Miesiące wiosenne i letnie sprzyjają organizacji zajęć z wychowania fizycznego w terenie. Wiele walorów zdrowotnych niesie ze sobą ruch na świeżym powietrzu. Uczniowie poruszając się w różnorodnym terenie np. park, polana, boisko, ścieżki leśne kształtują zwinność, szybkość, wytrzymałość, koordynację oraz orientacje w przestrzeni. Proponuje Państwu wykorzystanie dwu zabaw pt. „motywator” oraz „szalone cyfry”. Jest to przykład zabaw, które wykorzystamy w zajęciach na sali gimnastycznej oraz w lekcji na świeżym powietrzu. Modyfikacja ćwiczeń, odległości zależy od możliwości organizacyjnych, etapu edukacyjnego oraz planowanych treści przez nauczyciela. To sam nauczyciel określa do wykonania zadania, ale i również może uwzględnić propozycje uczniów. Pamiętamy, aby każda zajęcia rozpocząć od rozgrzewki, a zakończyć ćwiczeniami rozciągającymi, wyciszającymi po wysiłku.
MOTYWATOR
Grupa podzielona na dwa zespoły - czerwony i żółty ustawia się w dwuszeregu. Osoby z pierwszego szeregu (żółte) wykonują 2 x bieg do pachołka oddalonego o 20m. W tym czasie druga osoba z pary (czerwona) wykonuje pajacyki. Ćwiczy tak długo, dopóki partner nie ukończy biegu. Wtedy następuje zmiana. Następnie wykonują kolejne ćwiczenia:
Schemat ustawienia - Motywator /uploads/m.kulik/Schemat_-_motywator.odt
W czasie zajęć terenowych warto wykorzystać ukształtowanie terenu np. wzniesienia, przeszkody naturalne czy urządzenia tj. ławeczki.
SZALONE CYFRY
Na boisku rozstawione są 2 trójkąty o boku 15 - 20m, których wierzchołki oznaczone są pachołkami ponumerowanymi od 1 do 3. (patrz schemat). Każdy pachołek ma przyporządkowane ćwiczenie: 1 – krążenia RR 2 - przysiady 3 - pajacyki Każde ćwiczenie należy wykonać 3 razy. Każdy ćwiczący kolejno zakreśla jedno pole w tabeli i zapamiętuje kombinację trzech cyfr. Kombinacja ta określa jakie zadania ma do wykonania ćwiczący. Np., ten, kto wylosował kombinację 132, musi pobiec najpierw do pachołka nr 1 - tam wykonać 3 krążenia RR, potem pobiec do pachołka nr 3 - tam zrobić 3 pajacyki i na koniec przemieścić się do pachołka nr 2 gdzie ma wykonać 3 przysiady. Po zakończeniu wraca do tabeli i wykreśla kolejna kombinację. Zadaniem zespołów jest jak najszybsze zakreślenie wszystkich pól w przygotowanej tabeli. Możliwa jest tez modyfikacja. Podział na mniejsze zespoły np. 3 osobowe, które w całym składzie wykonują określone zadania.
Schemat ustawienia - Szalone cyfry /uploads/m.kulik/Schemat-_Szalone_cyfry.odt
Tabela- Szalone cyfry /uploads/m.kulik/Tabela_-_Szalone_cyfry.odt
Bibliografia: