placówce. (wg. regulaminu przeciwpożarowego szkoły). Zapisanie w punktach procedur postępowania w czasie alarmu.

II. Część główna

4. Przejście z uczniami danej klasy drogami ewakuacyjnymi zakończone zbiórką na miejscu wyznaczonym na tzw. plac ewakuacyjny (wg. regulaminu przeciwpożarowego szkoły). Złożenie meldunku.

III. Część końcowa:

7. Podsumowanie zajęć.

Bibliografia:

  1. Dz.U.2023.0.822 - Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów
  2. Dz.U. z 2017 r., poz. 59, 949 i 2203 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia.
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 1 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. a, b, e, f i h ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116, 1383 i 1700)
  4. Zintegrowana Platforma Edukacyjna (zpe.gov.pl)
  5. Ewakuacja ludności - Zintegrowana Platforma Edukacyjna (zpe.gov.pl)
  6. https://zpe.gov.pl/a/ewakuacja-ludnosci-i-zwierzat/D1Ci4kcuI