I 2023 Lekcja z policjantką

Katarzyna Fiebiger - doradca metodyczny edukacji wczesnoszkolnej

katarzynafiebiger@cen.edu.pl

Lekcja z policjantką

Bezpieczeństwo to wciąż powtarzający się temat na lekcjach z maluchami w przedszkolu i w klasach 1-3. Zagadnienia te poruszałam już wcześniej tutaj. Stwarzajmy sytuacje edukacyjne i planujmy zajęcia tak, aby dzieci umiały działać w sytuacjach zagrożenia i były asertywne. Już we wrześniu powinny odbywać się pierwsze lekcje z policjantem, lub strażnikiem miejskim. Wówczas uczniowie mogą zweryfikować swoją dotychczasową wiedzę bezpośrednio z przedstawicielami tych formacji. Ale takie spotkania wskazane są o każdej porze roku, aby dzieci mogły utrwalić i zapamiętać najważniejsze informacje.

Egzamin… to usłyszeli uczniowie w mojej klasie, kiedy policjantka pani Beata Gałka z Komendy Miejskiej Policji w Koszalinie chciała przykuć uwagę i maksymalnie zainteresować tematem. Co takiego miało się wtedy wydarzyć na lekcji i jak miał wyglądać pierwszy w życiu pierwszoklasistów ważny egzamin? My dorośli wiemy, że wiadomości zdobyte w czasie takich zajęć i utrwalone w czasie tego egzaminu, dzieci będą mogły wykorzystać w praktyce. I nigdy nie wiadomo, czy w przyszłości swoją wiedzą i odważną postawą, nie zadecydują nawet o czyimś życiu lub śmierci.

W pierwszej części lekcji policjantka przedstawiła filmik na temat pracy policji. Przyjazna kreskówka omawiała czynności i zachowania policjantów, podczas ich codzienej pracy. Następnie dzieci przypomniały sobie, na jakim świetle należy przechodzić przez jezdnię i jak inaczej nazywają się pasy (film), oraz jak zachować się na przejściu, gdzie nie ma sygnalizacji świetlnej. Na egzaminie każdy musiał osobiście zademonstrować, w jaki sposób bezpiecznie przejść przez jezdnię. Następnie nauczyły się jak zapamiętać numer alarmowy 112 (film) . To prosty ruch jednej ręki, kiedy dzieci palcem dotykają brody, nosa i wskazują na dwoje oczu jednocześnie wypowiadając słowa: jeden, jeden, dwa. Ten numer powinnyśmy wielokrotnie powtarzać z uczniami jak mantrę, bo w chwili stresującej, nieoczekiwanej, to właśnie ten paluszkowy ruch, może dać dzieciom skojarzenie i zadzwonią po pomoc dla kolegi, koleżanki, kogoś bliskiego, lub do nieznajomej osoby ratując im życie. Policjantka uczyła także asertywnej postawy w momencie porwania lub napaści. Bez skrępowania dzieci powinny wtedy krzyczeć, a nawet wrzeszczeć (film), aby wzbudzić zainteresowanie innych i w ten sposób oczekiwać pomocy. Niezbędna jest także świadomość nie reagowania na zaczepki nieznajomych i wystrzegania się pokusy, gdy czymś częstują w sklepie czy na ulicy. Ważne jest także zachowanie zimnej krwi i nie wpuszczenie obcej osoby do domu, gdy dziecko jest bez opieki dorosłych.

Nasza lekcja skończyła się podsumowaniem i kolorowaniem pieczątki w zeszycie z sygnalizatorami świetlnymi, zasadami przejścia przez jezdnię i najważniejszymi numerami. Dodatkowo dzieci rysowały znaki drogowe (przy tej okazji utrwalaliśmy kształty figur geometrycznych) i pisały numer alarmowy. Rysunki pochodzą z zeszytu mojej uczennicy Niny G. z 1 B ze Szkoły Podstawowej nr 4 im. Zdobywców Kosmosu w Koszalinie. Wysoki profesjonalizm pani Beaty spowodował, że wszystkie dzieci zdały swój pierwszy w życiu egzamin, a nietypowa lekcja sprawiła, że uczniowie byli bardzo usatysfakcjonowani.