IX 2020 Bezpieczeństwo uczniów to priorytet

Katarzyna Fiebiger - doradca metodyczny edukacji wczesnoszkolnej - katarzynafiebiger@cen.edu.pl

Bezpieczeństwo uczniów to priorytet

Wiele lat temu, kiedy byłam jeszcze na studiach pedagogicznych na jednych z pierwszych zajęć, wykładowczyni uzmysłowiła nam młodym studentom najważniejszy priorytet w naszej pracy. Powiedziała nam wówczas coś bardzo ważnego, co utkwiło mi w pamięci i wzięłam sobie to bardzo do serca. Podczas mojej pracy, kiedy powierzano mi studentkę na praktykę pedagogiczną (miałam ich kilka w swojej karierze), na naszym pierwszym spotkaniu mówiłam jej to samo, co wtedy usłyszałam i zawsze mam to na uwadze planując pracę z dziećmi. A mianowicie jest to szeroko pojęte bezpieczeństwo uczniów i własne. Wtedy, ta wykładowczyni powiedziała, że na naszą pracę składa się wiele aspektów. Komponenty naszej pracy będą oceniane przez naszych przełożonych, koleżanki i kolegów po fachu, a także rodziców i opiekunów. Są to plany i rozkłady materiałów, realizacja podstawy programowej, nawiązanie przyjaznej empatycznej relacji z naszymi uczniami, a także szeroko pojęta współpraca z ich rodzicami. Ale zanim czegokolwiek nauczymy, zanim rozpoczniemy proces dydaktyczny i wychowawczy, zanim zintegrujemy grupę, powinniśmy zadbać o to, aby w takiej samej kondycji fizycznej w jakiej przyszły do nas dzieci, mogły nas opuścić. Aby nic przykrego, w czasie godzin spędzonych z nami nie wydarzyło się. I dotyczy to zarówno planowanych wyjść czy wycieczek poza terenem placówki, ale także wszystkich lekcji zarówno w klasie jak i na salach gimnastycznych. Zatem rola nas, nauczycieli i wychowawców jest bardzo ważna i każdy powinien mieć to na uwadze na pierwszym miejscu.

W I etapie edukacyjnym obejmującym klasy I–III szkoły podstawowej ważną rolę w kształceniu i wychowaniu uczniów odgrywa edukacja zdrowotna. Podstawa programowa dla tego etapu mówi, że zadaniem szkoły jest kształtowanie postaw prozdrowotnych uczniów, w tym wdrożenie ich do zachowań higienicznych. Szczególnie teraz w sytuacji epidemicznej dotyczy to częstego mycia rąk, oraz zasłaniania ust i nosa w wyznaczonych miejscach i w określony sposób. Szeroko pojęte bezpieczeństwo dla zdrowia własnego i innych osób, to także ugruntowanie wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się, korzyści płynących z aktywności fizycznej, a także stosowania szeroko pojętej profilaktyki. Ponadto w zakresie społecznego obszaru rozwoju uczeń powinien nabyć umiejętność dbania o bezpieczeństwo własne i innych uczestników grupy, w tym bezpieczeństwo związane z komunikacją za pomocą nowych technologii, oraz bezpieczeństwo uczestnictwa w ruchu drogowym. Zatem powinien rozróżniać podstawowe znaki drogowe i stosować poznane przepisy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i miejscach publicznych  W edukacji społecznej ważny punkt to także przestrzeganie i respektowanie przez uczniów norm i reguł postępowania w grupie oraz przyjmowania konsekwencji tego uczestnictwa. W zakresie funkcji życiowych człowieka, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i odpoczynku nasz uczeń powinien  reagować stosownym zachowaniem w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia jego lub innej osoby. Powinien znać i umieć posługiwać się numerami telefonów alarmowych. Śmiało powinien formułować komunikat jako wezwanie o pomoc do Policji, Pogotowia Ratunkowego i Straży Pożarnej. Ważnym też elementem jest stosowanie się do zasad bezpieczeństwa w szkole. Zatem uczeń powinien znać drogę ewakuacyjną, rozpoznawać znaki i symbole informujące o różnych rodzajach niebezpieczeństw, oraz powinien umieć zachowywać się zgodnie z informacją w nich zawartą. No i bardzo ważne, aby stosował w życiu zasady bezpiecznej zabawy w różnych warunkach i porach roku.

Przytoczyłam wybrane zagadnienia z podstawy programowej, ponieważ wraz z koleżanką Anettą Koprowską - nauczycielką ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Koszalinie bierzemy udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym e-Twinning (szerzej o projekcie w następnym artykule) pod hasłem „Kierunek Bezpieczeństwo”. W ramach tego projektu przygotowałyśmy do wykorzystania atrakcyjną pomoc dydaktyczną dla uczniów klas 1-3. Jest to Ecape room pod hasłem „Jesteśmy bezpieczni w domu, w szkole i na ulicy”. W pokojach zagadek z pomocą lub samodzielnie uczniowie czytają polecenia i rozwiązują zadania. Muszą zapamiętywać lub zapisywać numery, które są częścią kodu. Na końcu, poprawnie wpisany kod wieńczy dzieło pucharem i interaktywnym dyplomem dla ucznia. Po ściągnięciu go, można wpisać tam imię i nazwisko ucznia, datę oraz miejscowość.

Wszystkim rodzicom, nauczycielom i wychowawcom życzę satysfakcji i bezpiecznego pod każdym względem roku szkolnego. A Waszym dzieciom uciechy w rozwiązywaniu zagadek.

https://view.genial.ly/5f49246191252c0d5246db82/interactive-content-escape-bezpieczenstwo