Wakacje z Bogiem. Co zabrać do plecaka chrześcijanina?

Zbliża się wielkimi krokami okres wakacji, warto więc wykorzystać panujące marzenia o spędzaniu wolnego czasu na przygotowanie w oparciu o ten temat kilku czerwcowych lekcji.

Podróżowanie jest zazwyczaj przyjemną czynnością i raczej każdy ma z tym tematem dobre skojarzenia. Uczniom zazwyczaj okres związany z podróżowaniem kojarzy się z czasem wolnym i z dobrostanem. W tradycji naszej religii, podróżowanie ma również znaczenie pielgrzymowania. Pielgrzymi przemieszczając się znanymi drogami docierali i docierają również dzisiaj do różnych miejsc kultu np. Jerozolima, Watykan, Santiago de Compostela czy Częstochowa. Kościół oraz cała wspólnota wierzących są też w ciągłej pielgrzymce, drodze ku zbawieniu.

Poruszając na lekcji zagadnienie wakacyjnego podróżowania dotykamy bogactwa tej jakże cennej i wieloznacznej czynności. Jako pierwsze mikro zadanie lekcyjne, prosimy uczniów o wypisanie 15-20 słów kluczowych związanych z podróżowaniem. Z otrzymanych słów, możemy zrobić np. mapę koncepcyjną podczas omawiania, której zastanawiamy się nad relacjami, powiązaniami jakie zachodzą między poszczególnymi pojęciami, które podali uczniowie. Przykładowa mapa powstała w trakcie lekcji.

Następnie ukierunkowujemy tok lekcji w kierunku podróżowania w kontekście wiary i naszych praktyk religijnych takich jak: odwiedzanie, pielgrzymowanie do miejsc kultu oraz odkrywanie duchowości tych miejsc. W kolejnym kroku zapoznajemy uczniów z tekstem księgi Mądrości 13,1-9, omawiając fragment w kierunku rozmowy o tym co widzimy słyszymy, dotykamy podczas naszych podróży? Jakie towarzyszą nam wewnętrzne przeżycia? Czy potrafimy odkryć piękno przyrody, ale również czy zauważamy Twórcę tego piękna?

Na podstawie okładki książki pt: Lupi, R. (2024). Plecak chrześcijanina. Co ze sobą zabrać na drogę wiary. Edycja Świętego Pawła, przygotowałem zalaminowane kartki z ilustracją plecaka. Informujemy ich, że do plecaka pakujemy rzeczy ważne i podstawowe, których potrzebujemy w szkole, w pracy, na wycieczce, w podróży. Prosimy uczniów, by na kolorowej karteczce napisali: Co spakowaliby do plecaka, udając się w podróż religijną - pielgrzymkę?

Przykładowe odpowiedzi: Różaniec, wiara, odwaga, modlitewnik, biblia, krzyż, śpiewnik, świece…

Po otrzymaniu wykonanego zadania, omawiamy je. Korzystając z w/w książki omawiamy z uczniami potrzebę zabrania ze sobą pewnych dewocjonaliów. Tłumaczymy czym są i gdzie możemy nabywać takie pamiątki. Warto jest omówić możliwość zabrania ze sobą Biblii jako fizycznej książki lub przynajmniej w formie aplikacji na smartfonie. Uświadamiamy o potrzebie czytania i rozważania Słowa Bożego w codziennym życiu chrześcijanina w oparciu o słowa św. Hieronima „Nieznajomość Pisma Świętego jest nieznajomością Chrystusa”.

Ponieważ książka pt. Plecak chrześcijanina…, stanowi syntezę zasadniczych pojęć, które należy znać jako chrześcijanin warto z tego materiału korzystać często do pracy w grupach.

Kazimierz Raczyński, CEN Koszalin 29.05.2024 r.