XI Gra w opowieści

Izabela Janocha
doradca metodyczny edukacji wczesnoszkolnej
izabela.janocha@cenkoszalin.edu.pl

„Logika zaprowadzi cię z punktu A do punktu B. Wyobraźnia zaprowadzi cię wszędzie”.

Albert Einstein

 

Od kilku lat , od czasu do czasu sięgam z moimi uczniami po grę „Story cubes”. To kostki sześcienne, które na każdym boku zamiast kropek oznaczających wartości liczbowe, mają narysowany jakiś symbol, np.: owoc, zamek, słońce, ikonkę wyrażającą radość bądź smutek itp. Kości w grze jest dziewięć. Gra polega na wyrzuceniu kości i opowiedzeniu wymyślonej historii w oparciu o wyrzucone symbole. Grę można modyfikować według własnych pomysłów: może opowiadać jeden uczeń, kilku itd. Przedstawiana przeze mnie gra jest świetnym narzędziem do pracy metodą storytellingu.

Storytelling to sztuka opowiadania historii,to metoda jak żadna inna rozwijająca zdolności werbalne uczniów, uruchamiająca ich nieograniczoną wyobraźnię. Metoda rozwija sprawność wypowiedzi, wzbogaca słownictwo, poszerza wiedzę i umiejętności. Angażuje nawet tych najbardziej nieśmiałych i milczących uczniów. Rozwija kompetencje społeczne, uczy współpracy , pozwala na swobodę wypowiedzi i umacnia wiarę we własny potencjał ucznia.

Kostki „Story cubes” można kupić, w sprzedaży są również kostki czarne, pomalowane farbą tablicową, na których można narysować kredą wymyślone symbole. Można też wykonać je samodzielnie, razem z dziećmi, wykorzystując stare klocki lub kamyki znalezione na plaży.

A kiedy już zaopatrzymy się w takie kostki – nic nas nie ogranicza! Puśćmy wodze fantazji, rzućmy kośćmi i zacznijmy opowieść: Dawno, dawno temu…

 

 

 

Propozycja do wykorzystania w nauczaniu zdalnym.

 

Instrukcja do wykonania zadania dla uczniów.

 

  • 1. Stwórz własną grę do opowiadania historii, wymyśl dla niej nazwę.

  • 2. Zabierz rodziców na spacer na plażę, nazbieraj kamyków o wielkości takiej, która pozwoli na wykonanie rysunków na kamykach.

  • 3. Zdecyduj, ile kamyków umieścisz w grze.

  • 4. Dokładnie umyj kamienie – wtedy kredki lub flamastry będą bardziej widoczne na kamykach.

  • 5. Zastanów się, jakie symbole narysujesz na każdym kamyku.

  • 6. Narysuj symbole z dwóch stron kamyka. Możesz utrwalić rysunki przezroczystym lakierem do paznokci – poproś o pomoc mamę. Lakier musi wyschnąć.

  • 7. Kamyki umieść w pudełku lub w woreczku.

  • 8. Losuj kolejny kamyk i opowiadaj historię. Zaproś do gry swoich bliskich.

  • 9. Możesz nagrywać swoje historie na dyktafon, a kiedy uzbierasz ich kilka, zdecyduj, która jest najciekawsza…

  • 10. Uruchom wyobraźnię i graj!