VI 2022 Ciekawe z czego to jest zrobione? Propagowanie treści ekologicznych w edukacji elementarnej.

Katarzyna Fiebiger - doradca metodyczny edukacji wczesnoszkolnej -

katarzynafiebiger@cen.edu.pl

Ciekawe z czego to jest zrobione? Propagowanie treści ekologicznych w edukacji elementarnej

Treści ekologiczne, poprzez propagowanie i realizację proekologicznych tematów zajęć w szkołach, oraz rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne to jeden z tegorocznych priorytetów MEN w roku szkolnym 2021/2022. Dzieci ze świetlicy w SP 4 im. Zdobywców kosmosu w Koszalinie chętnie uczestniczyły w całorocznym projekcie eTwinningowym pod hasłem Świetliczaki na tropie zagadek. Pomysłodawczyniami projektu byłay panie: Małgorzata Reszko i Joanna Hoffman, a jednym z tematów zadań projektowych, (który ja koordynowałam) było: „Zrób coś z niczego i baw się dobrze”. Dzieciaki uwielbiają tworzyć. Wdrożone i zainspirowane chętnie współpracują w zespole, ale najbardziej uwielbiają wszelkiego typu zagadki. Wzbudzają one naturalną ciekawość poznawczą uczniów i wpływają na ich przyjemne emocje. Dzieciaki lubią szukać dróg do ich rozwiązania i cieszą się przeważnie z własnych efektów pracy. Projekt, jak sama nazwa wskazuje, zakładał i przewidywał w planie szereg działalności polegających na rozwiązywaniu rebusów, quizów, łamigłówek i różnego typu zagadek, które przygotowywali uczestnicy. Mając na myśli uczestnicy, mówię zarówno o uczniach jak i biorących w nich udział nauczycielach.

Moje zadanie polegało na tym, aby uczestnicy z danej szkoły, zespołowo stworzyli ekoinspirację plastyczno-techniczną. Przede wszystkim, uczniowie musieli zapoznać się z techniką brikolażu i w tej technice przygotowywali swoje prace. Do jej wykonania mogli wykorzystać odpady takie jak: papier, korki, rolki po papierze, ścinki materiałów, elementy przyrodnicze, puszki, pudełeczka, nitki, szkiełka lub inne materiały. Uruchamiając wyobraźnię mieli stworzyć ciekawy przedmiot – coś z niczego, który znów będzie przydatny. W ten sposób można dać nowe życie, czemuś co wylądowałoby już na śmietniku. Następnym zadaniem było wybranie pracy innego autora i rozpoznanie z czego została ona stworzona. Przedmioty, które posłużył do jego zrobienia, należało odszukać i sprawdzić jak długo rozkładałyby się w naturze. Efekty prac dzieci pod moim kierunkiem, pani Małgorzaty Reszko, (Szkoła Podstawowa nr 6 im. H. Sienkiewicza w Gnieźnie), Joanny Hoffman (Szkoła Podstawowa im. Wilhelma Gawlikowicza w Bojszowach), Moniki Bielerzewskiej (Szkoła Podstawowa nr 19 im. Wandy Chotomskiej w Łodzi ) i Pauliny Marciniak ( Mosina - Zespół Szkół w Krośnie) można zobaczyć - klikając w  prezentację .

Zachęcam do wykonywania tego typu zadań ze swoimi wychowankami. Z podziałem na role i we współpracy mogą powstać ciekawe prace i jeszcze bardziej interesujące wnioski. Przy tym, z pewnością może wzrosnąć świadomość ekologiczna, która jest nam bardzo potrzebna już od najmłodszych lat.