15 marca 2025 roku zakończyły się konsultacje społeczne dotyczące zmiany treści programowych zawartych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 325). Celem zmian jest zmodyfikowanie obecnego programu doradztwa zawodowego o założenia modelu Profilu Absolwenta i Absolwentki 2.0 opracowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, uwzględniające w szczególności konieczność rozwijania kompetencji przekrojowych. Według pracowników IBE raport "Profil absolwenta / absolwentki 2.0", który ukaże się w grudniu 2025r.
Profil Absolwenta i Absolwentki 2.0 to nowoczesne narzędzie wspierające rozwój kompetencji oraz przygotowanie młodych osób do rynku pracy i dalszej edukacji. To dokument, który staje się podstawą do przygotowania rzetelnej, kompleksowej i inteligentnej reformy edukacji. Dzięki licznie zebranym uwagom i analizom ekspertów, wersja 2.0 zawiera szereg innowacji i ulepszeń dostosowanych do aktualnych wyzwań edukacyjnych.
"Jesteśmy na początku końca pierwszego etapu. (...) Chcemy, żeby cała reforma edukacji była konsultowana społecznie. Żeby wynikała nie tylko z pracy MEN i IBE, ale również z doświadczeń nauczycieli, uczelni, środowisk, wszystkich, którzy uważają, że mogą mieć swój wkład w rozwój polskiej edukacji". - wiceszefowa MEN Katarzyna Lubnauer
Ulepszenia treści - zaktualizowaliśmy wymagania kompetencyjne, żeby lepiej uwzględniały zmieniające się potrzeby rynku pracy oraz wyzwania globalne.
Większa czytelność i przejrzystość - zoptymalizowaliśmy dokument, żeby był łatwiejszy w odbiorze dla nauczyciel i uczniów.
Elastyczność - wprowadziliśmy mechanizmy, dzięki którym to narzędzie można dostosować do indywidualnych potrzeb szkół i instytucji edukacyjnych.
Wartości w centrum Profilu - wartości jako ponadczasowa podstawa dla wspierania dzieci i młodzieży we wszechstronnym rozwoju.
Pod koniec września przedstawiliśmy wstępny projekt Profilu. Przygotowali go naukowcy z Instytutu Badań Edukacyjnych, na podstawie polskich i zagranicznych badań naukowych. Wersja 2.0 Profilu to wynik konsultacji z nauczycielami, pracodawcami oraz uczniami, co zapewnia jej kompleksowy charakter. Konsultacje prowadziliśmy przez cały październik 2024 roku, wzięło w nich udział prawie 3 tysiące osób i instytucji. W zorganizowaniu tych spotkań zarówno zdalnych jak i stacjonarnych w całej Polsce, pomogła nam Fundacja Stocznia.
"Po raz pierwszy proces pracy nad podstawami programowymi rozpoczyna się od dyskusji na temat tego, jakiego ucznia chcemy. I ten proces pierwszy raz był prowadzony poza politycznymi dyskusjami, poza Ministerstwem Edukacji Narodowej. To zaowocowało przygotowaniem propozycji, która jest złotym środkiem. Bo szkoła musi być miejscem, gdzie zgadzamy sie na pewien konsensus, gdzie staramy się współpracować i szukać wspólnego celu". - dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych Maciej Jakubowski
Nowa wersja profiluje umiejętności uczniów w sposób holistyczny. Umożliwia bardziej świadome planowanie ścieżek edukacyjnych i zawodowych. Szczególny nacisk położyliśmy na rozwijanie kompetencji miękkich, takich jak współpraca, krytyczne myślenie i adaptacyjność, które są kluczowe w dzisiejszym środowisku pracy. "Naszym celem było stworzenie narzędzia, które nie tylko opisuje, ale także wspiera kształcenie kluczowych kompetencji w dynamicznie zmieniającym się świecie". - Elżbieta Strzemieczna, liderka projektu Profil Absolwenta i Absolwentki w IBE
Profil absolwenta / absolwentki 2.0
doradca metodyczny kształcenia zawodowego Maciej WIktorowski