Małgorzata Kulik doradca metodyczny wychowania fizycznego i edukacji dla bezpieczeństwa
Przy wprowadzeniu zdalnego nauczania pojawiła się kwestia bezpieczeństwa w czasie zajęć wychowania fizycznego i z tym pytaniem zwracają się Państwo do mnie jako do doradcy metodycznego. Powołam się tutaj na Ministerstwo Edukacji Narodowej, które przygotowało poradnik „Dobre praktyki dotyczące funkcjonowania jednostek systemu oświaty w okresie zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19”.
Poradnik jest dostępny na stronie https://www.gov.pl/web/edukacja/dobre-praktyki-w-zakresie-zdalnej-edukacji–poradnik-men. Przytoczę Państwu wytyczne dotyczące realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego. W zajęciach wymagających aktywności fizycznej generalną zasadą jest wybieranie ćwiczeń odpowiednich do możliwości i sprawności uczniów:
Zajęcia teoretyczne – propozycje:
W związku z wprowadzonym rozporządzeniem czas zajęć też może być dostosowany do potrzeb i możliwości organizacyjnych placówki. Zgodnie z § 1a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 września 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID 19 (Dz.U.2020.1539) godzina lekcyjna w nauczaniu tzw. zdalnym trwa 45 min.,
ale w uzasadnionych przypadkach dyrektor może dopuścić prowadzenie zajęć trwających 30 minut.
W czasie zajęć stacjonarnych wychowania fizycznego odpowiedzialność za bezpieczeństwo spoczywa na nauczycielu wychowania fizycznego. Jest to bezpieczeństwo z tytułu tzw. uszczerbku na zdrowiu tj. kontuzji, urazu ucznia oraz odpowiedzialności z tytułu sprawowanego nadzoru. Jednak w momencie zajęć praktycznych, które odbywają się zdalnie opiekę i nadzór sprawują rodzice. W tym świetle zasadne jest przygotowywanie i zadawanie prostych ćwiczeń., łatwych w wykonaniu i niewymagających specjalistycznych sprzętów czy warunków do wykonania. Dlatego też podstawowym obowiązkiem nauczyciel jest:
W momencie zdalnego nauczania powinniśmy w treści zaplanowanych zajęć wychowaniu fizycznym wplatać opis zasad udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku. Przy każdych zajęciach informować uczniów o zagrożeniach związanych z zaplanowaną aktywnością (możliwość powstania urazów, kontuzji) i w jaki sposób zachować ostrożność. To do nas nauczycieli należy przekazanie ćwiczącym informacji o sposobie zachowania się i postępowania w chwili zaistnienia wypadku, kontuzji czy urazu na zajęciach. W podstawie programowej wychowania fizycznego na wszystkich etapach edukacyjnych a konkretnie w bloku Bezpieczeństwo w aktywności fizycznej znajdują się zagadnienia np. postępowanie w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia, bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego i urządzeń sportowych, bezpiecznych działań związanych z własną osobą. Jest to też gotowy pomysł na jeden z tematów zdalnego nauczania, który mogą Państwo prowadzić na każdym etapie edukacyjnym. Zdalne nauczanie nie jest formą najbardziej efektywną prowadzenia zajęć wychowania fizycznego. Wymaga od ucznia dużo samodyscypliny, zaangażowania a przede wszystkim skupienia i świadomości wykonywanych zadań. Trudna tu rola nauczyciela wychowania fizycznego, który ma być motywatorem i stymulatorem aktywności ruchowej tak ograniczonej w czasie pandemii.