III 2024 Kreatywne zabawy integrujące dla dzieci i rodziców w przedszkolu

 

Małgorzata Pietruk

doradca metodyczny wychowania przedszkolnego

malgorzatapietruk@cen.edu.pl

 

Kreatywne zabawy integrujące dla dzieci i rodziców w przedszkolu

 

Dobra współpraca rodziców z przedszkolem wpływa na wszechstronny rozwój dziecka. 

Recepta na dobrą współpracę z rodzicami dzieci to:

  • nie uważać, że zawsze mamy rację i że wszystko wiemy,
  • nie trzymać się kurczowo utartych schematów,
  • trzeba patrzeć, słuchać, odczuwać i poszukiwać,
  • zawsze być gotowym, by pomóc rodzicom rozwiązać problem,
  • być szczerym, komunikatywnym i otwartym,
  • być elastycznym, otwartym na zmiany i ciekawe propozycje,
  • krytykę ze strony rodziców przyjmować i spokojnie analizować.

 

Warunki dobrej współpracy

  • Nauczyciel jest inicjatorem pierwszego ruch w kierunku dobrej współpracy.
  • Nauczyciel musi odrzucić uprzedzenia i być gotowym na kontakt z każdym rodzicem.
  • Przekonanie, że efektywność współpracy zależy od obu stron.
  • Przyznanie rodzicowi takich samych praw jakie sami chcemy mieć.
  • Tworzenie przyjaznej atmosfery.
  • Angażowanie do współpracy wszystkich rodziców.
  • Zmieniać co się da zmienić, pomagać, być otwartym na nowe propozycje.
  • Stosować zasady dobrej komunikacji.

Formy współpracy z rodzicami

  • Edukacja pedagogiczna rodziców
  • Spotkania indywidualne i grupowe
  • Zajęcia otwarte dla rodziców
  • Spotkania integracyjne (uroczystości, spotkania okolicznościowe, festyny, gry terenowe, wycieczki)
  • Warsztaty tematyczne (bożonarodzeniowe, wielkanocne)
  • Spartakiada rodzinna

Powitanki

ISKIERKA PRZYJAŹNI

Uczestnicy spotkania stoją w kółku i podają sobie ręce. Przekazują sobie iskierkę przyjaźni (delikatny uścisk ręki), wypowiadają na ucho osobie ściskanej „dobrze, że jesteś”.

Zabawę rozpoczyna nauczyciel słowami „Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, by powróciła do mych rąk”

Nauczyciel również kończy zabawę słowami „Iskierka przyjaźni obiegła krąg i powróciła do mych rąk”.

 

WSZYSCY SĄ

Wszyscy są, witam Was. (zataczamy szeroki krąg, kłaniamy się)

Zaczynamy już czas.

Jestem ja, jesteś Ty. (pokazuje na siebie, na partnera)

Raz, dwa, trzy. (klaskanie w dłonie partnera)

Ustawienie w kole, w parach. Partnerzy naprzeciwko siebie, wykonują ruchy z piosenki. Po zakończeniu piosenki, zmiana partnera. Zabawę powtarzamy do wyczerpania wszystkich uczestników.

Zabawy

Łączy nas wiele!

Potrzebna kartka papieru. Uczestników ustawiamy obok siebie i pomiędzy ramiona umieszczamy kartki papieru. Gdy już wszystko jest gotowe - pora na zadania! Zaczynamy od łatwych - przejście kroku lub przesunięcie się w lewo lub prawo, i zmierzamy ku trudniejszym - np. podskoczenie.

Nie upuścić piórka!

Podobną propozycją będzie zabawa w zespołowe utrzymywanie piórka w powietrzu. Dzielimy uczestników spotkania na zespoły i każdy zespół otrzymuje swoje własne piórko. Na dany sygnał uczestnicy podrzucają piórka i mają za zadanie utrzymać je jak najdłużej w powietrzu, dmuchając na nie. Możemy również wprowadzić dodatkowe rekwizyty, które w tym pomogą.

Odwróć koc, nie dotykaj podłogi!

Ciekawa, a bardzo prosta zabawa integracyjna, do której potrzebujemy jedynie koca. Rozkładamy go na ziemi, a na nim ustawiamy uczestników zabawy - większe grupy możemy podzielić na mniejsze i np. bawić się z elementem mierzenia czasu. Zadaniem uczestników jest odwrócić koc na drugą stronę - ale przez cały czas trwania zabawy żadne  dziecko, rodzic  nie może dotknąć podłogi! Wszyscy muszą cały czas znajdować się na kocu.

Miłej zabawy