Małgorzata Kulik - doradca metodyczny wychowania fizycznego i edukacji dla bezpieczeństwa
ZABAWY NA DOBRY POCZĄTEK w wychowaniu fizycznym i zajęciach z aktywnością ruchową
Rozpoczęcie roku szkolnego to czas na budowanie relacji w grupie, to czas na poznanie klasy jako grupy, to czas na wprowadzenie ucznia w zajęcia wychowania fizycznego i godzin wychowawczych.
Przedstawiam Państwu propozycję zabaw „na dobry początek”, które każdy z nauczycieli może wykorzystać w swojej pracy.
Przykładowe zabaw przećwiczyłam „osobiście” na różnych grupach wiekowych, w trakcie zajęć lekcyjnych, świetlicowych czy organizując czas wolny w czasie kolonii, obozów.
W trakcie tych wykorzystuje się minimalną ilości materiałów, a można je przeprowadzić w sali gimnastycznej, lekcyjnej, świetlicy lub w terenie.
Z przykładowe zabawy zainspirowane są starymi zabawami podwórkowymi, które pamiętamy z dzieciństwa, harcerstwa czy propozycji KLANZY. Ja jako nauczyciel wychowania fizycznego staram się wplatać w nie aktywność ruchową, która ze znanej, spokojnej zabawy czyni coś atrakcyjniejszego.
Każdy prowadzący powinien pamiętać, że sukces zabawy opiera się głównie na atmosferze radości i wzajemnej akceptacji w grupie oraz na pozytywnych relacjach między jej członkami. Sprzyja temu przestrzeganie:
Wprowadzając zabawy do zajęć stawiamy sobie zadanie np. rozwijanie wyobraźni, pozytywnego nastawienia do grupy, poznania relacji w grupie i jej struktury, kształtowanie zdolności motorycznych.
Dlatego też dzieląc zabawy pod względem celu, prezentuję Państwu zabawy na tzw. „dobry początek”, które pozwolą na zbudowanie dobrej atmosfery, zbudowanie relacji a i również pozytywne nastawienie grupy do dalszej części zajęć.
Pomoce: krzesła
Jak najszybciej ustawcie się od najdłuższych włosów do najkrótszych.
Jak najszybciej ustaw się od najkrótszych nogawek do najdłuższych.
- jeździec żegna swa żonę – jeden całus,
- jeździec żegna swe dzieci – trzy całusy (policzek, policzek, czółko),
pomoce: kartki z historyjką
Przykładowa historyjka. Bardzo poczciwy jeździec konny – Jan Łazęga postanowił wziąć udział w wyścigu konnym pt. „ Złota klacz”. Czule pożegnał swoją żonę.
Wyściskał i pożegnał swoje dzieci. Ruszył w długą drogę. Jechał, jechał drogą, przejechał przez most. Pokonał przeszkodę. Jedną przeszkodę, drugą przeszkodę, a tu raptem trawa. Bardzo poczciwy jeździec - Jan Łazęga przedzierał się przez gąszcze trawy, aż zupełnie niespodziewanie wpadł w pokrzywy. Aby ukoić „pokrzywione” ciało siada z wielka rozkoszą w ogromna kałużę, gdzie jest błoto. Na nieszczęście obsiadły go muchy. Poczciwy jeździec Jan Łazęga przeciera ze zdziwienia oczy i widzi, a tu kręcą się wokół niego panowie i piękne panie.
pomoce: kartki, mazaki
Bibliografia:
1. Bzowska L., Kownacka R.(2001) Uczymy się bawiąc : klasa druga : propozycje bloków tematycznych, zabaw i metod aktywizujących w klasach I-III / Lublin, "Klanza",
2. Bzowska L., Kownacka R.(2002) Uczymy się bawiąc : klasa trzecia : propozycje bloków tematycznych, zabaw i metod aktywizujących w klasach I-III / Lublin, "Klanza",
3. Bzowska L., Kownacka R.(2004) Uczymy się bawiąc : klasa pierwsza : propozycje bloków tematycznych, zabaw i metod aktywizujących w klasach I-III / Lublin, "Klanza",