Renata Pietras-Pacynko
Doradca metodyczny wychowania przedszkolnego
„Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż – a zapamiętam,
pozwól mi działać,
a zrozumiem!”
Konfucjusz
Dzieci już od urodzenia są ciekawskimi badaczami i odkrywcami. Uczą się przez działanie, zbierając swoje doświadczenia „ręką, sercem i głową”. Zatem należy aktywność poznawczą dzieci stymulować i ukierunkowywać. Rozwiązując problem różnymi metodami, dziecko prowokowane jest do wyciągania wniosków, szukania zależności, określania przyczyn i skutków. Przy okazji uczy się planowania własnych działań, poszukiwania oryginalnych pomysłów i rozwiązań. Zabawy badawcze są też świetną okazją do kształtowania się w umyśle dziecka nowych operacji umysłowych takich jak: analiza, synteza, porównywanie i uogólnianie. Przy okazji dzieci rozwijają wytrwałość, koncentrację uwagi i spostrzegawczość.
Eksperyment (łac. experimentum - doświadczenie, badanie) – zbiór działań wzbudzających w obiektach materialnych określone reakcje i zjawiska w warunkach pozwalających kontrolować wszelkie istotne czynniki, które poddaje się dokładnej obserwacji (zabieg badawczy polegający na celowym wywołaniu określonego zjawiska w sztucznie stworzonych warunkach (laboratoryjnych) i zbadaniu jego przebiegu, cech i zależności).
Cele eksperymentów i doświadczeń w przedszkolu:
Zachęcam do zapoznania się z prezentacją, w której zamieściłam przykłady doświadczeń: