Uświadomienie uczniom znaczenia Jubileuszu w Kościele.
Poznanie treści bulli Spes non confundit papieża Franciszka.
Refleksja nad rolą św. Pawła w kształtowaniu nadziei chrześcijańskiej.
Rozpoczęcie modlitwą:
Modlitwa o nadzieję, np. Psalm 62 (Bóg jako źródło nadziei). - https://www.biblijni.pl/Ps,62,1-13
Pytanie wprowadzające:
Co to jest jubileusz i dlaczego jest tak ważny w tradycji Kościoła?
Jakie wydarzenia w Kościele są związane z nadzieją?
Krótka informacja:
Papież Franciszek ogłosił Rok Jubileuszowy 2025 pod hasłem Spes non confundit („Nadzieja nie zawodzi” – Rz 5,5).
Wyjaśnienie, czym jest Rok Jubileuszowy:
Czas łaski, pojednania i szczególnej bliskości z Bogiem.
Historia Jubileuszy (pierwszy ogłoszony w 1300 roku przez papieża Bonifacego VIII).
Omówienie symboliki Drzwi Świętych:
Drzwi Święte jako symbol otwarcia na łaskę.
Co oznacza ich przekroczenie w Roku Jubileuszowym?
Wyjaśnienie, czym jest bulla papieska:
Dokument zawierający przesłanie papieża na Rok Jubileuszowy.
Praca z tekstem:
Fragment listu św. Pawła do Rzymian 5, 1-5 (o nadziei, która rodzi się z wiary).
Omówienie hasła „Spes non confundit” i jego znaczenia dla życia chrześcijańskiego.
Krótka biografia św. Pawła:
Jego nawrócenie, misja i listy.
Rola św. Pawła w nauczaniu o nadziei:
Cytaty, np. „Wszystko mogę w Tym, który mnie umacnia” (Flp 4,13).
Praca w grupach:
Uczniowie odpowiadają na pytanie: Jak mogę być „pielgrzymem nadziei” w swoim życiu?
Przygotowanie krótkich haseł/rysunków ilustrujących nadzieję.
Podsumowanie:
Papież Franciszek wzywa nas do bycia „pielgrzymami nadziei”. Co to oznacza dla nas dzisiaj?
Zachęta do uczestnictwa w wydarzeniach Roku Jubileuszowego 2025.
Modlitwa końcowa:
Modlitwa o nadzieję na każdy dzień życia, z odniesieniem do fragmentu z Listu do Rzymian 5,1-5.
Napisz krótką refleksję na temat: Jakie drzwi nadziei chciałbym otworzyć w swoim życiu?
Materiały do przeprowadzenia lekci: