III 2024 Unihokeja w lekcji wychowania fizycznego i innych zajęciach ruchowych

Unihokej to coraz popularniejsza dyscyplina sportowa, która znajduje swoje miejsce w lekcji wychowania fizycznego i zajęciach pozalekcyjnych. Proste zasady i możliwość uprawiana unihokeja niemal w każdych warunkach tj. hala sportowa, hol, boisko sprawia, że coraz więcej nauczycieli w szkołach wprowadza unihokej do swoich programów wychowania fizycznego. Jest to dyscyplina, którą mogą uprawiać uczniowie o różnym poziomie umiejętności i sprawności. Gra wyzwala wiele emocji, ale również wpływa na kształtowanie zwinności, orientacji w przestrzeni, szybkości reakcji oraz współpracy w zespole. Jej uniwersalność wyraża się w możliwościach dokonywania modyfikacji dotyczących zasad gry, tak, aby były odpowiednie nie tylko do umiejętności i możliwości grających, ale także do warunków lokalowych w szkole. Sprzęt unihokeja można wykorzystać do prowadzenia innych zabaw i gier ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych, korekcyjno – kompensacyjnych oraz jako pomoce przy doskonaleniu, kształtowaniu zdolności motorycznych.

Choć najważniejsze zasady gry określają, że np.:

  • na boisku może grać od 3 do 5 zawodników w jednej drużynie (zależnie od wielkości boiska) oraz bramkarz,
  • wymiary boiska: 40 m × 20 m,
  • czas gry wynosi 3 × 20 minut efektywnej gry,
  • bandy okalające pole gry mają wysokość 50 cm,
  • bramki mają rozmiar 115 cm (wysokość) × 160 cm (szerokość) × 60 cm (głębokość) itd. …

dokładniejszy opis zasad znajdziemy na stronie Polskiego związku Unihokeja

https://www.polskiunihokej.pl/do-pobrania/przepisy-i-regulaminy-dopobrania. (2024-02-20) lub https://sportowefakty.wp.pl/baza-wiedzy/692160/unihokej-zasady-odmiany (2024-02-20)

Jednakże na potrzeby i przede wszystkim możliwości dostosowujemy zasady do warunków organizacyjnych i możliwości grupy. Bardzo często prowadzimy unihokej na parkiecie przybliżonym do boiska koszykarskiego czy siatkarskiego. Zamiast band wykorzystamy np.: ściany, ławeczki a za bramki mogą posłużyć materace, mini bramki piłkarskie.

Polecam do wykorzystania przykładowe zabawy zaczerpnięte ze strony: https://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU4123 (2024-02-20)https://www.awans.net/strony/fizyczne/ruszkowska/ruszkowska1.html (2024-02-20)

PRZYKŁADOWE GRY I ZABAWY NAUCZAJĄCE GRY W UNIHOKEJA

1. Chwyć przybór

L i c z b a u c z e s t k ó w: dowolna, parzysta.
P r z y b o r y: kije do gry w unihokeja dla każdego uczestnika.
U s t a w i e n i e: w luźnej rozsypce na linii, 10 – 12 kroków od niej kije do gry ułożone na podłożu.
P r z e b i e g: na sygnał prowadzącego uczestnicy wybiegają z oznaczonej linii do przyborów, chwytają je: trzymają kij w uchwycie ciasnym lub szerokim przyjmując prawidłową postawę. Zabawę powtarzamy dowolną ilość razy, zwracając uwagę na prawidłowość wykonywanych ćwiczeń. Zabawę rozpoczynamy różniąc pozycje wyjściowe do biegu: z siadu skrzyżnego, z leżenia przodem, z przysiadu podpartego tyłem do kierunku biegu.

