Renata Pietras-Pacynko i Małgorzata Pietruk
Doradcy metodyczni wychowania przedszkolnego
Projekt edukacyjny
Projekt to cykl zaplanowanych działań, który ma określone:
Wyróżnia się dwa rodzaje projektu:
Projekt badawczy |
Projekt działania lokalnego |
Polega na zebraniu Jego cel dydaktyczny polega |
Polega na podjęciu jakiegoś działania (społecznie pożytecznego) w środowisku lokalnym. Efektem takich działań może być posadzenie drzewa zasianie trawy itp.
|
Etapy składowe projektu:
Projekt na etapie edukacji przedszkolnej zawiera w sobie następujące elementy składowe:
Organizacja przestrzeni do realizacji projektu
Przed przystąpieniem do realizacji projektu, warto zadbać o odpowiednią przestrzeń w sali zajęć. Istotne jest, by znalazło się w niej wyodrębnione miejsce przeznaczone na gromadzenie materiałów potrzebnych
w przedszkolu.
Etapy konstruowania projektu
ETAP I – wybór zagadnienia, tematu
ETAP II – realizacja
Realizacja wszystkich etapów projektu może trwać od kilku dni do paru tygodni. Projekty mogą być bardziej lub mniej rozbudowane w zależności od doświadczenia naszego i wychowanków.
Rodzice podczas realizacji projektu mogą być pomocni w organizacji zajęć w terenie, zdobywaniu materiałów i informacji, okazów badawczych oraz w prezentacji końcowej. Niektórzy rodzice mogą być przydatni jako eksperci. Wymiana poglądów, informacji może być bardzo ciekawym doświadczeniem i wpłynąć na zacieśnienie kontaktów między nauczycielem, rodzicami i dziećmi.
ETAP III – zakończenie
Etap III to zakończenie projektu, które stanowi najczęściej występ dzieci, bądź prezentacja wytworów pracy, prezentacja multimedialna z kolejnych etapów projektu.
Sposoby prezentacji:
- odtworzenie nagrań
- makieta
- albumy
- kroniki
- broszury
- mini wykład itp.
Ważnym elementem realizowanego projektu jest jego ewaluacja, w której dzieci powinny odpowiedzieć na pytania:
Zalety stosowania projektu:
społeczne:
- rozwiązywanie problemów;
- negocjacje;
- ustalanie strategii działania;
- przewidywanie życzeń i odczuć innych osób;
rozwój intelektualny:
- uczy się: myślenia krytycznego, stawiania hipotez, przewidywania i weryfikowania przewidywań, dociekliwości, wytrwałości w dążeniu do rozwiązywaniu problemu;
- pogłębianie wiedzy: swoboda inicjowania i rozwijania własnych zainteresowań poprzez samodzielny dobór działań;
rozwój samodzielności:
- sam określa swoje cele;
- sam kieruje swoją aktywnością;
- sam bierze odpowiedzialność za własną pracę;
- sam sobą kieruje;
- sam ocenia swoje osiągnięcia;
- sam dobiera działania;
- sam wybiera materiały do pracy;
inne zalety:
- różnorodność działań;
- udział wszystkich dzieci;
- samodzielność;
- wzrasta poczucie własne wartości (mam sukces);
- rozwijanie kreatywności;
- włączenie rodziców w realizację projektu: zbierają materiały, książki, występują w roli ekspertów, towarzyszą w wycieczkach, biorą udział w wydarzeniu kulminacyjnym itp.
Program autorski
Każdy program autorski powinien zawierać opis sposobu realizacji celów wychowania oraz treści nauczania ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. 21 czerwca 2012 roku zostało uchylone rozporządzenie, które określało warunki dopuszczania do użytku w przedszkolu programów wychowania. Obecnie żaden przepis nie podaje jakie szczegółowe elementy powinien zawierać program autorski. Zatem układ własnego programu zależy od autorskiej koncepcji nauczyciela.
Nauczyciel, który podejmuje decyzję napisania własnego programu powinien odwołać się do przepisów zawartych w Ustawie o systemie oświaty (art. 3 pkt 13b), Ustawie Prawo oświatowe (art. 4 pkt 25 i 26), Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Fundamentem każdego programu jest podstawa programowa. Podstawa określa:
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego stanowi podstawowy dokument wyznaczający cel wychowania przedszkolnego i zadania przedszkola. Wskazuje ona jako nadrzędny cel wychowania przedszkolnego wspieranie całościowego rozwoju dziecka, określa zadania profilaktyczno-wychowawcze przedszkola oraz efekty realizacji zadań w postaci celów osiąganych przez dzieci na zakończenie wychowania przedszkolnego. Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego opisane są w 4 obszarach: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym. Każdy program wychowania przedszkolnego, w tym program własny nauczyciela, musi:
Może także obejmować treści nauczania wykraczające poza zakres treści nauczania ustalonych w podstawie.
Jedną z pierwszych czynności, którą musi podjąć nauczyciel - autor własnego programu, jest analiza podstawy programowej. Na jej podstawie określi, czego uczyć i czego wymagać od dzieci, ale także jakie rozwiązania metodyczne zastosować. Tworząc własny program nauczania, jego autor może zawrzeć w nim następujące elementy:
Wybrany przez nauczyciela program nauczania, w tym również własny program autorski, dopuszcza do użytku w przedszkolu dyrektor przedszkola, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Opinia powinna zawierać w szczególności ocenę zgodności programu z podstawą programową i dostosowania programu do potrzeb i możliwości dzieci, dla których jest przeznaczony. Dopuszczony do użytku w danym przedszkolu program własny nauczyciela stanowi wraz z innymi zestaw programów wychowania przedszkolnego.