Drugi semestr ostatnich klas technikum to moment kiedy szkoły przystępują do realizacji zaplanowanych zajęć w ramach tzw. DUZ. Poniższy artykuł przybliży praktyczne rozwiązania, które szkoły techniczne powinny wdrożyć do codziennej realizacji dodatkowych umiejętności zawodowych.
Realizację dodatkowych umiejętności zawodowych normuje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego.
Godziny wynikające z liczby godzin stanowiących różnicę między sumą godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego a minimalną liczbą godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, określoną w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego będą przeznaczane na:
1) zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia w zawodzie
2) realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych:
a) przygotowujących uczniów do uzyskania dodatkowych umiejętności zawodowych związanych z nauczanym zawodem, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,
b) przygotowujących uczniów do uzyskania kwalifikacji rynkowej funkcjonującej w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji związanej z nauczanym zawodem,
c) przygotowujących uczniów do uzyskania dodatkowych uprawnień zawodowych przydatnych do wykonywania nauczanego zawodu np. do obsługi wózków jezdniowych z napędem silnikowym,
d) uzgodnionych z pracodawcą, których treści nauczania ustalone w formie efektów kształcenia są przydatne do wykonywania nauczanego zawodu.
Zajęcia przygotowujące uczniów do uzyskania dodatkowych umiejętności zawodowych związanych z nauczanym zawodem powinny być uwzględnione w programie nauczania zawodu i są obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi ujętymi w tygodniowym rozkładzie zajęć.
Zajęcia przygotowujące uczniów do uzyskania dodatkowych umiejętności zawodowych związanych z nauczanym zawodem powinny być wpisane do dziennika lekcyjnego, w którym dokumentuje się przebieg nauczania w danym roku szkolnym.
Oceniane zgodnie z przyjętymi w statucie szkoły szczegółowymi warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, o którym mowa w art. 44b ustawy o Systemie Oświaty.
Oceny klasyfikacyjne roczne i końcowe uzyskane z tych zajęć wpisywane są na świadectwie szkolnym promocyjnym, na świadectwie ukończenia szkoły oraz w arkuszach ocen ucznia w części „Obowiązkowe zajęcia edukacyjne” z adnotacją „dodatkowe umiejętności zawodowe”.
Roczne i końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są wyrażane według skali sześciostopniowej opisanej w rozporządzeniu o ocenianiu i klasyfikowaniu uczniów i słuchaczy.
Dokumentem potwierdzającym realizację przez ucznia obowiązkowych zajęć edukacyjnych w tym przygotowujących do uzyskania dodatkowych umiejętności zawodowych jest świadectwo promocyjne oraz świadectwo ukończenia szkoły.
Przepisy prawa oświatowego nie przewidują możliwości wydawania przez szkoły certyfikatów lub suplementów, na drukach państwowych, potwierdzających odbycie przez ucznia obowiązkowych zajęć edukacyjnych przygotowujących do uzyskania dodatkowych umiejętności zawodowych związanych z nauczanym zawodem.
Szkoła na wniosek pełnoletniego ucznia/absolwenta lub rodzica ucznia/ absolwenta może wydać zaświadczenia o przebiegu nauczania, zawierające informację o realizowanych zajęciach edukacyjnych w tym przygotowujących uczniów do uzyskania dodatkowych umiejętności zawodowych.
doradca metodyczny Maciej Wiktorowski