Danuta Lech - doradca metodyczny plastyki i edukacji plastycznej
Wiele dzieci uczy się razem ze swoimi rówieśnikami, którzy w ostatnich latach przyjechali do Polski zza wschodniej granicy. Uczniowie ci wymagają w obecnym czasie naszej szczególnej uważności. Jeśli polskie dzieci bardzo przeżywają to, co się dzieje za polską granicą, o ileż bardziej doświadczają tego dzieci z Ukrainy, które słyszą o znanych sobie miejscowościach, które boją się o życie i bezpieczeństwo swoich bliskich mieszkających w Ukrainie. Dzieciom ukraińskim potrzeba dużo zrozumienia i empatii, choć niekoniecznie mówienia: "Wiem co czujesz", "Doświadczam tego samego", bo tak z całą pewnością nie jest. Bycie dostępnym, gotowość do rozmowy, towarzyszenie w trudnej sytuacji - to zadania w obszarze pomocy psychologiczno -pedagogicznej, której w pierwszym rzędzie udzielają nauczyciele. Równie ważną potrzebą dzieci z Ukrainy jest możliwość, by choć na jakiś czas zapomnieć o trudnych przeżyciach, znaleźć wytchnienie od ciągłego myślenia o wojnie i sytuacji w ich kraju. Bardzo cenne będzie zatem zadbanie o takie doświadczenia, które dostarczą przyjemności, radości i namiastkę szczęścia, choć na chwilę wywołają uśmiech. Tylko dziecko czujące się bezpiecznie będzie otwarte na naukę. Miną tygodnie, a może miesiące zanim dziecko - uchodźca zacznie przyswajać wiedzę.
Poradnik dla nauczyciela
Poznaj imię i nazwisko swojego ucznia. Zwracaj sie do niego jego "domowym" imieniem. Posadź ucznia - uchodźcę w pierwszej ławce - będzie się czuł bezpieczniej. Nie zadawaj pytań, które dla małego uchodźcy będą trudne. Posadź ucznia - uchodźcę w pierwszej ławce - będzie się czuł bezpieczniej. Nie zadawaj pytań, które dla małego uchodźcy będą trudne. Swoim uczniom wytłumacz, że dziecko uciekające przed wojną jest wyjątkowo wrażliwe, że potrzebuje czasu i Waszej wspólnej życzliwości. Wybierz chętnego ucznia, który w Twojej klasie zatroszczy się o kolegę - cudzoziemca podczas lekcji i przerwy. Dzieci nie mają problemów z akceptacją, jeżeli stworzymy im warunki do integracji. Proces edukacji nie uda się bez procesu integracji. "Mam koleżanki i kolegów cudzoziemców. Co o nich wiem?" Poznaj środowisko społeczne swojego ucznia i czerp z jego osiągnięć. Poznanie społeczności, z której pochodzi uczeń może okazać się bardzo korzystne dla wszystkich. Poznanie społeczności, z której pochodzi uczeń może okazać się bardzo korzystne dla wszystkich. W gronie bliskich mu ludzi często można spotkać osoby prowadzące zespoły muzyczne, taneczne, kultywujące tradycje i tradycyjną kuchnię. Udział tych ciekawych ludzi, wywodzących się z różnych kultur w naszych szkolnych uroczystościach, aby uświetnili i pochwalili się swoimi talentami, tradycjami. Takie spotkania zawsze przynoszą miłe doznania.
Z jakimi reakcjami możemy się spotkać?
Obywatele Ukrainy mogą być wycofani, małomówni, co można odebrać jako brak wdzięczności z ich strony. Ich pytania i zachowania mogą być dla nas niezrozumiałe, czasem absurdalne. Ludzie są straumatyzowani - zachowania irracjonalne wynikają z okropieństwa, które przeżyli uciekając. Takie zachowania mogą być początkiem depresji lub zaburzeń lękowych. Oczywiście każdy nauczyciel/wychowawca analizuje każdy przypadek indywidualnie.
PORADNIK DLA OSÓB GOSZCZĄCYCH UCHODŹCÓW Z UKRAINY