V 2021 Pszczele kodowanie

Katarzyna Fiebiger - doradca metodyczny edukacji wczesnoszkolnej

Pszczele kodowanie katarzynafiebiger@cen.edu.pl

Udział w międzynarodowym projekcie e-Twinning o wdzięcznej nazwie Bee Happy to nauka o potrzebie ochrony zapylających owadów, wzajemnej współpracy uczniów i nauczycieli z wielu krajów i wielka frajda ze wspólnego działania. Więcej o projekcie pisałam tutaj, kiedy kreowaliśmy jego logo i tutaj, kiedy tworzyliśmy gry edukacyjne. Jednym z zadań projektu było między innymi, stworzenie pomysłów do kodowania dla partnerów. Partnerzy w parach przygotowywali dla siebie zadania. W wyniku prac powstały fantastyczne projekty, które mogły być natychmiast wykorzystane w pracy dziećmi w edukacji elementarnej. Tematyka nawiązywała do pszczół i ich ochrony, a zadania były różne i wynikały z poziomu na jakim są dzieci. Moja klasa III C ze Szkoły Podstawowej nr 4 im. Zdobywców Kosmosu w Koszalinie skorzystała z darmowej stronki do generowania zakodowanych zadań. Na zdalnym nauczaniu wytłumaczyłam dzieciom, na czym polega zadanie i poprosiłam o wysłanie wygenerowanych, zakodowanych rysunków na mojego służbowego e-maila. W bardzo krótkim czasie, na tej samej lekcji ponad 85 % uczniów przysłało mi wykonane zadanie. Sposób wykonania, przedstawiają fotki 1-5. A oto niektóre efekty prac moich uczniów: Leny, Michała, Huberta, Zuzi i Magdy.

Partnerzy z różnych stron Polski i Turcji zrobili zadania i na stronie e-Twinningowej umieścili je dla przydzielonych partnerów. Tu pszczoła i i labirynt przygotowane przez uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 8 w Chełmie pod kierunkiem Pani Elżbiety Dras. Dzieci z I C ze Szkoły Podstawowej nr 5 w Słupsku pod kierunkiem pani Doroty Dankowskiej zakodowały taki obrazek i drugi gdzie trzeba dorysować brakującą połowę. Uczniowie pani Doroty Zdańkowskiej z SP 3 w Tarnobrzegu przygotowali drogę pszczoły, a uczniowie pani Iwony Pawłowskiej z SP w Rostarzewie obrazek, który należy wykonać według wzoru. Pani Zeynep Ózdemir z Döşemealtı, Antalya, z Turcji wraz ze swoimi przedszkolnymi dziećmi przygotowała dwa projekty - pierwszy i drugi. Uczniowie pani Małgorzaty Reszko ze Szkoły Podstawowej nr 6 w Gnieźnie dla partnerów także przygotowali dwa tajemnicze obrazki. Po kształcie można domyśleć się co na nich jest, jednak samo właściwe pokolorowanie odpowiednimi kolorami dla maluchów może być dużą frajdą. Tu pszczoła a tu wiszący ul. Także pszczołę i tulipana zrobiły dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Koźminie Wielkopolskim  pod kierunkiem pani Beaty Minty. Pszczółkę na tulipanie wykonała klasa II A ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Koszalinie pani Anetty Koprowskiej. Pani İlknur Şahinaslan z Akkapı Primary School i jej klasa I B zrobili dwie pszczoły- jedna i druga. Klasa pani Pauliny Loryńskiej (pomysłodawczyni projektu) ze Szkoły Podstawowej w Rusi – filia w Bartągu zaprojektowała takie obrazki do kodowania. Uczniowie pani Renaty Szczyglewskiej ze Szkoły Podstawowej w Bogatyni przestawiły taką pracę, a uczniowie pani Katarzyny Ślęzak z I A ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Piotrkowie Trybunalskim w projekcie zamieściły taki obrazek. Klasa I A ze Szkoły Podstawowej nr 5 w Szczecinku i pani Anna Albrecht dla swoich partnerów zakodowali ten projekt. Pan Sedat Seker z Koçarlı Yeniköy Primary School z Turcji i jego klasa I A zaprojektowali labirynt, tu rozwiązanie i obrazek.

Wszystkie te projekty można bezpośrednio wykorzystać w pracy z dziećmi, lub zainspirować się i wykreować ze swoimi podopiecznymi ilustracje na dowolny temat. Życzę świetnej zabawy i ciekawych pomysłów.