VI. 2021 Dekoracje szkolne - projektowanie oprawy plastycznej uroczystości szkolnych

Danuta Lech - doradca metodyczny plastyki  i edukacji plastycznej                 

Dekorowanie czyli ozdabianie, artystyczne upiększanie przestrzeni zaangażowanej w wydarzenie, uroczystość lub imprezę szkolną, jest zawsze pozytywnie odbierane przez całość społeczności szkolnej. Chociaż niektórzy twierdzą, że jest to zadanie nauczyciela plastyki, to bardzo dobrym rozwiązaniem organizacyjnym jest stworzenie zespołu zadaniowego, składającego się z nauczycieli, których pasją są działania związane z wystrojem i aranżacją przestrzeni szkolnej. Wtedy efekty ich działań zawsze pozytywnie zaskakują. Jak zacząć  działania zespołu do spraw dekoracji? Na początek oczywiście należy dokonać analizy planu pracy szkoły na dany rok szkolny, a następnie sporządzić plan pracy zespołu do spraw dekoracji. Osoba odpowiedzialna za konkretną dekorację, po konsultacji z autorem scenariusza i zapoznaniu się z jego oczekiwaniami, przystępuje do wykonania projektu. Projekt dekoracji  powinien być tematycznie związany ze scenariuszem i uwzględniać pewne jego elementy, na przykład  w postaci wybranych symboli. Ustalone symbole mogą być wykonane przez uczniów, jako zadanie plastyczne na lekcjach plastyki. Będą to elementy dekoracji, ale jednocześnie forma ekspozycji prac uczniów. Przygotowanie oprawy plastycznej może być w niektórych przypadkach, porównane do tworzenia scenografii teatralnej.  Niezmiernie  ważne jest całościowe zakomponowanie w przestrzeni kolorystyki, elementów plastycznych oraz literniczych. Nieodłącznym elementem dekoracji szkolnej jest  hasło powiązane ze scenariuszem uroczystości. Ważne jest również odpowiednie dobranie kroju czcionki w haśle. Litery hasła mogą być wycięte lub całość może być wydrukowana. Dla uniknięcia chaosu nie należy przeładowywać kompozycji, gdyż nawet bardzo efektowne elementy, jeśli ich będzie za dużo, staną się nieczytelne. Przesadna wielość barw rozbije kompozycję i uczyni ją krzykliwą, powodując zaburzenia w relacji aktor - widz. Podstawowym warunkiem dekoracji jest własny, oryginalny pomysł. Nieraz bywa tak, że wydaje się nam, iż wpadliśmy na genialny pomysł, jednak realizacja i efekt ostateczny nas nie zachwyca. Innym razem bywa odwrotnie. Jedno jest pewne, że proces twórczy związany z przygotowaniem i wykonaniem dekoracji trwa od momentu powstania projektu wstępnego i pierwszych konsultacji z autorem scenariusza, aż po wpięcie ostatniej szpilki. W tym momencie należy również zaznaczyć, że nie bez znaczenia są nasze zasoby finansowe, materiałowe, czasowe i lokalowe. Lokalowe z tego względu, że pomijając już miejsce, w którym dekoracja będzie wykonywana i eksponowana, to niezbędnym wręcz jest miejsce do przechowywania elementów stałych: tablic, tkanin oraz innych materiałów używanych wielokrotnie, np. po niewielkich przeobrażeniach. Myślę tu o zapleczu, niewielkim magazynku. Niektórzy twierdzą, że najciekawsze dekoracje robi się z niczego, np.: ze starych gazet, elementów natury, wielokrotnie wykorzystywanych tkanin (draperii), kawałków odpowiednio uformowanej krepiny, ale też różnorodnych surowców wtórnych. Owszem, istnieją przedmioty i materiały z natury swej dekoracyjne (barwne, strukturalne tkaniny, folie lub papiery), które należy jedynie umiejętnie wykorzystać. Są też takie, których wykonanie wymaga dużego zaangażowania i czasu. Doskonałym rozwiązaniem jest wówczas, jak wcześniej już wspomniałam, włączanie uczniów do współpracy. Taka forma pracy pozwala na zdobywanie nowych umiejętności, rozwój i doskonalenie zdolności manualnych, sprzyja integracji grupy, uczy współodpowiedzialności i dowartościowuje uczniów. Biorąc później udział w uroczystości szkolnej, w której przygotowanie byli zaangażowani, przeżywają to wydarzenie ze zdwojoną siłą. Poniżej umieszczam kilka propozycji dekoracji, które powstały w Szkole Podstawowej Nr 18 im. Jana Matejki w Koszalinie. Serdecznie dziękuję całemu zespołowi do spraw dekoracji oraz oczywiście uczniom. Jedno muszę stwierdzić: wykonanie każdej kolejnej dekoracji przynosi nam radość i niepowtarzalne przeżycie twórcze i emocjonalne.

 

Dekoracja na powitanie roku szkolnego. Pocięty w pasy brystol.

Dekoracja wykonana na rozpoczęcie roku szkolnego. Zegary malowane przez uczniów klas szóstych.

Dekoracja na "Dzień Nauczyciela". Kwiaty wykonane przez uczniów z foli samoprzylepnej.

Dekoracja na "Dzień Nauczyciela". Kwiaty wykonane przez uczniów z bibuły.

Dekoracja na "Pasowanie pierwszoklasistów".

Dekoracja na "Pasowanie pierwszoklasistów". Palety malarskie wykonali uczniowie.

Dekoracja na szkolne "Jasełka".

Walentynkowa dekoracja na apel podsumowujący I semestr. Witrażowe serca wykonali uczniowie.

Dekoracja przygotowana na uroczystość wręczenia nagród laureatom konkursów. Głównym materiałem w tej dekoracji była flizelina florystyczna.

Dekoracja na zakończenie roku szkolnego. Słoneczniki wykonywali uczniowie.

Fragment dekoracji na zakończenie roku szkolnego. Skręcona w sznury o różnej grubości kolorowa bibuła.