VI 2022 Lekcja WF w terenie – propozycja zabaw na świeżym powietrzu

Miesiące wiosenne i letnie sprzyjają organizacji zajęć z wychowania fizycznego  w terenie. Wiele walorów zdrowotnych niesie ze sobą ruch na świeżym powietrzu.  Uczniowie poruszając się w różnorodnym terenie np. park, polana, boisko, ścieżki leśne kształtują zwinność, szybkość, wytrzymałość, koordynację oraz orientacje w przestrzeni. Proponuje Państwu wykorzystanie dwu zabaw pt. „motywator” oraz „szalone cyfry”. Jest to przykład zabaw, które wykorzystamy w zajęciach na sali gimnastycznej oraz w lekcji na świeżym powietrzu. Modyfikacja ćwiczeń, odległości zależy od możliwości organizacyjnych, etapu edukacyjnego oraz planowanych treści przez nauczyciela. To sam nauczyciel określa do wykonania zadania, ale i również może uwzględnić propozycje uczniów. Pamiętamy, aby każda zajęcia rozpocząć od rozgrzewki, a zakończyć ćwiczeniami rozciągającymi, wyciszającymi po wysiłku. 

MOTYWATOR

Grupa podzielona na dwa zespoły - czerwony i żółty ustawia się w dwuszeregu. Osoby z pierwszego szeregu (żółte) wykonują 2 x bieg do pachołka oddalonego o 20m. W tym czasie druga osoba z pary (czerwona) wykonuje pajacyki. Ćwiczy tak długo, dopóki partner nie ukończy biegu. Wtedy następuje zmiana. Następnie wykonują kolejne ćwiczenia:

  • 1 osoba pompki - 2 osoba bieg tyłem do pachołka 2 x 20m
  • 1 osoba squad   - 2 osoba bieg do pachołka          2 x 20m
  • 1 osoba plank    - 2 osoba bieg tyłem do pachołka 2 x 20m
  • 1 osoba skip A   - 2 osoba bieg przodem                2 x 20m
  • 1 osoba skip C   - 2 osoba bieg przodem                2 x 20m

Schemat ustawienia - Motywator /uploads/m.kulik/Schemat_-_motywator.odt

W czasie zajęć terenowych warto wykorzystać ukształtowanie terenu  np. wzniesienia, przeszkody naturalne czy urządzenia tj. ławeczki.

SZALONE CYFRY

Na boisku rozstawione są 2 trójkąty o boku 15 - 20m, których wierzchołki oznaczone są pachołkami ponumerowanymi od 1 do 3. (patrz schemat). Każdy pachołek ma przyporządkowane ćwiczenie: 1 – krążenia RR 2 - przysiady 3 - pajacyki Każde ćwiczenie należy wykonać 3 razy. Każdy ćwiczący kolejno zakreśla jedno pole w tabeli i zapamiętuje kombinację trzech cyfr. Kombinacja ta określa jakie zadania ma do wykonania ćwiczący. Np., ten, kto wylosował kombinację 132, musi pobiec najpierw do pachołka nr 1 - tam wykonać 3 krążenia RR, potem pobiec do pachołka nr 3 - tam zrobić 3 pajacyki   i na koniec przemieścić się do pachołka nr 2 gdzie ma wykonać 3 przysiady. Po zakończeniu wraca do tabeli i wykreśla kolejna kombinację. Zadaniem zespołów jest jak najszybsze zakreślenie wszystkich pól w przygotowanej tabeli. Możliwa jest tez modyfikacja. Podział na mniejsze zespoły np. 3 osobowe, które  w całym składzie wykonują określone zadania. 

Schemat ustawienia - Szalone cyfry /uploads/m.kulik/Schemat-_Szalone_cyfry.odt

Tabela- Szalone cyfry  /uploads/m.kulik/Tabela_-_Szalone_cyfry.odt

Bibliografia:

  1. „AKTWYNY POWRÓT DO SZKOŁY” Projekt MEiN, materiały poszkoleniowe  WF z AWF; Gdańsk 2019r.