2. „Rób tak, nie rób tak"

L i c z b a u c z e s t n k ó w: dowolna
P r z y b o r y: kije do gry w unihokeja dla każdego uczestnika.
U s t a w i e n i e: luźna rozsypka z zachowaniem bezpiecznych odległości między ćwiczącymi.
P r z e b i e g: na sygnał słowny prowadzącego: „rób tak" – uczestnicy wykonują demonstrowany przez prowadzącego sposób trzymania kija, „nie rób tak" prowadzący pokazuje nieprawidłowe zachowania zawodnika z kijem, uczniowie nie wykonują danego ćwiczenia,
Zestaw ćwiczeń może być dowolny. Po okresie nauki prawidłowego trzymania kija i poruszania się po boisku instruktor mówiąc „rób tak" lub „nie rób tak" może wprowadzać w błąd ćwiczących, np. mówiąc „rób tak" – i pokazywać nieprawidłowe zachowania zawodnika z kijem, uczestnicy nie powinni ich wykonywać, ten, kto wykona zadanie, otrzymuje punkt karny.

3. Różne sygnały

L i c z b a u c z e s t n i k ó w: dowolna parzysta
P r z y b o r y: kije do gry w unihokeja dla każdego uczestnika, pachołki.
U s t a w i e n i e: w luźnej rozsypce na oznaczonym boisku
P r z e b i e g: prowadzący ustala sygnały głosowe i ruchowe, na które uczestnicy powinni wykonywać poszczególne zadania ruchowe. Zawodnicy poruszają się swobodnie po boisku, prowadząc kije ustalonym wcześniej sposobem i trzymają je przy podłożu. Na sygnał prowadzącego np. krótki gwizdek – uczestnicy zabawy wykonują obrót dookoła swojej osi; na długi gwizdek – szybki bieg do przodu; dwa krótkie – bieg do tyłu; na długi i pokazanie prawej ręki – bieg w prawo itp.
Uczestnicy będąc cały czas w ruchu, zwracają uwagę na sygnały i wykonują zadania. Za pomyłkę lub opóźnienie uczestnik otrzymuje punkt karny. Wygrywa ta osoba, która popełni najmniej błędów.
Odmiana: zabawę przeprowadzamy jw., lecz każdy z uczestników prowadzi piłkę kijem.

4. Wyścig piłek z odbiciem o bandę

L i c z b a u c z e s t n i k ó w: dowolna
P r z y b o r y: kij do gry w unihokeja dla każdego uczestnika, piłka na zespół, 2 części bandy lub 2 odwrócone ławeczki.
U s t a w i e n i e: w rzędach na linii startu, w odległości 3 – 5 kroków od niej ustawione bandy lub ławeczki.
P r z e b i e g: na sygnał prowadzącego pierwszy zawodnik z każdego rzędu, podaje piłkę kijem do bandy, po czym biegnie na koniec własnego rzędu. Po odbiciu piłki od bandy przyjmuje ją kolejny z rzędu zawodnik, powtarzając rozpoczęte przez pierwszego zadanie. Wyścig kończy się, gdy wszyscy uczestnicy wezmą w nim udział. Wygrywa ten zespół, który szybciej i dokładniej wykona zadanie.

5. Przesuń dalej

L i c z b a u c z e s t n i k ó w: dowolna parzysta.
P r z y b o r y: piłka i kij do gry w unihokeja dla każdego uczestnika, dwa pudła takiej samej wielkości.
U s t a w i e n i e: w zespołach w luźnej gromadce, przed oznaczonymi liniami startu, w odległości 2 – 3 kroków od nich pudła.
P r z e b i e g: na sygnał prowadzącego, każdy pierwszy zawodnik z zespołu stara się silnym podaniem piłki trafić w pudło tak , aby przesunąć je dalej niż przeciwnik, w zależności od liczby zawodników , każdy z nich może wykonać od 1 do 5 uderzeń.
Wygrywa zabawę ta drużyna, która przesunie pudło dalej.

6. Pudło do przeciwnika

L i c z b a u c z e s t n i k ó w: dowolna parzysta.
P r z y b o r y: piłka kij do gry dla każdego uczestnika, pudło na 4 ćwiczących.
U s t a w i e n i e: parami naprzeciwko siebie, na oznaczonych liniach w odległości 10 – 16 kroków od siebie między liniami pudło.
P r z e b i e g: na sygnał prowadzącego, każdy z uczestników stara się nie przekraczając linii, trafić w pudło, tak, aby przesunąć je w stronę przeciwnika. Za przesunięcie para zdobywa punkt. Wygrywa ta para, która zdobędzie więcej punktów.

7. Strzał na bramkęSzybko do celu

L i c z b a u c z e s t n i k ó w: dowolna
P r z y b o r y: kij do gry w unihokeja dla każdego uczestnika, minimum 5 piłek, bramka 60 x 90 cm.
U s t a w i e n i e: w odległości 5 – 8 kroków od bramki, na wyznaczonej linii ustawiamy piłki jedna obok drugiej w odległości od siebie od 0,5 do 1 kroku.
P r z e b i e g: przed zabawą prowadzący losuje kolejność prób uczestników. Pierwszy zawodnik podchodzi do piłek i na sygnał prowadzącego stara się w jak najkrótszym czasie, w dowolnej kolejności wykonać celne strzały na bramkę. Rywalizację wygrywa ten zawodnik, który w krótszym czasie zdobędzie najwięcej celnych bramek. Uwaga – zabawę możemy przeprowadzić w rywalizacji drużynowej.

8. Strzał do bramkę

L i c z b a u c z e s t n i k ó w: dowolna parzysta.
P r z y b o r y: kij piłka do gry w unihokeja dla każdego uczestnika zabawy, dwie bramki 60 x 90 cm.
U s t a w i e n i e: w dwóch rzędach na oznaczonej linii startu, w odległości 10 kroków od niej naprzeciw każdego z zespołów bramka, za nią wyznaczony sędzia (pomocnik), który liczy punkty – celne bramki w drużynie.
P r z e b i e g: na sygnał prowadzącego pierwszy zawodnik z każdego rzędu wybiega, prowadząc piłkę kijem i wykonuje dowolny strzał na bramkę. Sędzia liczy trafne strzały. Po niecelnym strzale zawodnik może powtórzyć go lub wrócić do rzędu, dając tym samym sygnał do biegu następnemu. Wygrywa ten zespół, który szybciej ukończył bieg i wykonał więcej trafnych strzałów na bramkę.

9. Wyścig slalomem ze strzałem na bramkę

L c z b a u c z e s t n i k ó w : dowolna parzysta.
P r z y b o r y: kij i piłka do unihokeja, 8 pachołków lub znaczników, 2 bramki 45 x 60 cm.
U s t a w i e n i e: w dwóch rzędach na oznaczonej linii startu; w odległości 3 – 4 kroków od niej ustawione przed każdym zespołem po 4 pachołki – w odstępach 3 – 4 kroków 4 kroki od ostatniego stoi bramka, za nią wyznaczony sędzia (pomocnik) liczący punkty – bramki.
P r z e b i e g: na sygnał prowadzącego każdy pierwszy zawodnik z rzędu prowadzi piłkę slalomem pomiędzy pachołkami, po czym oddaje strzał na bramkę. Zawodnik, który pierwszy wykona zadanie, trafiając w bramkę uzyskuje 2 pkt. Drugi 1 pkt. Za niecelny strzał 0 pkt. Na kolejny sygnał prowadzącego wybiega druga para zawodników. Wygrywa ta drużyna, która zdobędzie większą ilość punktów.

10. Prowadzenie piłki kijem - Berek unihokej

L i c z b a u c z e s t n i k ó w: dowolna, parzysta,
P r z y b o r y: kij do unihokeja dla każdego uczestnika, 2 – 3 piłki mniej niż uczestników.
U s t a w i e n i e: luźna gromadka.
P r z e b i e g: uczestniczący poruszają się po całym boisku prowadząc piłki kijami, natomiast berkami są ci zawodnicy, którzy nie posiadają piłek, starają się, zatem, odebrać ją dowolnej osobie z grupy ćwiczących. Jeżeli się uda to uczestnik, który stracił piłkę zostaje berkiem.

11. Sztafeta z przekazywaniem piłki

L i c z b a u c z e s t n i k ó w: dowolna parzysta.
P r z y b o r y: kij do gry w unihokeja dla każdego uczestnika, 2 piłki.
U s t a w i e n i e: 4 rzędy naprzeciwko siebie, dwa zespoły z piłkami.
P r z e b i e g: na sygnał prowadzącego, z każdego rzędu wybiega pierwszy zawodnik. Ćwiczący z piłkami prowadzą je kijami do linii środkowej, tam przekazują je swoim współćwiczącym z rzędu przeciwnego, po czym powracają jak najszybciej do swojego rzędu po przeciwnej stronie. Wygrywa zespół, który szybciej wykona zadanie.

12. Prędzej dookoła

L i c z b a u c z e s t n i k ó w: dowolna parzysta.
P r z y b o r y: kij piłka do gry w unihokeja dla każdego uczestnika.
U s t a w i e n i e: dwa zespoły ustawione na obwodzie koła: jeden na jednej połowie, drugi na drugiej połowie. Po odliczeniu zawodnicy w zespołach otrzymują numery.
P r z e b i e g: wywołany numer przez prowadzącego obiega swój rząd, starając się powrócić na swoje miejsce szybciej niż jego przeciwnik, prowadząc jednocześnie piłkę kijem. Punkt zdobywa ten zespół, który zawodnik szybciej wykona zadanie.

Polecam również Państwa uwadze materiały zamieszczone na stronie Polskiego Związku Unihokeja www.polskiunihokej.pl w zakładce "Dla Szkół". Zamieszczone trzy filmy instruktażowe z ćwiczeniami dla osób rozpoczynających swoją przygodę z tym sportem. Filmy dotyczą:

Ciekawy materiał pt. „Zajęcia z podstaw unihokeja z wykorzystaniem narzędzia Smartfloor” został zamieszczony na Zintegrowana Platforma Edukacyjna (zpe.gov.pl) (2024-02-20)

Polecam uwadze „Konspekt z zajęć wychowania fizycznego dla dzieci z wykorzystaniem sprzętu do unihokeja” https://www.awans.net/strony/fizyczne/ruszkowska/ruszkowska_zal1.pdf (2024-02-20). Znajda tu Państwo przykład wykorzystania kija, piłek do ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnych, które wplatane są w lekcje a również w ćwiczeniach kształtujących.  

Film instruktażowy pt. LEKCJA UNIHOKEJA https://www.youtube.com/watch?v=uzCrdXRd_V0 (2024-02-20) będzie dla państwa również pomocnym materiałem do wykorzystania w przygotowaniu zajęć wychowania fizycznego.

BIBLOGRAFIA:

  1. https://www.awans.net/strony/fizyczne/ruszkowska/ruszkowska_zal1.pdf (2024-02-20)
  2. www.youtube.com/watch?v=LksMoPQThw0, (2024-02-20)
  3. www.youtube.com/watch?v=kJBXFi2JTD8, (2024-02-20)
  4. www.youtube.com/watch?v=Gpo0Q0jNKzo.(2024-02-20)
  5. https://www.youtube.com/watch?v=uzCrdXRd_V0 (2024-02-20)
  6. https://www.polskiunihokej.pl/do-pobrania/przepisy-i-regulaminy-dopobrania. (2024-02-20)
  7. https://sportowefakty.wp.pl/baza-wiedzy/692160/unihokej-zasady-odmiany (2024-02-20)
  8. https://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU4123 (2024-02-20) 
  9. Zintegrowana Platforma Edukacyjna (zpe.gov.pl) (2024-02-20)