Emocje jako sztuka wizualna – rysowanie tego co czujemy

Rysowanie tego co czujemy, pozwala nadać znaczenia emocjom, które wcześniej wydawały się nam zagmatwane i niemożliwe do opisania. Wiele, osób rysuje w celu rozjaśnienia sobie pewnej sytuacji we własnej głowie, żeby dotrzeć do wewnętrznych pokładów kreatywności.Emocje są niewidzialnym źródłem energii, które napędzają każdego z nas w codziennym życiu, są niczym okulary wpływające na nasze postrzeganie – barwiąc i filtrując rzeczywistość. Rysowanie pozwala zatrzymać się na chwilę i przyjrzeć się swoich emocji z nowej perspektywy, następnie przepracować je z dużą łagodnością krok po kroku a także zmienić je w zupełnie nowe doświadczenie.

Na co warto zwrócić uwagę, przed rysowaniem własnych emocji? Warto zastanowić się jak zazwyczaj regulujemy swoje emocje: czy tłumimy je i oddzielamy je od reszty życia, czy może tracimy nad nimi panowanie i pozwalamy, żeby całkowicie nas przytłoczyły. Jak zachować zdrowy środek? Zintegrować emocje dzięki zdrowiej autoekspresji np. przez twórcze rysowanie. Wykorzystanie technik rysowania na lekcji religii, daje uczniom możliwość poprzez kreatywność wyrażania własnych emocji. Spodziewanymi korzyściami z wykorzystania takiej metody to: pogłębienie samoświadomości, wyrażanie swoich emocji, przeformułowanie myśli, odpowiadanie zamiast reagowania, poszerzenie perspektyw, współodczuwanie i rozwijanie samoakceptacji.

 

Do narysowania emocji, potrzeba słownika wizualnego takiego jak linia, wzór, kształt, kolor i skala – techniki znane z prowadzenia notatek wizualnych.

Wzbogacenie swojego słownika emocjonalnego – kiedy trafnie nazywamy emocje, stają się one bardzie z zrozumiałe, dlatego prowadząc lekcję, powinniśmy dawać możliwość wzbogacania słownictwa emocjonalnego naszych uczniów np. przez pracę z formularzami zachęcającymi do wypisywania wyrazów kojarzących się z danym uczuciem: lęku, wstrętu, apatii, zaskoczenia, zadowolenia, rozpaczy. Wyrazy te nie tylko powinny być wypisywane, ale również namalowane. Dobą techniką jest przygotowana kartka z kołami, gdzie uczniowie rysują własny wzór emocji i podpisują je. Można również poprosić uczniów by rysowali emocje jako wyraz twarzy, dając im formularz zachęcający do rysowania brwi, oczu i ust wyrażających emocje.

Zadanie połącz różne brwi, usta i oczy, tworząc ekspresyjne twarze.

Na początku roku szkolnego warto zaopatrzyć się w proste graficzne szablony, które w sytuacji tego wymagającej pomogą dzieciom wyrazić uczucia z nią związane. Najprostszy szablon to po prostu… kółko, które dzieci mają zapełnić tak, aby przypominało telefoniczną emotkę przedstawiającą złość, radość, znudzenie, zniecierpliwienie, zmęczenie, itd. 

Emocji nie da się zobaczyć, jak więc je narysować? Potrzebujemy posłużyć się metaforami poprzez stosowanie symboli graficznych. Mogą być nimi np.

- KOŁO jako cykliczność, całość, pełnia, dopełnienie,

- KWADRAT – bezpieczeństwo, zaufanie, równowaga,

- TRÓJKĄT – jedność, ważność, moc, stabilność,

- SERCE – miłość, życzliwość, romantyczność, sympatia,

- GWIAZDA – sprawiedliwość, doskonałość, magia, duchowość.

- ROŚLINA – rozwój,

- WYKRZYKNIK – istotność,

- STRZAŁKA – kierunek,

- SYMBOL DOLARA – pieniądze

- SPIRALA PIONOWA – transformacja.

Ważne jest także tworzenie własnych (osobistych) symboli, które podlegają interpretacji i ich znaczenia trzeba się nauczyć.

Szablon z postacią do wykonania zadań:

- pokoloruj miejsca w kórych pojawiły się doznania, np. po przeczytaniu fragmentu Pisma Świętego, opowiadania itp.

- Kim jestem? Wypisz na zewnątrz wszystko to co łatwo dostrzec innym w tobie, a wewnątrz do co ty dostrzegasz w sobie,

- Dymki ze słowami, które chciałbyś wypowiedzieć po przeczytanie, po lud do sytacji, opowiadania itp.

- Wpisz w środku i wokół wartości, które chesz ucieleśnić. Zastosuj różne kolory, rozmiary i style liter.

 

Formularze i opracowanie na podstawie: Poddar R., Siara O., Narysuj swoje uczucia: dziennik kreatywny, który pomoże ci nawiązać kontakt z emocjami poprzez sztukę, Kraków 2023.

Kazimierz Raczyński CEN Koszalin, 08.01.2025 r.