X 2021 Inwentaryzacja – czyli matematyka w działaniu

Katarzyna Fiebiger - doradca metodyczny edukacji wczesnoszkolnej

Inwentaryzacja – czyli matematyka w działaniu

katarzynafiebiger@cen.edu.pl

Świetny pomysł, kreatywność i wielokierunkowa współpraca partnerska, to cechy dobrego projektu edukacyjnego i wielkiego zaangażowania pomysłodawców i wykonawców. Matematyka – królowa nauk,  stała się przyczynkiem do stworzenia ogólnopolskiego projektu e-Twinningowego, do którego zaangażowało się wiele szkół z całej Polski. Projekt pod nazwą „Tajemnice zamku Królowej Matematyki”, wciągnął do pracy chętnych belfrów już pod koniec tegorocznych wakacji. Pomysłodawczyni i założycielka pani Dorota Dankowska z SP 5 im. Gryfitów w Słupsku przygotowała zamek, który jest piękny, kolorowy, bajkowy ale przede wszystkim tajemniczy. Autorka stworzyła nie tylko logo, ale i wraz z partnerami liczne komnaty, do których nauczyciele wymyślają zadania matematyczne przeznaczone dla uczniów klas I-III. W zamku jest tajemnicza piwnica, kuchnia, skarbiec, biblioteka, komnata figur geometrycznych, lustrzna komnata, komnata liczb, eksperymentów, pomiarów i zagadek. Na zakończenie projektu odbędzie się bal Mistrzów Matematyki, w którym z pewnością wezmą udział uczestnicy wyprawy. Projekt potrwa 3 miesiące. Został starannie zaplanowany i krok po kroku jest  realizowany z uczniami.

Jednym z ciekawszych zadań jest INWENTARYZACJA w zamkowej piwnicy. Termin ten z  Wikipedii to: - ogół czynności rachunkowych zmierzających do sporządzenia szczegółowego spisu, z natury składników majątkowych i źródeł ich pochodzenia na określony dzień. Nauczyciele w edukacji wczesnoszkolnej powinni tak kierować działaniami, aby uczniowie umieli porównywać przedmioty pod względem wyróżnionej cechy, wielkościowej np. długości czy masy i dokonywać klasyfikacji przedmiotów. Partnerzy dokonują pomiarów i wpisów, aby w rezultacie podliczyć ogół stanu warzywnego w zamku Królowej Matematyki. Uczniowie w wielu szkołach w Polsce liczą marchewki, pietruszki i pomidory, tworzą zbiory wykorzystując buraki, cebule i ogórki, ważą cukinie, patisony i bakłażany. Mierzą miarką, centymetrem czy linijką fasolki, szczypiorki kukurydze i inne warzywa. Ale największą frajdą jest ważenie. Wagi są różne, szalkowe i elektroniczne. W sklepach już nie ma wag szalkowych, dlatego też, dzieci mają możliwość doświadczyć ciężarów, manipulując odważnikami. Projekt jest w trakcie realizacji i partnerzy dopisują swoje pomiary. A tu do wglądu wyniki naszej inwentaryzacji. Przy tej okazji, dokładając papierowe monety i banknoty można pobawić się w sklep. Tym sposobem, rzeczywista królowa matematyki może zagościć na dobre w naszych klasach i świetlicach szkolnych. Świetna edukacyjna zabawa, to naturalna nauka. Czym więcej zabawy, tym więcej nauki. Pani Jesień w pełnej krasie i jej bogactwo zdrowych, kolorowych warzyw. Zatem …miłej zabawy.

Na zdjęciach inwentaryzacja, którą przeprowadzały dzieci ze świetlicy w Szkole Podstawowej nr 4 im. Zdobywców Kosmosu w Koszalinie.