XII Muzyczna podróż po świecie - zajęcia muzyczne w przedszkolu

Renata Pietras-Pacynko

Doradca metodyczny wychowania przedszkolnego

Muzyka pełni w naszym życiu ważną rolę ponieważ towarzyszy nam w czasie pracy, nauki i zabawy.
W przedszkolu aktywność muzyczna ma na celu rozwinięcie w dzieciach umiejętności twórczych, słuchania, zainteresowania kulturą muzyczną. Muzykowanie może uczyć pokonywać trudności. Słuchanie pięknych utworów muzycznych, piosenek wpływa na uczucia estetyczne dziecka, dostarcza wzorców właściwego postępowania, czyni bardziej wrażliwym, zachęca do naśladowania pozytywnego zachowania. Zajęcia muzyczne w przedszkolu kształcą: intensywność i podzielność uwagi, reakcję na bodźce i dokładność spostrzegania, sprawną pamięć, procesy porozumiewania i analizy, wyobraźnię.

Bardzo ważną rolą zajęć umuzykalniających jest to, że mają one wpływ na rozwój słuchu, mowy i myślenia dzieci. Poprzez ćwiczenia ortofoniczne i emisyjne oparte na tekście melodii piosenek oraz drobnych tekstów literatury dziecięcej istnieje możliwość kształcenia prawidłowej wymowy, poprawności w wypowiadaniu głosek, umiejętnego gospodarowania głosem. Wykonywanie rytmów na instrumentach nie melodycznych wpływa na kształtowanie procesu analizy i syntezy słuchowej.

Wychowanie muzyczne w przedszkolu opiera się na następujących formach:

– ruch przy muzyce,

– śpiew i mowa,

– gra na instrumentach,

– słuchanie muzyki.

Każda z tych form kształci różne umiejętności, dlatego też dla wszechstronnego rozwoju osobowości stosuje się je wszystkie. Oprócz tego stosowanie różnorodnych form, wpływa bardzo korzystnie na aktywność dzieci, skupia uwagę, pobudza zainteresowanie.

Podczas zajęć muzycznych w przedszkolu przeważają formy aktywne, ekspresyjne: śpiew, ruch, mowa, gra na instrumentach. Wiadomo, że wychowanie i kształcenie dziecka powinno odbywać się poprzez poznawanie, przeżywanie i działanie w sposób bezpośredni. Dlatego ważne jest by tak organizować działalność muzyczną, aby wszystkie wiadomości i umiejętności nabywane przez dzieci były wynikiem ich własnych doświadczeń, badań, manipulacji i własnej aktywności.

Prezentacja multimedialna