X 2023 Edukacja matematyczna w przedszkolu

Renata Pietras-Pacynko

Doradca metodyczny wychowania przedszkolnego

W ramach rozwijania kompetencji matematycznych w przedszkolu, dzieci zdobywają pewną wiedzę i rozwijają określone postawy. Choć mogłoby się wydawać, że matematyka w przedszkolu znacznie różni się od tej, którą wykorzystujemy w życiu dorosłym, to jest ona niezwykle potrzebną nauką.

Edukacja matematyczna w przedszkolu powinna opierać się na działaniu, a nie realizowaniu kart pracy. Niezmiernie ważna jest rola manipulacji i działania w czasie zdobywania wiadomości i umiejętności matematycznych przez dzieci w wieku przedszkolnym. Zajęcia stolikowe, w tym okresie, stopniowo usypiają wrodzone zadatki uzdolnień matematycznych. W efekcie może to doprowadzić do nadmiernych trudności w uczeniu matematyki.

Dla dzieci ważna jest możliwość ugruntowania materiału w pamięci. Lepiej i szybciej zapamiętywane są rzeczy wielokrotnie powtarzane; proces zapamiętywania jest bardziej efektywny, gdy podczas nauki następuje zwielokrotnienie bodźców: włączenie ruchu, emocjonalne i sensoryczne zaangażowanie (poprzez dotyk, gesty, kolory, dźwięki, smak, zapach, rytm).

Dlatego świadomi roli ruchu, powinniśmy wzbogacać zajęcia tym rodzajem aktywności!!!

Wzbogacenie zajęć o kinezjologię w zdecydowany sposób poprawia u dzieci komunikację, koncentrację i pamięć, a nawet powoduje obniżenie stresu. Efektywne uczenie się wymaga współpracy wszystkich zmysłów – informacje poznane wielozmysłowo pamiętamy trwalej.

Pamiętajmy: że naturalna potrzeba ruchu u dziecka przedszkolnego sprawia, że samo siedzenie przy stoliku, jest dla dziecka sporym wyzwaniem. Dzięki zróżnicowanym zajęciom łatwiej wydłużyć czas skupienia dzieci, i jednocześnie przybliżać im trudny do zrozumienia materiał matematyczny w ciekawy i zabawowy sposób.

Zabawy matematyczne w przedszkolu pozwalają rozwinąć intelekt dziecka, a także wiele innych obszarów, takich jak orientacja przestrzenna. Stosowanie zabaw matematycznych w przedszkolu pomaga dziecku w nauce liczebników głównych i porządkowych, dodawania i odejmowania, przeliczania obiektów, a także rozwija rytmy i rytmiczną organizację czasu.

Zabawy matematyczne w przedszkolu mogą odbywać się także na dworze. Dzieci chętnie oddają się zabawom polegającym na pokonywaniu wyznaczonych tras. Taki rodzaj aktywności rozwija samodzielność i wzmacnia wiarę we własne siły.

Zabawy na świeżym powietrzu tworzą naturalne sytuacje do nauki liczenia: począwszy od tupnięć, klaśnięć i podskoków w zabawach ruchowych po gromadzenie i przeliczanie okazów przyrodniczych. Przedszkolaki mogą zbierać kamienie, nasiona i owoce, które mogą posłużyć jako elementy zbiorów.

Opis zabaw matematycznych z użyciem różnych przyborów