Przeprowadzanie lekcji problemowej w kształceniu zawodowym (15.02.2024)

Lekcja problemowa to metoda nauczania, która koncentruje się na rozwiązywaniu realnych problemów związanych z danym zawodem lub dziedziną. Jest stosowana zwłaszcza w przedmiotach zawodowych, które mają na celu przygotowanie uczniów do wykonywania konkretnych zawodów.

Podczas lekcji problemowych uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę teoretyczną związane z danym zawodem, ale również mają możliwość zastosowania tej wiedzy w praktyce i rozwiązywania konkretnych problemów, które mogą napotkać w przyszłej pracy.

Na lekcji problemowej na przedmiotach zawodowych nauczyciel stawia uczniom realne problemy i zachęca ich do samodzielnego myślenia i wynajdowania rozwiązań. Uczniowie pracują w grupach lub samodzielnie, badają problem, analizują go, formułują hipotezy i testują ich skuteczność. Mogą również korzystać z różnych narzędzi, technologii i materiałów, które są związane z danym zawodem.

W ten sposób lekcja problemowa pomaga uczniom rozwijać umiejętności praktycznego myślenia, kreatywności, współpracy zespołowej, samodzielności oraz rozwiązywania problemów w rzeczywistych sytuacjach zawodowych. Pomaga również uczniom lepiej zrozumieć, jakie umiejętności są wymagane w danym zawodzie i jaką wiedzę trzeba posiadać, aby osiągnąć sukces zawodowy.

Przeprowadzenie lekcji problemowej na przedmiotach zawodowych może być prostsze i bardziej przyjazne dla uczniów, jeśli będziesz stosować kilka konkretnych kroków:

  1. Wybierz odpowiedni problem: Wybierz problem związany z danym przedmiotem zawodowym, który jest dostatecznie wymagający, ale jednocześnie odpowiedni dla umiejętności i wiedzy uczniów.

  2. Wstępne wprowadzenie: Przed przedstawieniem problemu, przeprowadź krótkie wprowadzenie teoretyczne, w którym przypomnisz podstawowe pojęcia związane z problemem. Wyjaśnij, dlaczego problem jest istotny i jakie umiejętności będą potrzebne do jego rozwiązania.

  3. Przedstawienie problemu: Przedstaw problem uczniom w sposób jasny i zrozumiały. Możesz go omówić na tablicy, wykorzystać prezentację multimedialną lub pokazać praktyczny przykład. Upewnij się, że wszyscy uczniowie rozumieją treść problemu.

  4. Zorganizuj grupy: Podziel klasę na mniejsze grupy uczniów. Najlepiej, jeśli będą one liczyć od 2 do 4 osoby. Stwórz grupy, które będą różnorodne pod względem umiejętności i poziomu zaawansowania, aby zachęcić do współpracy i wymiany wiedzy.

  5. Praca w grupach: Poproś uczniów, aby dyskutowali w grupach nad rozwiązaniem problemu. Zachęcaj ich do zadawania pytań, dzielenia się pomysłami i wspólnego rozwiązywania zadań. Możesz również dostarczyć im dodatkowe materiały, takie jak podręczniki, artykuły lub narzędzia, które pomogą im w rozwiązaniu problemu.

  6. Monitorowanie pracy grup: Przejdź między grupami, monitorując postępy uczniów i odpowiadając na ich pytania. Pomagaj im w rozwiązywaniu problemów, ale zachęcaj ich do samodzielnego myślenia i podejmowania decyzji.

  7. Podsumowanie: Po zakończeniu pracy grup, poproś każdą z nich o przedstawienie swojego rozwiązania problemu. Poinformuj o tym, jakie są poprawne odpowiedzi, ale również słuchaj różnych podejść i rozwiązań, które mogą się pojawić.

  8. Refleksja: Zachęć uczniów do refleksji nad procesem rozwiązywania problemu. Postaw pytania takie jak: Jakie problemy napotkaliście? Co było trudne w rozwiązaniu? Co moglibyście zrobić inaczej? Co wynieśliście z tej lekcji?

  9. Zapewnij informację zwrotną: Na koniec lekcji zapewnij uczniom informację zwrotną na temat ich pracy. Podkreśl ich osiągnięcia i wskaż obszary, w których mogą się poprawić.

Przeprowadzenie lekcji problemowej w przyjazny sposób z pewnością rozbudzi zainteresowanie uczniów i zachęci ich do aktywnego udziału. Pamiętaj, że kluczową rolę odgrywasz ty jako nauczyciel, więc staraj się być dostępny, cierpliwy i wspierający w trakcie całego procesu.

 

Maciej Wiktorowski

doradca metodyczny kształcenia zawodowego