XII 2023 Magnes - raz przyciąga, a raz odpycha

Katarzyna Fiebiger - doradca metodyczny edukacji wczesnoszkolnej

katarzynafiebiger@cen.edu.pl

Magnes - raz przyciąga, a raz odpycha

Mówiąc o magnesie, najczęściej mamy na myśli niewielki metalowy lub ceramiczny przedmiot, zakupiony i przywieziony z wakacji jako suwenir, którego mocujemy na lodówce do naszej kolekcji. Do tego przedmiotu z widoczkiem, flagą, lub budowlą symbolizującą dany kraj luk konkretne miasto, przyklejony jest przeważnie czarny, okrągły magnesik. Może to być także magnes malutki, metalowy, neodymowy o większej sile przyciągania i pewności, że pod ciężarem ceramicznej, drewnianej lub metalowej figurki nie zerwie się. Takie preferuję.

Rozmawiając z dziećmi na temat magnesów, ich siły przyciągania i odpychania należy wspomnieć, iż jest to metal, który ma właściwości przyciągania innych metali. Nasza planeta Ziemia, to również ogromny magnes. Ma w swoim wnętrzu ogromne złoża żelaza. A pole magnetyczne, to obszar wokół niego, w którym można wykryć siłę przyciągania. Każdy magnes, niezależnie od swojego kształtu ma dwa bieguny, nazwane umownie północnym (N) i południowym (S). Dwa różne bieguny się przyciągają -  N do S, a dwa takie same bieguny np. S-S lub N-N się odpychają.

Dzieci mogą eksperymentować i próbować co przyciągnie magnes, a czego nie. Zaproponowałam moim drugoklasistom, aby przyniosły najlepiej okrągłe dwa magnesy. Na pierwszej lekcji, przykleiliśmy klejem Magic, jeden z nich do plastykowego lub metalowego kapsla, a drugi do drewnianego patyczka i odstawiliśmy na grzejniki do wyschnięcia. Patyczek ten będzie pełnił rolę czarodziejskiej różdżki, która poruszy kapsel. Na czwartej, ostatniej lekcji, ulepiliśmy z plasteliny dowolną figurkę. Dzieci uruchomiły swoją wyobraźnię i powstały samochodziki, zwierzątka i ufoludki. Dość często bawimy się plasteliną, zatem nawet tak malutkie figurki, miały wiele detali. Był to wspaniały trening i finezja małej motoryki ręki i palców. Tę figurkę umocowaliśmy w kapslu. Następnie, dzieci zabrały się do tworzenia na kartce trasy, po której ta figurka będzie się poruszać. Moi uczniowie wykazali kreatywność, bo pojawił się wszechświat, pokój dziecięcy, trasa w lesie, w parku, na ulicy i inne. A figurkami były ufoludki, samochodziki i zwierzątka. Wprawianie tej figurki w ruch i poruszanie nią, sprawiało dzieciom frajdę. Podobne zadanie można wykorzystać doprowadzając np. małą literkę do dużej, pisaną do drukowanej, działanie do wyniku, czy wyraz (np. słówko angielskie) do odpowiadającego mu rysunku.

Sposób jaki działa magnes, na niektóre przedmioty, możemy porównać do tego jak działają na siebie ludzie. Bardzo się lubią, albo kłócą. Zatem, krótko mówiąc – przyciągają się lub odpychają, właśnie jak magnesy.

Fotki i filmik pchodzą z lekcji o działaniu magnesów w klasie 2 B w Szkole Podstawowej Nr 4 im. Zdobywców Kosmosu w Koszalinie. Ostatnia, to magnesiki z mojej kolekcji, zbierane kilkanaście lat i przywiezione z licznych podróży.

Powiedzenia w realizacji własnych pomysłów:)