V 2018 Jak wspierać rozwój dziecka poprzez zabawy sensoryczne?

Izabela Janocha – doradca metodyczny edukacji wczesnoszkolnej

Jak wspierać rozwój dziecka poprzez zabawy sensoryczne?

Aktywność dziecka, w którą zaangażowane są wszystkie zmysły, umożliwia dziecku wszechstronny rozwój. Oddziaływanie na zmysły dziecka sprawia, że tworzą się nowe połączenia mózgowe, rozwija się koordynacja ruchowa, procesy poznawcze, kreatywność.

Oto kilka pomysłów na stworzenie sensorycznej pracowni niewielkim nakładem środków, która sprawi uczniom wiele radości i jednocześnie będzie stymulowała do działania i wielozmysłowego poznawania świata.

Dotyk

Zabawa  „Zgadnij co ukryto w pudełku?”

Ukrywamy w pudełku różne przedmioty. Dziecko dotykając przedmiot ma za zadanie rozpoznać, co takiego ukryto w pudełku?

Zabawa „Memory dotykowe”

Dziecko z zawiązanymi lub zamkniętymi oczami  ma za zadanie odszukać pary poduszeczek o takiej samej fakturze tkaniny.

Zabawa „Co jest w misce?”

W trzech lub więcej misek znajdują się różne produkty sypkie, np.: ryż, fasola, piasek kinetyczny, miski są przykryte tkaniną. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie tych produktów.

         Zabawa „Co jest w woreczku?”

Do woreczka z nieprześwitującej tkaniny wkładamy różne przedmioty. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie, co jest w woreczku?

         Zabawa „Przejdź po wyspach”

Dziecko ma pokonać Tor przeszkód zbudowany z kształtek z wypustkami lub przejść z miski do miski, w której znajdy ja się różne materiały, np.: fasola, kamyki, piasek, mąka ziemniaczana itp.

Słuch

         Zabawa „Co to za dźwięk?”

Dziecko z zawiązanymi lub zamkniętymi oczami odgaduje charakterystyczne dźwięki, np.: instrumentów muzycznych, przyborów szkolnych, itp.

         Zabawa „Znajdź pary dźwięków”

Dziecko ma za zadanie odszukanie tak samo brzmiących grzechotek.

         Zabawa „Myszko piśnij”

Dzieci siedzą w kręgu, jedno w środku kręgu z zawiązanymi oczami. Nauczyciel wyznacza dziecko z kręgu, które „piszczy” jak myszka. Zadaniem dziecka siedzącego w kręgu jest rozpoznanie po głosie kolegi.

Węch

Zgaduj –zgadula „Co to za zapachy?”

W  słoikach umieszczamy watę, nasączamy ją aromatami do ciast lub olejkami zapachowymi. Dziecko ma odgadnąć zapachy.

Smak

Zabawa „Co to za smak?”

Farbujemy barwnikami spożywczymi galaretki owocowe. Cytrynową na czerwono, agrestową na niebiesko itp. Dzieci odgadują smaki galaretek.

Wzrok

Do stymulowania zmysłu wzroku możemy wykorzystać obrazki typu „Znajdź 10 szczegółów, którymi różnią się ilustracje”, „odszukaj wszystkie zwierzęta ukryte na ilustracji” itp.

Lampa lawowa to doskonały pomysł na włączenie wszystkich zmysłów do działania. Do literatki, słoika lub menzurki wlewamy do ¾ wysokości olej spożywczy i dopełniamy naczynie zabarwioną wodą. Następnie wrzucamy jakąkolwiek tabletkę musującą i możemy podziwiać ruch baniek  zabarwionej wody  w oleju. Kiedy proces się zakończy, możemy wrzucić do naczynia kolejną tabletkę. Taką „Lampę lawową możemy podświetlić dla wzmocnienia efektu.

W takiej pracowni sensorycznej nie może zabraknąć wielobarwnej  kurtyny. Można ją wykonać z kolorowej bibułki, która wspaniale szeleści i porusza się pod wpływem ruchu powietrza.

14 kwietnia w Centrum Edukacji Nauczycieli  odbyła się Konferencja naukowo-metodyczna „Dziecko z niepełnosprawnością we współczesnej szkole”.

W trakcie zajęć warsztatowych nauczyciele przetestowali na sobie wyżej wymienione zabawy sensoryczne. Stworzyli własne lampy lawowe i sensoryczne memory.