Metodyka nauczania przedmiotów zawodowych. Część 1 (27.10.2022r.)

Dynamicznie zmieniający się rynek pracy powoduje, że równie dynamicznie szkoły odpowiadają na zapotrzebowania i umiejętności, które w sposób bezpośredni mogłyby być zaimplementowane przez rynek pracy. Nauczyciel posiada narzędzia, którymi przekazuje wiedzę i w sposób trafny dobiera je do odpowiednich treści i odbiorców - w naszym przypodku uczniów szkół technicznych i branżowych. Narzędziami tymi są metody kształcenia. 

Poniższy materiąał zaprasza do zapoznania się z cyklem artykulłów omawiających skuteczność wybranych metod kształcenia w nauczaniu zawodowym.

Dzisiejszy artykuł klasyfikuje metody kształcenia w nauczaniu przedmiotów zawodowych:

I. Metody podające:

a) wykład informacyjny,

b) pogadanka,

c) opowiadanie,

d) opis,

e) prelekcja,

f) anegdota,

g) odczyt,

h) objaśnienie lub wyjaśnienie.

II. Metody problemowe:

a) wykład problemowy,

b) wykład konwersatoryjny,

c) klasyczna metoda problemowa,

d) metody aktywizujące:

- metoda przypadków,

- metoda sytuacyjna,

- inscenizacja,

- gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne),

- seminarium,

- dyskusja dydaktyczna (zwiąana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna mutacja, burza mózgów, panelowa, metaplan).

III. Metody programowane:

a) z użyciem komputera,

b) z użyciem maszyny dydaktycznej,

c) z użyciem podręcznika programowanego,

IV. Metody eksponujące:

a) pokaz łączony z przeżyciem,

b) film,

c) sztuka teatralna,

d) ekspozycja.

V. Metody praktyczne:

a) pokaz z objaśnieniem,

b) pokaz z instruktażem,

c) ćwiczenia przedmiotowe,

d) ćwiczenia laboratoryjne,

e) ćwiczenia produkcyjne,

f) metoda projektów,

g) metoda przewodniego tekstu.

W kolejnych artykułach przybliżymy wybrane metody kształcenia wraz z przykładami praktycznego ich wykorzystania.

 

Doradca metodyczny Maciej Wiktorowski

 

                                   -