Refleksje dotyczące rozwiązywania zadań z fizyki.

    Zadania z fizyki to jedna z najważniejszych metod utrwalania, opanowanie i sprawdzania wiedzy uczniów, którą wprowadzamy na zajęciach. Dlatego będą zawsze szeroko wykorzystywane w naszej pracy i należy uczynić sporo, żeby nasi uczniowie chociaż trochę " zadania z treścią " polubili ;-). Pierwszy problem, który nam się tu pojawia to matematyka. Uczniowie w szkole podstawowej i młodszych klasach liceum mają w większości duży kłopot aby sprawnie ją wykorzystywać na zajęciach fizyki. Tu trzeba przede wszystkim postarać się aby mieli świadomość tej samej matematyki na zajęciach fizyki. Tu przestrzegam, że próby pewnych skrótów matematycznych jak trójkąty z wzorami nie stosować bo często przynoszą wiele  problemów później. Starajmy się aby wszystkie przekształcenia, które robimy na zajęciach jak najbardziej przypominały im te z pracy na matematyce. Oczywiści nie da się abyśmy korzystali tylko trzech zmiennych jak x, y i z,  podaje to w formie żartu ale też refleksji, że niektórzy z uczniów co jest zadziwiające traktują przekształcenia algebraiczne przez brak tych symboli jak coś zupełnie innego.

     Następny problem to taki, że zadania które im proponujemy są dla nich mało ciekawe . Zadanie a w szczególności wynik tego zadania powinien ich zainteresować  coś co będą chcieli poznać. Dlatego unikajmy zadań w stylu ciało a itd., niech to będą problemy z życia z realnymi wartościami. W mojej pracy zauważyłem, że zadania dotyczące sportu, a w wielu dyscyplinach aspekt fizyczny można ciekawie przestawić zawsze cieszyły się dużym zainteresowaniem.

     Na koniec chcę zwrócić uwagę na sam sposób rozwiązywania zadań. Starajmy się aby najpierw próbowali opowiedzieć treść, najlepiej w sposób jak najprostszy, aby zaczynali „ czuć” problem, który mają do rozwiązania. Tutaj musimy wykazać wielką tolerancję i w sposób delikatny i taktowny zwracać im uwagę na rzeczy, które czasem mogą wzbudzać nasz uśmiech w ich „ opowieściach”. Warto też czasem w trakcie sprawdzenia wiedzy poprosić aby sami ułożyli sobie zadanie i próbowali je rozwiązać. Okaże się, że wiele tych rozwiązań będzie niepełnych, a to da nam możliwość  omawiania problemów, które pomogą w lepszym zrozumieniu tematu. Takie czasem zaskakujące metody będą ich inspirować. Lekcje fizyki będą nieco inne od takiego klasycznego podejścia w nauczaniu.   

     Na koniec chcę Państwu zaproponować zbiór ciekawych zadań z fizyki, z których często korzystam na zajęciach : Fizyka wybór testów z egzaminów wstępnych na Akademie Medyczne i Kierunki Przyrodnicze 1973-1997.

  17.12.2020