IX 2020 Opowiadanie… praca plastyczna… komputer… Oczywiście mowa o e-książeczce!

Renata Pietras-Pacynko

Doradca metodyczny wychowania przedszkolnego

Pierwsze lata życia dziecka cechują się ogromną skłonnością pochłaniania ogromnych ilości informacji. Dziecko interesuję się wszystkim, a w obecnych czasach bardzo interesuje się technologią informacyjno-komunikacyjną. Przedszkolaki chętnie sięgają po telefony, tablety, potrafią korzystać z aplikacji smartfonów, niejednokrotnie potrafią włączyć komputer i korzystać z gier i zainstalowanych programów. Zatem komputer zadomowił się na dobre w domach rodzinnych naszych przedszkolaków, jest narzędziem do pracy, komunikacji i rozrywki.

Przedszkolaki lubią pracować z kolorami, lubią układanki, puzzle, kolorowe obrazki – historyjki. Chętnie odgadują różne zagadki, rysują i kolorują, tworzą wymyślone przez siebie prace plastyczne. Zatem czy nie można by było połączyć obu „zainteresowań dziecięcych” w całość np. komputer i dziecięce zainteresowania plastyczne? Oczywiście, że tak! Proponuję wykonanie wspólnie z dziećmi e-książeczki!

Wybieramy się z przedszkolakami na spacer. Zabieramy ze sobą torbę, do której będziemy zbierać kamienie. Oczywiście wybieramy takie, aby nie były zbyt duże, oraz takie na których będziemy mogli coś narysować. Po spacerze, w przedszkolu, zajmujemy się myciem kamyków. Każdy otrzymuje małą miseczkę, a w niej wodę z płynem do mycia. Przedszkolak bierze do ręki szczoteczkę i szoruje swój kamyk, aby był czysty. Umyte kamyki układamy na ręcznikach papierowych i czekami aż wyschną. Następnie każde dziecko samodzielnie decyduje co ma być na nim narysowane (dzieciom młodszym w rysowaniu pomaga nauczyciel). Na kamykach powstają słoneczka, serduszka, gwiazdki, dziewczynki, księżniczki, smoki, auta, zwierzęta i inne. Wszystkie kamyczki umieszczamy w koszyczku. Możemy nasz koszyk nazwać: „Kamykowe opowieści”, „Nasze bajki i opowiadania”, „Pierwsze historie przedszkolaka” itp. Następnie wspólnie z dziećmi ustalamy zasady korzystania z koszyka kamyków oraz uczymy jak możemy tworzyć opowiadania. Początkowo losujemy 3 później 5 lub więcej kamyków. Układamy przed dzieckiem i uczymy budowania zdań. W ten sposób powstają niepowtarzalne opowiadania! Opowiadania każdego dziecka spisujemy. Do każdego opowiadania sugerujemy, aby każde dziecko narysowało rysunek. Fotografujemy prace dziecka i umieszczamy w programie Story Jumper (szczegółowy opis wykonania e-książeczki znajdziesz tutaj).

Wykonanie e-książeczki jest frajdą dla każdego przedszkolaka. Dajemy im okazję do tworzenia, rozbudzania zainteresowań informatycznych. Uczenie się za pomocą komputera jest niezmiernie ważne i wyjątkowo atrakcyjne. Należy pamiętać, że technologie informatyczne nie są złe, zła jest nieumiejętność korzystania z nich. Podczas pracy z komputerem dzieci uczą się manipulować klawiaturą i myszka, przez co rozwija się ich sprawność manualna i sprawność ręki, koordynacja wzrokowo- słuchowo- ruchowa, orientacja w przestrzeni, kierunkach, w schemacie własnego ciała. Jest to niezbędne do rozwoju umiejętności czytania i pisania. Odpowiednio dobrane programy edukacyjne, które są dostosowane do możliwości intelektualnych i zainteresowań dzieci, stają się dużą pomocą w realizacji zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych, łagodzą wysiłek dzieci związany z nabywaniem umiejętności czytania. Badania naukowe wykazały, iż rozsądne wykorzystanie komputera w nauczaniu, sprzyja pobudzaniu twórczego myślenia u dzieci.